default-header

Afvallen met medicatie voor boezemfibrileren en ritme stoorn

Home Forums Boezemdefibrilatie Afvallen met medicatie voor boezemfibrileren en ritme stoorn

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #79983 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo, mijn naam is Tom,
    Ik ben 50 jaar en heb sinds begin 2010 last van boezemfibrilleren en ritmestoringen. Ik heb de eerste paar maanden 5 keer, 1 tot 2 weken in het ziekenhuis gelegen, omdat ze mijn hartritme en het fibrilleren niet onder controle kregen,( ook na een stapel elektrocuties niet) en ik dus een hele berg vocht vasthield, en dat is in combinatie met copd niet echt handig.
    Nu heb ik, om een lang verhaal kort te maken, een vraag over afvallen. Ik ben in september 2010 onder begeleiding van een fysiotherapeut , 2x per week gaan sporten, in eerste instantie als revalidatie, later om mijn conditie een beetje op peil te brengen. ik ben het sporten zelf een beetje uit gaan breiden, uiteindelijk zonder fysio. Ik had ook de stille hoop dat ik dan ook mijn airbag een beetje kwijt zou raken, maar dat schiet dus niet echt op.Ook niet in combinatie met een dieet. Vorig jaar cambridge geprobeerd, maar daar moest ik onmiddellijk mee stoppen van mijn cardioloog, omdat mijn nierfunctie bijna stil lag.
    Wel doorgegaan met sporten, en ondertussen al een half jaar met mevrouw Bakker aan de slag. Inmiddels ga ik 3x per week naar de sportschool (1.5 tot 2 uur per keer) en doe ook nog een avond aan volleybal. (Toen ik nog gezond was, had ik hier niet aan moeten denken,had ik misschien beter wel kunnen doen B),maar goed)
    Wat ik nu vreemd vind, is dat ik gewoon al 1.5 jaar op het zelfde gewicht blijf hangen. Volgens mijn cardioloog en mijn hartfalen-verpleegkundige komt dit door mijn medicijnen.
    Ik heb hier geen vrede mee, en ben nu benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen.
    Moet ik er wel bij vertellen dat ik voor mijn longen een medicijn gebruik waar een klein beetje prednison in zit, en dat is ook niet echt bevorderlijk om wat lichter te worden.
    (Ik had gezegd “om een lang verhaal kort te maken” dat is niet helemaal gelukt,)
    Zou best met mensen in contact willen komen om verhalen uit te wisselen. Ik ben benieuwd.

    Groetjes Tom 🙂

    #89106 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo

    Van prednison is het bekend dat je wat aankomt.
    Ook van betablokkers.
    Maar als je het nodig hebt en de medicatie helpt, is het de moeite wel waard om iets zwaarder te worden.
    Fysiotherapie helpt dan niet echt, wel goed voor je conditie natuurlijk.

    Meestal is het een kilo of 5 … is nog te doen vind ik.
    Groetjes

    Cesarina

    #89110 Reageer
    rode
    Deelnemer

    Hallo Tom,
    Van prednison is bekend dat je aankomt, maar van betablokkers kan het ook.
    Ik gebruik voor ritmestoringen en boezemfibileren o.a amiodaron en nog meer betablokkers, maar van amiodaron is bekend dat je gewicht omhoog kan gaan.Sinds januari van dit jaar bebruik dit medicijn. Het heeft mij geholpen om de ritmestoringen te beperken, maar ik ben wel 4 kilo aangekomen. Ik beweeg genoeg, maar soms moet je dingen gewoon accepteren.
    groetjes. Ali

    #90805 Reageer
    petfra
    Deelnemer

    Hoi tom
    ik zit vandaag voor het eerst op deze site heb helaas ook al een jaar of 4 last van een hart ritme stoornis ik ken het probleem van lijnenen maar niet afvallen wat ik nu doe is een paar keer per week een uur lopen en een dieet aan houden het gaat helaas zeer langzaam maar ben nu zo, n 12 kilo kwijt in 2jaar ik hoop als ik wat gewicht kwijt raak dat het beter gaat met mijn hart ritme mischien valse hoop maar ik probeer me daar aan vast tehouden ik vind het soms erg moeilijk om er mee omtegaan vooral als het hart hapert slaat de angst toe daarom is het ook fijn dat er zulke site zijn om tehoren hoe anderen het ervaren vr groeten petra

    #90806 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Petra,

    welkom op het hartforum. Ook ik ben de laatste jaren de nodige kilo’s aangekomen. Ik ben er van overtuigd dat de medicatie die ik slik daartoe heeft bijgedragen. Behalve de hartmedicatie het laatste jaar heb ik meerdere keren een prednisonkuur tussendoor gehad (nu dus ook…) en de weegschaal geeft weer meer aan. Ik ben altijd blijven sporten, van gewone fitness naar cardiofitness. Met de longen heb ik echter steeds meer problemen en in overleg met de longarts ben ik even gestopt om de longen niet onnodig te triggeren. Ik wil dit echter op korte termijn weer oppakken. Ik heb er geen hekel aan en het sociale contact mis ik toch wel een beetje. Om toch beweging te blijven houden neem ik zelden de auto voor een boodschap. Het wordt óf de fiets óf de benenwagen. Haal ik meteen een frisse neus. 🙂
    Wat goed dat je al 12 kg in gewicht bent kwijtgeraakt. Dat het langzaam gaat is denk ik helemaal niet erg. Beter dan in een jojo-effect terecht te komen.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #90812 Reageer
    Avalon27
    Deelnemer

    Poeeeh hier nog 1, ik ben ook iets van 10 kilo aangekomen. Soms denk ik echt weg met die medicijnen.
    ik slik ook prednison en tabletten voor mijn hart.
    Het gaat er gewoon haast niet af….

    zolang je gewoon gezond leeft, eet en sport wordt het gewoon niet erger dan het al is.

    meer kunnen we toch niet doen..

    succes allemaal

    #90815 Reageer
    cesarina
    Gast

    Frusterend hoor!
    Ik slik ook bètablokkers en het laatste jaar heb ik echt meer problemen met mijn gewicht.

    Cesarina

    #90817 Reageer
    petfra
    Deelnemer

    Dank je wel annemarie voor je bemoediging uiteindelijk komen we er hopelijk wel ik loop ook veel omdat ik als ik dat niet doe het gevoelheb dat mijn hart moe is en door in beweging teblijven gaat dat beter ik weet niet ofje dat herkend

    #90818 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Ja Petra, het is herkenbaar.
    Bewegen is zo belangrijk. Er wordt me echter steeds op het hart gedrukt het rustig aan te doen. En dat valt niet altijd mee. Tenslotte zal er toch iemand het huishouden draaiende moeten houden. Ik moet het echt van mijn goede dagen hebben. Vaste dagen om te poetsen heb ik al een tijdje geschrapt. Makkelijk om een bepaalde balans te vinden is het niet. Tijdens de hartrevalidatie floot de fysiotherapeut me regelmatig terug, nu moet ik zelf op tijd de rem erop trekken.

    Ik hoop gauw weer aan te sluiten bij mijn fitnessgroep.

    #90825 Reageer
    tomar80
    Deelnemer

    Goh he, ik herken een hele hoop in al de verhalen.
    Ik wist dus niet dat je door Amiodaron ook zwaarder word.
    Zijn er hier ook mensen bekend met schildklier problemen door diezelfde Amiodaron?
    Begin van het jaar een ablatie gehad, en dat is een maandje of 3/4 goed gegaan, in ieder geval veel minder last van mijn rikketik gehad, maar langzaam aan zijn de ritmestoornissen en boezem fibrileren weer naar het oude niveau gegaan, en misschien nog wel heftiger.
    In oktober was het weer zo erg dat ik maar naar het amc gegaan ben voor een ouderwetse opsodemieter (heb er al genoeg gehad om de eifeltoren een week te laten branden, (met de kerstversiering erbij)) Maar na een hele dag wachten, omdat ze het niet vertrouwden,( het zaakje was zo van slag, dat ze er niks van konden maken ) werd er nog maar eens bloed afgetapt, en toen bleek s’avonds dat mijn schildklier ook helemaal het spoor bijster was, en dat daardoor mijn hart weer van de leg was. Strumazol en prednison gekregen, en nog nooit zo beroerd geweest. Intussen strumazol gestopt, en voel me gelukkig weer een stuk beter. In eerste instantie voelde ik me een jaartje of 94, nu zit ik rond de 82 :-).
    Het schijnt dus bekend te zijn dat na ongeveer 3 jaar Amiodaron gebruik, je schilklier op hol kan slaan (gebeurt niet vaak, maar ik ben dus het haasje). Heeft te maken met jodium die in de Amiodaron zit. Maar goed, over afvallen ben ik ff gauw uitgepraat, want door de prednison, vanaf oktober, is er nog het een en ander aan kilo’s bijgekomen( ook door de feestdagen trouwens) maar sporten is er niet meer bij, en mijn vrijwilligerswerk ligt ook op zijn gat. Maar goed, nu eerst maar met de endo crinoloog mijn schilklier onder controle krijgen, daarna nog maar weer een ablatie, want ondertussen is mijn hart al vanaf oktober van slag, en als dat gebeurt is, ga ik mij misschien weer gewoon 51 jaar voelen. Ben benieuwd.

    #90826 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Tomar,

    Amiodaron is voor mij het enige alternatief dat ik heb mocht de Tambocor niet meer werken. Vanwege de mogelijke, ernstige bijwerkingen van Amiodaron wilde mijn cardioloog dit niet voorschrijven. Denk aan de huid (zonlicht), schildklier… Maar gelukkig werkt de Tambocor bij mij.
    Ik hoop dat je op korte termijn de volgende ablatie krijgt met goed resultaat.
    Tja, wat betreft het gewicht: ik zeg altijd ‘het zijn gewoon wat extra kilootjes om van te houden’… 😉

    Hartegroet,
    Annemarie

    #90827 Reageer
    tomar80
    Deelnemer

    Hoi Annemarie.

    Mijn cardioloog wilde mij ook niet aan de Amiodaron hebben, maar uiteindelijk heb ik (zijn woorden) zijn hele medicijnkastje gebruikt, maar niets werkte, toen ik teveel last kreeg van de Amiodaron,(ik kan o.a. dus bijna geen zon verdragen, dat doet gewoon zeer) heeft hij Tambocor nog eens geprobeert, maar dat werd helemaal een drama, dus moest ik weer terug.
    het enige waar ik me nu zorgen om maak, ik moest in eerste instantie stoppen met die Amiodaron i.v.m mijn schildklier, maar ondanks dat die nog steeds zijn eigen gang gaat (wel een stukkie minder) slik ik het nu weer wel, omdat mijn hart nog niet onder controle is. En wat die paar kilo’s betreft, als het zo doorgaat, moet ik denk ik binnenkort wegenbelasting gaan betalen 😛
    Maar we blijven wel lachen hoor. Ik vind het gewoon wel ff lekker om wat van mijn verhaal hier kwijt te kunnen

    #90828 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Het is niet altijd gemakkelijk om goed ingesteld te worden. Ik hoop voor je dat je de amiodaron op termijn niet meer nodig hebt. Sporten en vrijwilligerswerk komt wel weer (heb ik mezelf ook voorgenomen). Kan hierin trouwens gelukkig mijn eigen plan trekken als fulltime gezinsmanager…
    Weet je al op wat voor termijn je de 2e ablatie krijgt?

    #90829 Reageer
    tomar80
    Deelnemer

    Dat instellen is inderdaad een drama, je bent er weken zoet mee, en dan blijkt het weer niet te werken. ik loop daar al 3 jaar tegen aan, met af en toe redelijke periodes. Maar ja, de Amiodaron is pas weer verhoogd, omdat ze mij nu geen cardioversie mogen geven i.v.m. die schildklier (ik mag niet onder narcose) maar volgens de cardioloog kom ik er waarschijnlijk niet vanaf. Maar ja, aangezien ik net 51 ben, vraag ik me af wat dan de volgende verrassing word, want ik hoop het nog wel een paar jaar, nou ja, 2 paar dan, vol te houden maar ik moet wel die rommel doorslikken, en Amiodaron is niet het enige wat ik slik.
    Maaaar gelukkig heb ik ook de tijd aan mezelf, ik hoef niet eens loempias te vouwen.
    Maar tot september gjng ik wel 3 keer per week naar de sportschool,en deed er een halve dag vrijwilligerswerk bij, want van stil zitten word je niet vrolijk, en aangezien ik ook met copd zit, kun je maar beter aan de gang blijven. Nu kan ik amper 100 meter lopen, en als ik iets moet tillen (boodschappen of zo) dan haal ik de helft niet zonder te moeten stoppen, vandaar ook die 82 jaar :cheer:

    #90830 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    We hebben de nodige raakvlakken, Tomar. Ik heb ook longproblemen en daardoor is niet elke bètablokker of arithmica geschikt. Ik stuur je nog even een privéberichtje.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
Reageer op: Afvallen met medicatie voor boezemfibrileren en ritme stoorn
Je informatie: