default-header

informatie over operatie

Home Forums Hartoperatie informatie over operatie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #79134 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    hallo hartgenoten,

    Ik heb een lekke mitralisklep waarvoor ik elk half jaar gecontroleerd wordt.
    Blijkt nu dat mijn linkerboezem wat vergroot is, dus de cardioloog gaf aan dat ik (ondanks mijn prima conditie) rekening moet houden met een operatie volgend jaar. Ik hoef pas over 6 maanden terug te komen, tenzij ik zelf klachten heb.

    Ik heb heel veel moeite met het feit dat ik geopereerd moet worden, de acceptatie is er nu wel, maar ik vind het allemaal maar eng. Het enige wat mij waarschijnlijk helpt is zoveel mogelijk te weten komen, dus ik ben me een beetje aan het inlezen op internet en hier bij hartgenoten.
    Ik weet dat ik een slokdarmecho krijg maar moet ik ook standaard naar de kaakchirurg?
    Ik vind bij mijn ziekenhuis weinig informatie dus krijg je altijd revalidatie of is dat niet voor iedereen ?
    Ik snap wel dat het voor iedereen weer anders is maar wanneer kun je normaal gesproken weer werken etc?

    Groet Joanne

    #85054 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    hoi hoi..

    ja..standaard moet je naar de kaakchirurg..dit is om te kijken of er geen ontstekingen of iets anders verborgen is wat bij je genezing in de weg staat..
    als je nog verstandkiezen heb…zoals ik bij de eerste operatie..kan je er vanuit gaan dat ze die gaan trekken..daar die het zwakste zijn van je hele gebit…en als er een probleem is dat je daar het eerste last van heb…

    Verder kan ik je vertellen dat ik bij de eerste operatie ook geen problemen had en geen klachten…ik was heel snel weer mobiel…na 8 dagen was ik het ziekenhuis uit..
    ik ben half januari geopereerd…en zo’n half maart begonnen met de revalidatie..
    toen ben ik ook deels gaan werken…eerst bv maandag/woensdag en vrijdagochtend…
    daarna alle ochtenden…ik mocht nog niet fulltime werken zolang ik bezig was met de revalidatie…dus toen dat was afgelopen na zo’n twee maanden..ben ik weer fulltime begonnen…ook omdat dit net viel in de feestdagen tijd was dat wel lekker…

    Revalidatie is altijd handig..je hoeft niet ..maar ze raden je het aan…zo leer je weer sneller met je lichaam om te gaan..en wat je wel en niet kan doen…en er zitten daar altijd mensen met medische kennis..dus je kan je vragen ook kwijt..
    ze organiseren ook speciale bijeenkomsten met bepaalde onderdelen waar je heen kan gaan…ook voor je partner eventueel…
    zelf had ik daar niet zo’n behoefte aan..maar iedereen is anders he…

    Dus even in het kort..
    na 2 maanden na de operatie revalidatie…waar dan ook eventueel gelijk een reintegratie op je werk kan beginnen…
    na je revalidatie wat ongeveer 2 maanden duurt kan je weer fulltime aan de slag..

    dit is ook afhankelijk denk ik met wat voor soort werk je doet…en hoe je je voelt…

    heb je nog vragen..kan je ze gerust stellen…

    #85055 Reageer
    Joanne
    Gast

    Hallo Marjolijn,

    Dank voor je reactie. Ik vind maar weinig info bij het ziekenhuis. Dat van de kaakchirurg had ik van mijn tandarts….. over mijn gebit maak ik me niet veel zorgen, verstandskiezen heb ik al niet meer en de rest is in orde.
    Die revalidatie lijkt me inderdaad wel handig.

    Groet Joanne.

    #85056 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Als je regelmatig naar de tandarts voor controle gaat dan valt het wel mee hoor..
    ze maken zo’n overall foto van je gebit waarop ze alles goed kunnen zien..
    vaak krijg je ook nog wel een afspraakje bij de mondhygieniste…

    bij mijn tweede operatie hoefde in ieder geval mijn verstandkiezen er ook niet meer uit..
    alleen nog maar de mondhygieniste…verder was alles ok…
    maar voor mensen die een slecht gebit hebben kan het vaak zijn dat alles getrokken moet worden…

    Revalidatie is ook erg handig..en heb ik ook in beide keren gedaan..
    je krijgt in het begin een fietstest om te kijken hoe je qua conditie zit…
    en op het eind krijg je er weer eentje voor je daadwerkelijk ontslagen word van je revalidatie.. sommige mensen moesten wel eens langer met de revalidatie door omdat het nog niet zo was zoals het moest zijn…

    zoveel mensen zoveel verschillen he…maar denk als jij verder geen klachten heb..dat je er ook zo doorheen rolt als wat ik heb gedaan..

    #85826 Reageer
    blommeke
    Deelnemer

    Hallo Joanna,

    Rustig aan,je moet je krachten sparen voor het grote moment.

    Om goed voorberijd te zijn op zo’n ingreep is het niet altijd verstandig om je te laten informeren door lotgenoten, met alle goede bedoelingen.
    Ik zelf ben 5 weken geopereerd aan de mitralis,ook ik had er al enkele jaren last van.

    Voor de ingreep het ik mij uitgebreid laren informeren door de hartrstichting,je kunt daar alle informatie krijgen die bij jou past.

    Maar als je het kan is mijn allerbeste advies,GEEF JE HELMAAL OVER, EN LAAT HET OVER JE HEEN KOMEN.
    Stel vooral bij je zelf de vraag: heb ik meer keuze? Het antwoord zal niet lang op zich laten wachten.

    Heel veel sterkte. groetjes Blommeke

    #85827 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ben het helemaal eens met Blommeke.
    Ik heb dezelfde operatie gehad verleden jaar Mei.
    Als het nodig is … gewoon er voor gaan!
    Mijn kiezen hoefde er niet uit en de diagnose was eigenlijk pas duidelijk na de slokdarmecho.

    STerkte
    Hartegroetjes
    Cesarina

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: informatie over operatie
Je informatie: