default-header

sporten na/met hartfalen

Home Forums Oproepen, interviews en enquêtes sporten na/met hartfalen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79230 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Opnieuw gaan sporten na een hartstilstand. Dat moet voor veel hartpatiënten een angstige aangelegenheid zijn. Hoe overwin je die angst? Hoe voelt het om weer te sporten. En hoe kom je weer in conditie?
    Voor een artikel in een aantal regionale kranten van uitgeverij Wegener ben ik op zoek naar een of twee mensen die mij via een telefonisch hierover willen vertellen. Voor dit artikel spreek ik ook een cardioloog en/of sportarts.

    U kunt mij mailen via i.beckers@planet.nl

    #85596 Reageer
    zeefjes
    Deelnemer

    Sorry heb niet echt behoefte om er een telefonisch onderhoud over te hebben weet wel dat daar begeleiding voor is neem eens contact op met capri rotterdam(hartrevalidatie).
    groetjes

    #85605 Reageer
    Karien
    Deelnemer

    Hallo,

    Na mijn 1e hartstilstand in 2005, heeft het zeker 1 jaar geduurd voordat ik weer vertrouwen in mezelf en mijn hart had. Ik woon op Mallorca, dus hier is de nazorg niet zo als in Nederland. Het enige wat ze mij gezegd hebben is iedere dag 1 uur wandelen. Zo ben ik ook begonnen, eerst vlak en toen een beetje in de bergen. Ook kon ik weer fietsen. Ik ging weer zwemmen, dat deed ik allemaal alleen. Geen angst meer.
    Toen in 2009 ben ik met paardrijden begonnen. 1 uur per week. Na het paardrijden voelde ik me niet zo goed, het was alsof de aderen in mijn borstkast pijn deden, daarna ging dat weer over, ik ging ook weer verder met mijn andere bezigheden zonder te denken dat het misschien iets met mijn hart kon zijn.
    Toen op een zaterdagmorgen voelde ik me niet goed, en ben naar de EHBO gegaan, daar kreeg ik weer een hartstilstand. Bleek dat de binnenste laag van de hartader zich had losgelaten en blokkeerde de bloedstroom, 3 stents geplaatst, alles gaat goed op het moment. Maar ik ben nooit meer op een paard gestapt, onbewust heb ik het idee, dat door die schokkende bewegingen op het paard die binnenste laag van die ader is losgelaten.
    Misschien grote nonsens natuurlijk, maar toch??
    Ik sport heel graag maar op het moment hou ik het weer bij mijn wandeling van 1 uur, in het vlakke, of een korte bergwandeling.
    Geen al te grote inspanningen. Toch weer een beetje angst!!

    #85706 Reageer
    Hetty de G
    Deelnemer

    Howel er bij mij geen sprake is van hartfalen wil ik toch reageren. Na eerst in januari/februari de FIT-Module via het hart revalidatie programma te hebben gevolgd in het ziekenhuis na mijn hartstilstand eind November 2009 met daaruit voortvloeiend het plaatsen van een ICD half december ben ik inmiddels begonnen te sporten in een groep volgens Hart In Beweging. Ik vind het heerlijk, merk ook dat het heel goed gaat. Bang ben ik niet, maar dat zie ik niet als verdienste of zo, eerder als een cadeautje waardoor ik gemakkelijker alles weer oppak. Ik ben enorm blij dat ik er zo goed uit ben gekomen, dat ik er nog ben dat ik er ook graag alles aan wil doen om zo gezond mogelijk te blijven. Hoewel Hart In Beweging best algemeen verspreid over het land te vinden is houdt het voor mij als inwoonster van een klein dorp wel in dat ik er voor moet reizen. Maar dat moet toch kunnen 1 keer per week na zo ongelofelijk veel geluk te hebben gehad? 🙂

    #85707 Reageer
    Hetty de G
    Deelnemer

    O, wat de vraag voor de enquette betreft (zou ik dat nog bijna vergeten, 😆 ) Omdat ik slechthorend ben vind ik telefonisch benaderd worden niet prettig. Misschien kan het op een andere manier, dan wil ik met alle plezier meewerken als je er iets aan hebt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: sporten na/met hartfalen
Je informatie: