Hallo,
ik (52) ben al zo’n 30 jr. ‘bekend’ met ritmestoornissen.
Reeds tientalen jaren redelijk onder controle dmv medicijnen (bètablokers, aceremmers etc.), op een gegeven moment zijn de ritmestorrnissen overgegaan in boezemfibrileren, aanvankelijk, af en toe, en op den duur steeds meer en meer, en nu zelfs permanent.
Hierdoor zijn de boezems in de loop der jaren ook vergroot, en dat is al jaren zo.
Doordat de boezems vergroot zijn, is de kans op ritmestoornissen en fibrileren ook vergroot, maar vergeet niet dat élk mens ánders is.
Dit kan op zijn beurt weer leiden tot hartfalen op den duur, maar ook dát is geen wet van meden en perzen.
Helaas is het bij mij wél zo verlopen en krijg ik as dinsdag een hisablatie omdat ze het boezemfibrileren niet meer onder controle kunnen houden, en daardoor mijn hartslag ook te hoog is, deze wordt dan geregeld door mijn ICD (die ik inmiddels 3,5 jr heb).
Ik weet niet hoe oud je bent, en wat de orzaak is van je vergrote boezem, maar ik kan je één raad geven, blijf vragen stellen en blijf kritisch, laat alles goed uitleggen, ook voor in de toekomst, zodat je niet voor plotse verrassingen komt te staan.
Ablatie’s zijn er op div. manieren bij de longvenen, als Maze en als Hisablatie, allen afhankelijk van de oorzaak van je stoornissen.
Maze is erg ingrijpend (openhartoperatie) de overige via katheterisatie, waarbij de His-ablatie wel weer ‘permanent is, en je pacemaker afhankelijk wordt.
Maar soms heb je geen keus, en laat je het maar gebeuren.
succes er mee
gr. Ron