default-header

geheugen problemen na hartoperatie

Home Forums Hartoperatie geheugen problemen na hartoperatie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79462 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Begin september van dit jaar heeft onze zoon van 15 een openhartoperatie ondergaan.
    De bedoeling was een rossprocedure, maar door compilcaties tijdens de operatie heeft hij uitendelijk 2 donorkleppen en een stuk van de aorta gekregen. Door de complicaties heeft de operatie veel langer geduurd dan gepland, ruim 13 uur en is hij ook aan aantal keren opnieuw aan de hartlongmachine gelegd. Het herstel gaat op zich best goed alleen heeft hij erg veel problemen met zijn geheugen. Hij kan eigenlijk nog maar weinig onthouden en dat geeft problemen met school. Hij zit in 4 vwo. Komt iemand dit bekend voor en weet ook of het vanzelf beter wordt of niet. Zijn cardiologen weten het niet, behandelen niet vaak kinderen van zijn leeftijd(meestal babies en peueters)of kinderen met een lager opleidingsniveau en die hebben er volgens de artsen geen last van.

    kroontje

    #86404 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hoi Kroontje,

    Ik weet wel dat ik moeilijkheden had met concentreren en inderdaad onthouden…terwijl ik normaal iemand ben met een ijzeren pot als geheugen…

    Het concentreren en onthouden is uiteraard wel weer goed gekomen..maar heeft zijn tijd nodig…weet wel ten tijde van de reintegratie op mijn werk dat ik er toen ook nog last van had…
    ik was half oktober geopereerd en in maart/april weer gaan werken…dus het heeft zijn tijd nodig…

    maar merk wel dat ik soms hele simpele dingen gewoon vergeet…gelukkig nix belangrijks..maar toch…maar dat komt misschien ook omdat ik nog steeds hartfalen heb..geen idee…

    Gun het even de tijd…het is net ruim 2 maanden geleden…

    Liefs,

    Marjolijn

    #86405 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Beste Kroontje,

    Ook ik herken de geheugen en concentratieproblemen, en inmiddels is mijn tweede operatie al een half jaar geleden.
    Heb weleens gehoord dat het aansluiten op een hartlongmachine sowieso voor wat geheugenproblemen kan zorgen, en de één zal daar meer last van hebben als de ander.
    Mogelijk dat uw zoon er meer last van heeft door het diverse malen opnieuw aansluiten aan de hartlongmachine. Ook de narcose zorgt voor dit soort problemen. Het zal veel tijd kosten, maar zeker nog herstellen, alleen is het afwachten in hoeverre het helemaal verdwijnt, of dat er toch wat restverschijnselen blijven. Ik denk dat dat per persoon en per operatie/complicatie’s wisselend is.
    Gun het in ieder geval nog de tijd! Heel veel Sterkte! En ondanks alles heel Gezellige Feestdagen toegewenst!

    Elsje.

    #86406 Reageer
    anna ellis
    Gast
    #86410 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    kroontje schrijft:
    [quote]Begin september van dit jaar heeft onze zoon van 15 een openhartoperatie ondergaan.
    De bedoeling was een rossprocedure, maar door compilcaties tijdens de operatie heeft hij uitendelijk 2 donorkleppen en een stuk van de aorta gekregen. Door de complicaties heeft de operatie veel langer geduurd dan gepland, ruim 13 uur en is hij ook aan aantal keren opnieuw aan de hartlongmachine gelegd. Het herstel gaat op zich best goed alleen heeft hij erg veel problemen met zijn geheugen. Hij kan eigenlijk nog maar weinig onthouden en dat geeft problemen met school. Hij zit in 4 vwo. Komt iemand dit bekend voor en weet ook of het vanzelf beter wordt of niet. Zijn cardiologen weten het niet, behandelen niet vaak kinderen van zijn leeftijd(meestal babies en peueters)of kinderen met een lager opleidingsniveau en die hebben er volgens de artsen geen last van.

    kroontje[/quote]
    Hallo Kroontje,
    Zou het ook niet kunnen liggen aan de nawerking v/d narcose en de emoties van de operatie? Een open hartoperatie is natuurlijk niet niks, zeker niet als nog maar 15 bent en volop in de puberteit zit.
    Mijn ervaring is dat na direct na een operatie mijn opnamevermogen (voor instructies t.a.v. medicijngebruik etc.etc) heel gering is, naar mijn gevoel als gevolg v/d vele indrukken en emoties die zo’n ingreep nu eenmaal met zich meebrengt.
    Het komt na verloop van tijd wel weer terug, maar als je (zoals ik) 65plusser bent, heet het al gauw: ” ja maar je bent ook geen jonge hond meer” of: ” ja, je wordt ook wat ouder, accepteer dat maar vast”
    Ja, dank je de koekoek, dat werd ook gezegd, voordat mijn hartklachten uberhaupt als zodanig erkend werden. ” oorzaak: het ouder worden” En voordat mijn osteoporose ontdekt was, precies hetzelfde: hoezo rugklachten? ” meneer u bent de jongste niet meer, dat komt omdat je ouder wordt ”

    Laten we hopen dat bij een jeugdige leeftijd als dat van uw zoon, het lichaam de veerkracht heeft, tot een snel herstel en dat het opnamevermogen op termijn weer helemaal goed komt.
    Zo sta ik er nog altijd van te kijken, hoe snel het lichaam zich kan herstellen na goed kapot te zijn, van een 4-daagse of een andere zware wandeltocht te hebben gelopen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: geheugen problemen na hartoperatie
Je informatie: