default-header

open hartoperatie

Home Forums Hartoperatie open hartoperatie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #78758 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi hartgenoten,

    Ik zou graag wat reacties krijgen van mensen die een open hartoperatie hebben ondergaan.
    ik weet inmiddels dat ik januari volgend jaar een open hartoperatie krijg waarbij ze bij mij het hartzakje gaan weghalen. ik heb nl pedicarditis constrictiva ( te strak zittend hartzakje en dat zal worden verwijderd. de gesprekken rondom de operatie volgen nog.
    ik ben benieuwd hoe anderen het ervaren hebben om zo’n operatie te ondergaan.
    hadden jullie bv last van erg veel spanning van te voren, is alles wat ging gebeuren goed uittgelegd, hoe is het je na de operatie vergaan. werd je goed begeleid enz.. kreeg je bv fysio, voelde je veel van de wond enz..
    ik zou leuk vinden al mensen die een operatie hebben ondergaan hun ervaring zouden willen delen met mij. ik vind het allemaal nogal spannend. toen ik 2 was ben ik ook aan het hart geopereerd alleen daar weeet ik niks vanaf.

    #82668 Reageer

    Ik ben weliswaar geen hartpatient maar van de vele telefoontjes die ik in de afgelopen jaren heb gevoerd blijkt dat er heel veel verschillende reacties op hartoperaties zijn en ook heel veel verschillende revalidaties.
    De een is blij dat het eindelijk zover is, dat er iets gedaan wordt, de ander is verschrikkelijk bang, weer een ander laat alles over zich heen komen.
    Zo ook met de revalidatie, het is moeilijk te voorspellen hoe deze gaat en hoe lang die zal duren, de ene knapt heel snel op en bij de ander gaat het wat langzamer, laat je niet uit het lood slaan als het bij jou langzaam zou gaan. Positief blijven denken en veel oefenen scheelt al heel veel bij het herstel.

    #82701 Reageer
    Planos
    Deelnemer

    Beste Evi;

    Ik heb inmiddels twee hartoperaties ondergaan ; in 2000 zijn er vijf omleidingen aangelegd en in 2005 heb ik een kunsthartklep gekregen. Het zijn natuurlijk ingrijpende operaties, maar ik ben beide keren samen met mijn vrouw goed voorgelicht over de gang van zaken en de periode erna. BIj het naderen van de DATUM loopt de spanning natuurlijk op, zeker ook voor de naaste familieleden. Gelukkig is het bij mij goed afgelopen. Zelf ben ik niet zo’n zenuwachtig type, je kan aan de operatie tenslotte zelf toch niets doen.
    Ik ben in twee verschillende ziekenhuizen geopereerd daar waren ook verschillende programma’s, zeker na de operatie. Dit hangt ook sterk af van er nodig is om weer zelfstandig te kunnen functioneren. Meestal zijn er wel folders over, anders vindt je die wel op de ziekenhuiswebsites.
    Mijn eigen ervaring is wel dat als je in een goede (zo goed mogelijke) conditie bent, op moment van opereren, gaat het herstel sneller. En daar kan je wel zelf iets aan doen.
    Ik was na beide operaties binnen 8 dagen weer thuis en na 3 maanden weer aan het werk.
    Toch kan je zelf veel doen aan je herstel, zeker als de operatie zonder complicaties is verlopen. En een positieve kijk op de zaak blijven houden, en niet bij de pakken neer gaan zitten; zelfs als het eens wat tegen zit.
    Ik wens je veel sterkte en succes !

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: open hartoperatie
Je informatie: