default-header

Laos…. een levensreddend kruid

Home Forums Voeding Laos…. een levensreddend kruid

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #79945 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Laos (poeder) is een veel gebruikt en oud Oosters keukenkruid.
    Een andere naam voor Laos is: Galangal.

    Het verbetert de bloedtoevoer naar het hart, helpt tegen indigestie en gasvorming en het prikkelbare darm syndroom, verbetert de spijsvertering en is ook goed tegen griep (Laos is antiviraal, en ook antibacterieel).
    Het werkt, net zoals nitroglycerine, tegen angina pectoris (pijn op de borst).
    Het beschermt de lever tegen schade door paracetamol (ook kurkuma (koenjit) doet dat).

    Hieronder een Engelstalig bericht over Galangal:

    Galangal – The Life Saver
    May 2012

    Galangal is an universal herb that improves blood supply of the heart and the circulatory system, stimulates digestion, and helps relieve a lack of appetite and gas.

    Chinese and Indian medicines teach that galangal is good for digestive disorders. Interestingly, only Hildegard of Bingen, the 12th century abbess and herbalist, said that galangal is good for heart pain. She wrote, “Whoever is suffering from heart pain or is threatened by a cardiovascular weakness (fainting) should immediately eat a sufficient amount of Galangal and he will feel better.”

    Galangal is a must for reliable protection from heart pain, heart insufficiency [hartfalen] and dizziness.
    In German-speaking countries such as Germany, Austria and Switzerland, doctors found galangal to be the best remedy for protection against heart attacks [hartaanvallen], strokes [beroerte] and sudden hearing loss [plotseling gehoorverlies].

    It also effectively protects against circulatory collapse, travel sickness and extreme fatigue.
    You may have noticed a bottle of galangal tablets on my working desk. It is my ”instant“ remedy for mental fatigue. At the recent trip to Nepal, against the cold weather, we experienced the power of galangal in preventing cold, flu, asthmatic attack and food poisoning.

    Dr. Strehlow, author of Hildegard of Bingen’s Medicine advised me to let more people know about this herb as [i]it can save many lives from stroke and heart attack[/i].
    The prevalence of people (even young adults) suffering from stroke and heart attack calls for greater awareness and use of this life-saving herb. Let us develop a greater appreciation for this herb and help to save lives.

    Galangal is also found to protect liver. Supplementation with the extract of galangal is found to be protective against the drug paracetamol-induced liver toxicity in rats (Hemabarathy, Budin and Feizal, 2009). So, add this wonder spice to your diet to protect your heart and the liver against drug and chemical (eg. pesticides) toxicities.

    My favourite indication for galangal is mental fatigue. In fact, galangal has a great potential to prevent Alzheimer’s disease, which is in my opinion, the most devastating disease. An investigation that was designed to screen galangal in cognitive improvement in Alzheimer’s type of amnesia in mice, found the herb to improve cognitive enhancement (Singh et al., 2011). In other words, galangal can boost your memory and brain power.

    #88809 Reageer
    Lisa
    Gast

    Een Duits artikel over het kruid Laos (daar galgant genoemd).

    [quote]Wunderdroge Galgant, Lebensretter bei Herzproblemen

    Kürzlich bei einer Radtour: Einer unserer Freunde, ein 45-jähriger Familienvater, stoppte plötzlich. Er war kreidebleich. »Fahrt weiter, ich komme nach«, sagte er, »mir geht es nicht gut«.
    Er legte sich bäuchlings auf die Wiese und wand sich vor Krämpfen und Schmerzen. Was als anschließende Diagnose harmlos klang, hätte bei ihm fast zum Herzinfarkt geführt: ein Wind steckte fest, wie man so schön sagt.
    Zum Glück hatten wir die Wunderdroge Galgant dabei, die man unbedingt kennen sollte. Sie hilft bei Koliken, Herzproblemen, Durchblutungsstörungen und Rückenschmerzen.
    Man kann es sich kaum vorstellen: Aus so manchem Verdauungsproblem können sich in Windeseile handfeste Koliken und Herzprobleme entwickeln. In diesem Fall kann der Galgant tatsächlich Leben retten. [/quote]

    Het hele artikel (lang) staat hier:
    http://info.kopp-verlag.de/medizin-und-gesundheit/gesundes-leben/eva-herman/wunderdroge-galgant-lebensretter-bei-herzproblemen.html
    Geschreven door Eva Herman, Mei 2012.

    #88808 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    dankjewel voor de informatie Lisa..ik gebruik dit kruid al enige tijd.vanwege mijn allergieieN kan ik niet alle kruiden gebruiken.deze dus wel,mooi meegenomen voor me..koenjit oftewel geelwortel was al bekend bij me ,maar vind dat erg vies.
    ik voel me erg goed nu..19 nov nog op controle bij de cardioloog.
    gr leny

    #88925 Reageer
    Lisa
    Gast

    volhoudster schrijft:
    [quote]dankjewel voor de informatie Lisa..ik gebruik dit kruid al enige tijd.vanwege mijn allergieieN kan ik niet alle kruiden gebruiken.deze dus wel,mooi meegenomen voor me..koenjit oftewel geelwortel was al bekend bij me ,maar vind dat erg vies.
    ik voel me erg goed nu..19 nov nog op controle bij de cardioloog.
    gr leny[/quote]

    Hallo Leny,

    Puur kurkuma eten is inderdaad niet zo lekker denk ik 😉 .
    Ik doe mijn (bio)kurkuma (koenjit) en laos in/door Oostere gerechten
    (ken je die van Beb Vuyk nog?, heel oud boek al, maar nog steeds lekkere recepten: er zit heel vaak laos in ook, en gember en koenjit, en natuurlijk pittige sambal en knoflook …. allemaal gezonde dingen voor de mens 🙂

    Fijn dat je je goed voelt….. en succes bij de cardioloog 19 nov.
    met goede berichten, hoop ik.

    Ik ben in de zomer bij de cardioloog geweest voor weer eens een EF meting na lange tijd: …. en ik ben vooruit gegaan 🙂 …. EF van 27% (2004) naar nu 40% (door het langdurig snikhete weer van toen (put uit en belast je hart meer) is die 40% wat lager uitgevallen dan het geweest zou zijn in normaal weer, denkt ook de cardioloog).
    Hij was verbaasd (had een lagere EF verwacht inmiddels) maar wilde niet weten welke supplementen ik nam…… hij zei: “ga maar wel gewoon door met wat je doet, want dat is goed” ….. :cheer: .

    Groetjes,
    Lisa.

    #88944 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    Dag lisa..

    mag ik vragen wat Ef betekent?? Ik ben niet zo thuis in de afkortingen.
    ik ga nu smorgens een half theelepeltje laos gebruiken ,ik strooi het poeder gewoon op mijn lepel havermout en “spoel”het weg met de volgende lepel.zo doe ik ook met de koolzaadolie.rijk aan omega 3 ..
    ik gebruik nu nog even de ascal (bloedverdunner) de halve dosering.de choolthalidon heb ik vanmorgen niet genomen,Ik moet veel te vaak plassen.waar dat nu vandaan komt????
    Ik gebruik nog magnesium van ortha.125 mgr en vit d 3 druppels.
    verders gebruik ik chiazaad en qiunoa..allebei superfood..en geen bewerkt voedsel,ook vanwege de erstige allergie natuurlijk,ik doe het er goed op :laugh:
    Ik vind dat ik zelf ook verantwoording mag dragen om de kosten in de zorg omlaag te krijgen.
    een vb..ik heb al meer dan een jaar een verstopt neusgat,,de allergoloog gaf me iets om te spoelen,mocht het niet helpen dan stuurt ie me naar de kno arts..Ik ga dat aanbod afslaan.
    de bloedbezinking en andere bloedwaardes zijn prima..Ik heb er weinig last van.en waarom zou ik weer (waarschijnlijk) een medische ingreep ondergaan??
    Ik ben dus wel erg bewust bezig om te kijken wat voor mij zinvol is.Ik vind de kwaliteit van leven belangrijker dan de kwantiteit..zoals ik me nu vol..wil ik toch wel over de 80 worden :blush:
    Ik leef gezond..rook niet,beweeg meer dan genoeg.fietsen wandelen.gezonde verse voeding.ed..ontspannen..dus meer kan ik er zelf niet aan bijdragen.
    gr leny

    #88943 Reageer
    Lisa
    Gast

    volhoudster schrijft:
    [quote]Dag lisa..

    mag ik vragen wat Ef betekent?? Ik ben niet zo thuis in de afkortingen.[/quote]

    EF staat voor Ejectie Fractie…. dat wordt in procenten gemeten bij een hartecho, ….. het is de pompkracht van je hart.
    Normaal is die rond de 55%, maar bv na na een hartinfarct kan de pompkracht minder worden…..door het litteken.

    .
    [quote]verders gebruik ik chiazaad en qiunoa..allebei superfood..en geen bewerkt voedsel,ook vanwege de erstige allergie natuurlijk,ik doe het er goed op :laugh: [/quote]

    Super :-)….
    Quinoa vind ik lekker…. chiazaad heb ik nog niet gegeten.

    I[quote]k vind dat ik zelf ook verantwoording mag dragen om de kosten in de zorg omlaag te krijgen. […]
    Ik ben dus wel erg bewust bezig om te kijken wat voor mij zinvol is.Ik vind de kwaliteit van leven belangrijker dan de kwantiteit..zoals ik me nu vol..wil ik toch wel over de 80 worden :blush:[/quote]

    Wat je daar schrijft, dat lees ik graag .. 🙂

    Groetjes,
    Lisa.

    #88939 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    chiazaad heeft een neutrale smaak.als je de zaadjes even weekt in water krijg je een zachte gel.goed voor je darmen..ik gebruik het ook in de soep,zuurdesembrood dat ik zelf bak.in de havermout..gr leny

    #88938 Reageer
    Lisa
    Gast

    volhoudster schrijft:
    [quote]chiazaad heeft een neutrale smaak.als je de zaadjes even weekt in water krijg je een zachte gel.goed voor je darmen..ik gebruik het ook in de soep,zuurdesembrood dat ik zelf bak.in de havermout..gr leny[/quote]

    Ik ga morgen bij de natuurwinkel chiazaden kopen ….. staat al een tijdje op mijn probeerlijstje, maar ik moest blijkbaar nog over een streep getrokken worden 😉 .

    Groetjes,
    Lisa

    #88940 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    fijn te horen!! gr leny

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Laos…. een levensreddend kruid
Je informatie: