default-header

Hoe veilig is ons voedsel (in Kassa 11 okt)

Home Forums Voeding Hoe veilig is ons voedsel (in Kassa 11 okt)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #78717 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Vanavond zendt Ned 1 Kassa (om 18.55 uur) uit met daarin aandacht voor de gevaren van ons voedsel. (ik weet niet of het zowel over bespoten voedsel gaat of ook over biologisch voedsel).

    Kassa:
    – Hoe veilig is ons voedsel eigenlijk? Voor groenten en fruit gelden strenge normen als het gaat om de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen. Maar uit tot nu toe niet-openbare gegevens van de Voedsel- en Warenautoriteit blijkt dat er nogal eens forse overtredingen worden vastgesteld. Is ons fruit wel zo schoon? En de groente wel veilig?

    – Ook de hoeveelheid dioxine in ons eten is zorgwekkend. In vlees, zuivel en vis zitten vaak grote hoeveelheden, en die stapelen zich op in ons lichaam. Hoeveel vlees en vis mag je eten voor je aan je tax zit? Minder dan veel mensen denken, zo blijkt!

    #82285 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Even op Lisa reagerend.

    Eten van vis kan gevaarlijk zijn, maakte het ANP zaterdag 11 oktober bekend. Vissen kunnen namelijk een hoog gehalte aan dioxines in hun vet hebben opslagen. Dat heeft Tinka Murk, toxicoloog aan de Wageningen Universiteit, zaterdag in het televisieprogramma Kassa gezegd.

    Het Voedingscentrum adviseert om twee keer per week vis te eten. ,,Dat is een goed advies, maar overschrijdt de grens van twee keer per week niet, anders kom je snel over de maximale hoeveelheid dioxines heen”, aldus Murk. Het slikken van visoliecapsules raadt zij af. Zeker wanneer vis al onderdeel is van het menu.

    Uit onderzoek van Murk blijkt dat vooral vis uit Nederlandse rivieren, de Middellandse Zee en vis die dicht bij de kust is gevangen, veel dioxine bevat. Ze ontraadt dan ook deze vis te eten.

    #82286 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Dioxine komt vrij bij de verbranding van chloorhoudend plastic, als ik me niet vergis. We zijn het slachtoffer van chloor, anders gezegd. In de eerste wereldoorlog werd die troep gebruikt als gifgas. Tegenwoordig moeten mensen zo nodig onderhoudsvrij PVC in hun woningen laten aanbrengen. Blijkbaar begrijpen ze niet hoe gevaarlijk PVC is. De c staat toch echt voor chloor. Als je dat in de fik steekt, of er breekt brand uit, dan zijn de rapen gaar. Zo ontstaat dioxine. Als je dat inademt, gaat de klok tikken. Incubatietijd maximaal vijftien jaar, dan volgt onvermijdelijk de kanker. En wie weet hoeveel van die troep in onze lucht en oppervlaktewateren zit. En hoeveel van dat vergif neerdaalt op onze weilanden, waar de koeien het van dioxine vergeven gras vreten, dat wij als melk weer opdrinken. En wat dachten we van lever. Lekker, nietwaar, zo’n gebraden lever op ons bord. Wat dacht je wat daar allemaal in zit. De lever is de opslagplaats van giftige stoffen, waaronder dioxine. Afblijven van dat vlees!

    #82287 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb jarenlang actie gevoerd bij Greenpeace, en was ook een tijd voorlichter voor die club. Chloor was in die tijd een van mijn hoofd-actiepunten. Zo deed ik mee aan blokkades van chloortreinen. We sloegen onszelf in weer en wind en ondanks bedreigingen door bedrijven en agenten in de boeien aan de rails om chloortreinen de doorgang te versperren. Ik ben zelfs al eens op zo’n chloorwagon gekropen, om verder rijden te verhinderen. Ik herinner me de ijzige vrieskou, ik vroor er zowat aan vast. Inderdaad, chloor is uitermate riskant en gevaarlijk, en is een basisproduct voor dioxine. Die komt met name vrij bij verbranding in onder meer verbrandingsinstallaties. Weet je wel, die fantastische centrales die ons huisvuil verbranden. Huisvuil, waar veel PVC in zit. De PVC wordt dan tot dioxine, die komt in de lucht terecht, en in het water. Beesten (zoals koeien) en vissen slaan die nauwelijks afbreekbare giftige stof in hun lichaam op, en wij consumeren die smakelijk, niet beseffend wat voor rattenvergif wij dagelijks innemen. In plaats van zich druk te maken over rookverboden voor cafées zou het kabinet er beter aan doen deze massavergiftiging van de mensheid eens onder de aandacht te brengen!
    Daar komt nog bij, en ook dat weet ik uit mijn tijd als actievoerder van Greenpeace, dat vroeger kerncentrales hun afval dumpten in de zeeën en oceanen. Die vaten lekken inmiddels als de tering. Dus veel vissen zijn ook nog eens radio-actief besmet. Smakelijk eten, beste adviseurs die ons aanraden om vooral veel vis te eten, want dat zou zo goed zijn voor ons hart….

    #82288 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Henri schrijft:
    [quote] Het slikken van visoliecapsules raadt zij (Murk) af. Zeker wanneer vis al onderdeel is van het menu.
    [/quote]

    Ze zei niet waarom je geen capsules visolie zou moeten nemen.
    Ik neem zelf liever visoliecapsules ipv 2 x vette vis per week (hoeveel omega 3 zit er eigenlijk in die portie??), omdat in de vis niet alleen dioxinen (kunnen) zitten, maar ook zware metalen zoals kwik (werd ook genoemd in Kassa), cadmium en lood en PCB’s.

    (Visetende IJsberen worden beschouwd als “chemisch afval” zeiden ze in Kassa.)

    Ja maar dat spul kan ook in de capsules zitten denkt iemand nu misschien 🙂 …. klopt, daarom is het goed om altijd wel een gezuiverd visoliesupplement te kiezen en olie van een “zuivere” vis.

    Omega 3 hebben we nodig, dat is me wel duidelijk intussen.
    In de Lancet is recentelijk een artikel verschenen waarin wordt gesteld dat visolie onderdeel van het pakket medicijnen voor hartfalen-patienten zou moeten worden.

    http://www.wddty.com/03363800370880023186/life-saver-the-supplement-proven-to-help-heart-patients-live-longer.html

    #82289 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Sjarel schrijft:
    [quote] Zo ontstaat dioxine. Als je dat inademt, gaat de klok tikken. Incubatietijd maximaal vijftien jaar, dan volgt onvermijdelijk de kanker. En wie weet hoeveel van die troep in onze lucht en oppervlaktewateren zit. En hoeveel van dat vergif neerdaalt op onze weilanden, waar de koeien het van dioxine vergeven gras vreten, dat wij als melk weer opdrinken. En wat dachten we van lever. Lekker, nietwaar, zo’n gebraden lever op ons bord. Wat dacht je wat daar allemaal in zit. De lever is de opslagplaats van giftige stoffen, waaronder dioxine. Afblijven van dat vlees![/quote]

    Ik hoor vaak over voedsel zeggen “ach, ik word er niet ziek van hoor, ik leef nog steeds”, maar het duurt even voor je ziek wordt, van asbestdeeltjes inademen wordt iemand ook niet meteen ziek (longkanker).
    Al die meestal vetoplosbare toxinen in het voedsel en in de lucht slaan zich op (tenzij je een superontgifter bent), ook in de vetrijke hersenen.
    En de toxinen irriteren zenuwen, beschadigen bloedvaten (ontstekingsreacties), blokkeren hormonen etc etc. En langzaam aan wordt steeds meer ontregeld en uitgeput en wordt men ziek……..

    Toxinen arm eten (vooral biologisch: geen pesticiden-gif en meer nutrienten zitten daarin) en eventueel ook je lichaam helpen met ontgiften en het beschermen tegen oxidatieve toxinenschade door middel van anti-oxidanten lijken mij geen overbodige luxe meer.

    #82290 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Nog afgezien van het gevaar dioxine te tanken bij het eten van vis, is er nog een andere reden om uiterst wantrouwend te staan tegenover al die promotiecampagnes om vis te eten.

    Onze oceanen zijn bijna volledig leeg gevist. Tonijn bijvoorbeeld staat op het punt om uit te sterven. Desondanks zat tonijn te krijgen.

    Het verstoren van de voedselketen in zeeen en oceanen heeft tot gevolg dat kwallen geen natuurlijke vijanden meer hebben. De middellandse zee bijvoorbeeld is vergeven van die beesten.

    Gaan we aan land, dan zien we dat blijkens zeer recent onderzoek een kwart van de soorten zoogdieren op uitsterven staat. ,,Gelukkig” las ik dat wij, de mens, daar nog niet bij horen…..

    Wanneer komen mensen er eens achter dat je geld niet kunt eten?

    #82291 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Henri schrijft:
    [quote] In plaats van zich druk te maken over rookverboden voor cafées zou het kabinet er beter aan doen deze massavergiftiging van de mensheid eens onder de aandacht te brengen! [/quote]

    Daar ben ik het helemaal mee eens…

    [quote] … Dus veel vissen zijn ook nog eens radio-actief besmet. Smakelijk eten, beste adviseurs die ons aanraden om vooral veel vis te eten, want dat zou zo goed zijn voor ons hart….[/quote]

    In de kunstmest (organofosfaten) zitten ook resten van radioactieve stoffen die we binnenkrijgen met ons voedsel:
    enne… las laatst dat je ook uit de buurt moet blijven van afvalzakken en containers als daar maandverband en inlegkruisjes in zitten, van vrouwen die met radioactieve stoffen zijn getest of behandeld in het ziekenhuis. Afvalverwerkens controleren tegenwoordig de aangeleverde afval op radioactiviteit!

    Kortom, we leven in een zeer giftige wereld.

    #82292 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Wellicht biedt de kredietcrisis een opening om een einde te maken aan onze ongelimiteerde consumptiedrift. We vreten de aarde letterlijk kaal. In onze kapitalistische samenleving worden we slechts gezien als consument. Letterlijk: we moeten consumeren, en wel zoveel mogelijk, anders stort de economie in elkaar. De economie is op groei gebaseerd. Stokt die groei, dan volgt een crisis, zoals nu. Het paradoxale is, dat zo’n crisis juist weer goed is voor moeder aarde.

    Op enig moment zullen wij mensen toch moeten leren, dat we een evenwicht met de natuur moeten herstellen. Anders staan wij binnenkort ook in het door Sjarel genoemde lijstje van met uitsterven bedreigde zoogdieren.

    #82304 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Ik heb ook een stukje van die uitzending van kassa gezien. Mij viel ook op dat er werd gezegd dat er opvallend vaak iets mis blijkt te zijn met baby-voeding. Toch wordt er niet meer gecontroleerd-vreemd.

    Ik had laatst een discussie met mijn oma over het feit dat het lijkt of kinderen steeds drukker worden en hoe dat komt.

    Meisjes van 12 hebben grotere borsten dan de moeders; is er een relatie met voeding?

    Ik denk ja! Ik denk dat door jarenlange toevoeging van kleurstoffen bijvoorbeeld of van hormonen aan vlees de “mens” heeft veranderd. Vroeger hoorde je niet veel over bijvoorbeeld adhd maar nu heeft opeens de halve kleuterschool er last van. Er wordt nu wel op teruggekomen en er wordt wat meer op gelet ( bewuste keuze voeding en ook snoep ) maar hebben wij niet al die jaren voordat er discussie over kwam wel al deze opgefokte voeding tot ons genomen? En zijn de gedragsproblemen en/of de fysieke verschillen tussen ons en onze kinderen daar misschien het gevolg van?

    Hoe denken julli daarover?

    #82320 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Melanie schrijft:
    [quote]
    Ik had laatst een discussie met mijn oma over het feit dat het lijkt of kinderen steeds drukker worden en hoe dat komt.
    Meisjes van 12 hebben grotere borsten dan de moeders; is er een relatie met voeding?

    Ik denk ja!
    Hoe denken julli daarover?[/quote]

    Ik denk ook dat de kleurstoffen en andere additieven in voedsel ongezond zijn. Ik vermijd die al vele jaren, ook synthetische zoetjes (aspartaam, sucralose) en smaakversterkers (zoals Ve tsin).

    Het verband tussen die voedseladditieven en adhd / druk zijn is laastst nog aangetoond.

    Verstoring in de hormonen door stoffen in voeding (die er niet in horen te zitten dan he) is denk ik ook aan de hand: veel pesticiden zijn hormoondisruptors.
    Veel meisjes worden tegenwoordig ook veel eerder “vrouw” (puberteit) dan vroeger het geval was. Een van de redenen ziet men in een verlaging van de melatonine produktie (geeft een hormonale storing, en dit mogelijk oa door het sinds de jaren 70 toegenomen gebruik van fluoride….een zeer giftige stof in kleine hoeveelheden al, die gewoon in ons water, voedsel, tandpasta en onze lucht mag zitten, maar niet mag worden gedumpt in de landfills (afvalstortplaatsen).

    o ja, ook nog dit was pas in het nieuws……in veel plastics zit bisphenol A: dat is een stof met oestrogene werking.
    Als het plastic verwarmd wordt komt de stof vrij en het komt zo in voeding en water terecht.

    .

    #82322 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Ja dat is een vreemde zaak eigenlijk he terwijl het toedienen van voedsel levensbehoefte nummer een is en dat daar eigenlijk al zoveel ingrijpende dingen fout gaan. Ik heb begrepen dat kistkalveren en dergelijke hormonen toegediend krijgen zodat er meer vlees aanzit en dit ook zou verklaren waarom kinderen een afwijkend groeipatroon vertonen in vergelijking met een aantal jaar geleden. Ik moet ook zeggen dat wanneer mijn kinderen hun vlees niet lusten ik dat helemaal niet erg vind. Jammer vind ik ook eigenlijk dat biologisch eten een stuk duurder is dan bijv huismerk artikelen en dat ik vaak toch zwicht voor goedkope artikelen die misschien minder verantwoord zijn maar wel voor mij betaalbaar zijn.

    #82323 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Toevallig lees hier ik een klein stukje over de zoetjes. Hoe zit het met zoetjes op basis van sacharine of sorbitol (zoiets)? Ik gebruik nooit zoetjes op basis van Aspartaam, omdat ik eens gelezen heb hoe slecht dit is.
    Als ik het goed heb is zoetstof zoals Natrena een minder slechte variant. Maar natuurlijk niet gezond, schaadt dit de gezondheid echt?

    #82325 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik was net aan het kijken op sites aangaande zoetstoffen, in het bijzonder over aspartaam
    http://www.aspartaam.nl/info/verhalen1.html
    Hier worden de negatieve aspecten van zoetstoffen bekeken en in het bijzonder aspartaam.
    Ook in sommige producten van Natrena is het te vinden.

    #82326 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Is dat ook niet zoiets als wat in light producten zit? Bijv in frisdranken?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
Reageer op: Hoe veilig is ons voedsel (in Kassa 11 okt)
Je informatie: