default-header

Bicuspide Aortaklep en Aneurysma

Home Forums Hartkleppen Bicuspide Aortaklep en Aneurysma

5 berichten aan het bekijken - 31 tot 35 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #86501 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Beste Henk,

    Even een update afgelopen dinsdag is mijn man geopereerd en het is eigenlijk allemaal goed verlopen en ook zonder complicaties. Het was enorm spannend. Nadat hij op de ic lag is hij na 1 dag naar de midcare gegaan maar toen toch weer heel even terug naar ic afgelopen woensdagavond donderdag toch weer naar midcare en sinds gistermiddag op de zaal. Hij heeft vandaag zelfs al een stukje gewandeld. Alles is nog heeel erg vermoeiend en teveel het eten gaat redelijk. We zien dat het iedere dag een heel klein beetje beter gaat maar ja het is eigenlijk nog maar 4 dg geleden dat hij geopereerd is en dan nu al weer een heel klein beetje op de been.

    We hopen dat het alsmaar beter zal gaan.

    Groet marleen

    #86502 Reageer
    henkgrui
    Gast

    Hallo Marleen,

    Goed om te horen! :laugh:
    Lopen is heel belangrijk maar de rust daarna ook. Waarschijnlijk mag hij binnenkort al op de hometrainer. (onbelast) Heb jij het zelf ook een beetje kunnen verwerken? Sterkte verder en laat nog wat van je horen.

    Grt,

    Henk

    #86532 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    hallo henk,

    het is allemaal zo snel gegaan de afgelopen week maar mijn man is gisteren naar huis gekomen alles is verder goed verlopen. Het herstel kan nu beginnen. Hij is nog erg moe, kortademig maar we hopen dat dit steeds beter zal gaan. Vandaag al contact gehad met de trombosedienst heel veel informatie gekregen. Johan heeft nu al besloten om het zelf tegaan doen dus het kaartje voor de cursus is al op de post.

    Met mij gaat het ook wel goed gisteren was een drukke dag naar Gent gereden voor ons 2 uur johan opgehaald en daarna weer 2 uur terug dus dat was me het dagje wel. Vandaag gaat het al een stuk beter moet wel wennen aan het tikkende geluid van de hartklep maar dat zal ook op den duur wel weer anders zijn.

    Groet Marleen

    #91776 Reageer
    henkgrui
    Gast

    We zijn nu ruim 4 jaartjes verder.

    Conditie is prima, vaak lang wandelen met de hond in hoog tempo.
    Heb ruim 3 jaar hardgelopen, variërend van 5km tot zo’n 17km
    5km liep ik bij de Warandeloop Tilburg in 28 minuten (2013).
    Doordat de hond veel aandacht vraagt is het hardlopen vervangen door veel wandelen.

    Doe zelf INR meting en dosering bloedverdunners. 🙂

    #130717 Reageer
    Heleen
    Gast

    Hoi iedereen
    Even mijn verhaal:
    Toen ik 65 was moest ik ivm een ingreep aan een knie (gescheurde meniscus) naar de cardioloog voor onderzoek. Echo en hartfilmpje. Deze keek ietwat bezorgd naar de uitslag en deelde mij voorzichtig mee dat mijn aorta wat vergroot was, 4,8 cm. Ze kon niet zien of ik een bicuspide of een tricuspide hartklep had, wellicht kon een CTscan hier meer duidelijkheid over verschaffen. Deze termen zeiden mij op dat moment niet veel.
    De CTscan gaf hierover geen uitsluitsel, wel werd mij aangeraden om elk jaar een echo te laten doen om te kijken of de aorta niet veel groter was geworden. Bij een doorsnede van 5,5 cm zou men ingrijpen.
    Elk jaar kreeg ik dus een echo, en de doorsnede van mijn thoracale aorta werd nauwelijks groter, hooguit 5cm. Dus ik maakte me niet al te veel zorgen.
    Merkte de laatste jaren wel dat mijn uithoudingsvermogen duidelijk minder werd, maar wijtte dat onder meer aan een versleten knie en mijn leeftijd. Een doorstane gordelroos en corona tastten ook mijn conditie aan.
    Enfin bij de jaarlijkse echo bleek nu dat de AVA van de aortaklep 0,9 was. Daarna kreeg ik weer een CTscan en daaruit bleek dat ik een bicuspide hartklep had .
    Ondertussen had ik geregeld pijn op mijn borst, heel vervelend en verontrustend. Genoeg redenen voor een open hartoperatie.
    Deze kreeg ik in februari 2022. Men heeft de aortaklep en een gedeelte van de thoracale aorta vervangen door een biologische (varkens-) klep met een aorta aan een stuk.
    De operatie is goed verlopen. Ik was toen 72.
    Ik heb het revalidatietraject doorlopen, en de revalidatie arts vroeg mij na afloop of ik mij nog hartpatient voelde, waarop ik dus nee moest zeggen. Het enige medicijn dat ik nu gebruik is een bloeddrukverlager.
    Mijn conditie is nog niet geweldig, maar ik hoop deze wel te verbeteren. Heb nu ook een nieuwe knie.
    Ben nu 74, fiets regelmatig en hoop weer te gaan golfen.
    Groeten
    Heleen

5 berichten aan het bekijken - 31 tot 35 (van in totaal 35)
Reageer op: Bicuspide Aortaklep en Aneurysma
Je informatie: