default-header

Syndroom van Roemheld

Home Forums Ritmestoornissen Syndroom van Roemheld

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    bert
    Sleutelbeheerder

Roemheld, syndroom van

Herhaaldelijk optredende hartklachten, als gevolg van een hoogstaand middenrif door ophoping van gas in maag en/of darmen

Synoniem: gastrocardiaal syndroom

Het Roemheld-Syndroom is genoemd naar de duitse internist Ludwig von Roemheld, die de symptomen in het begin van de twintigste eeuw beschreven heeft.

Symptomen:
    · hartkloppingen
    · kortademigheid
    · angstaanvallen
    · warme opvliegers
    · ademnood
    · extrasystolen (= overslagen, PVC’s)
    · duizelingen en slaapproblemen

De klachten kunnen ook op angina pectoris lijken.

Roemheld syndroom; schijn-hartklachten
    (tekst hieronder is gevonden op dieetcare.nl)

Het wordt tijd dat Nederlanders hun winden serieuzer gaan nemen, vindt De Waal Malefijt. “Van een geurloze wind word je niet ziek. Van stink- en knalwinden wel, vooral als die zich elke dag voordoen. Je krijgt een opgezwollen buik. Het geeft opwaartse druk. Dit kan zelfs tot schijn-hartklachten leiden, zoals benauwdheid, hartkloppingen en hartritmestoornissen. Deze patiënten gaan op een dag naar de cardioloog, omdat ze denken iets aan hun hart te hebben.”

Schijn-hartklachten door onder meer gasvorming staan bekend als het Roemheld-syndroom. “Hiervoor bestaat veel aandacht bij Duitse heilpraktikers, een erkend paramedisch beroep bij onze oosterburen. We kunnen sowieso een voorbeeld nemen aan Duitsland. Daar worden winden veel serieuzer opgepakt.”

#84478 Reageer
    zita
    Deelnemer

ben al maanden op zoek naar wat de oorzaak zou kunnen zijn van de gasvorming in mijn darmen. heb tevens last van het overslaan van mijn hart en nog een heel groot aantal van de opgenoemde bijverschijnselen. moet over twee weken voor controle naar de cardioloog. zal dit zeker melden.
    ga nu ook verder zoeken op google.
    zita.

#84481 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

Succes met googlen Zita 🙂

Ik heb hier op het forum nog niemand anders gehoord over hartklachten (overslagen) door gasvorming in de maag en darmen….. ik heb zelf al heel lang overslagen waar de cardioloog destijds geen oorzaak voor kon vinden (hart was toen nog in orde), maar ik vertelde hem later eens over het verband tussen gas (en maagzuur oprispingen) en mijn overslagen…. ik zei: steeds als ik gasvorming heb (veel boeren 😉 ), heb ik ook meer overslagen dan anders.
    Ik zocht op internet en vond veel andere mensen die hetzelfde hadden ontdekt, sommige cardologen ontkenden een verband, anderen (zoals de mijne) niet..

Toen ik het aan mijn cardioloog vertelde zei hij dat het best wel kon, en wel door de mechanische irritatie (opgezette maag drukt middenrif (en longen) omhoog en komt zo tegen het hart te liggen, wat kan irriteren). Ik wist toen nog niet dat het ook een naam blijkt te hebben

Groetjes,
    Lisa 🙂

#124141 Reageer
    Leo
    Gast

Hi all,

Anderhalf jaar last gehad van maagklachten in combinatie met een onregelmatige hartslag bij liggen en/of slapen. Alles wees op het Roemheld syndroom totdat ik aandrong op een echo van de maagstreek en er galstenen werden ontdekt.

Na het verwijderen van de galblaas geen last meer gehad van maagklachten en/of onregelmatige hartslag. Geen idee of dit anderen kan helpen, al biedt het mogelijk kansen.

Succes!

#126336 Reageer
    Emmy
    Gast

Ik kwam na een zoektocht op internet hierop terecht en ik ben ‘blij’ dit te lezen want nu begrijp ik wat er aan de hand is. Ik had al het gevoel dat het iets met maag en darm te maken had, het overslaan van mijn hart maar toch was ik ongerust, gespannen, want het is een onaangenaam gevoel dat het idee heeft dat je het aan je hart hebt en vooral als je boven de zestig ben zoals ik😱. Soms gaat ie ook even op hol slaan, de hartslag. Maar nog niet zo lang geleden is dat nagekeken en alles was goed. Nooit eerder van het syndroom maar laat ik nu ook die opvliegers hebben en slaapproblemen en angstaanvallen. Ik lees nergens over een oorzaak en een remedie maar ik denk dat we een verkeerde ademhaling hebben en zo veel licht binnenhalen. Ikzelf zucht te vaak, om een soort misselijk gevoel in het middenrif weg te zuchten. Wat kunnen we hier tegen doen? Hoe krijg je, buiten scheten laten, die lucht eruit?

#127756 Reageer
    Ilona
    Gast

Erg lastig… ik behelp mezelf met een half zakje macrogol, maar een echte oplossing heb ik nog niet. Een ding is zeker… ik heb geen last van m’n maag

#127755 Reageer
    Ilona
    Gast

Erg lastig… ik behelpen mezelf met een half zakje macrogol, maar een echte oplossing heb ik nog niet. Een ding is zeker… ik heb geen last van m’n maag

#127999 Reageer
    Karin
    Gast

Het verhaal van Emmy kan het mijne wel zijn. ;-( Niets aan toe te voegen……..Heeft iemand tips/oplossingen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Syndroom van Roemheld
Mijn informatie: