default-header

Afvallen met medicatie voor boezemfibrileren en ritme stoorn

Home Forums Boezemdefibrilatie Afvallen met medicatie voor boezemfibrileren en ritme stoorn

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #90831 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    hoi tomar,

    welkom op dit forum,
    Ik heb een slechtwerkende schildklier(hypotheroide), maar het blijkt dat ik dit al had voordat ik met amiodaron ben begonnen…. het is bij mij dus een auto immuunziekte
    ik neem aan dat bij jou de schildklier ook niet meer goed werkt? dààr kun je natuurlijk ook van aan komen
    bii een slechtwerkende schildklier kun je veel kilo’s aankomen, ben je er moe, en heb je het (altijd) koud…
    Ik begrijp niet zo goed waarom je geen narcose mag hebben?
    groetjes en sterkte ermee

    #90832 Reageer
    petfra
    Deelnemer

    Hoi wat klinkt het allemaal bekend volgens mij hebben we bij een hart ritmestoornis alllemaal een schildklier probleem de mijne doet niets meer slik daarvoor cytomel met eutonox en ook longproblemen soms ben ik er zo klaar mee dat ik denk gooi de hele med bak de prullenbak in maarja daar heb ik allleen mij zelf mee volle moet vooruit blijven gaanen hopen op betere dagen

    #90833 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    bij mij gelukkig geen longproblemen maar wel artrose…
    vind het ook lastig welke klachten horen nu bij welke ziekte?
    artsen weten het ook vaak niet..
    zegt de huidarts(wegens spataderen) tja, hoe meer artsen je ziet,hoe moeilijker ….
    wat ik wel heb ontdekt dat de schildklier,hoe klein ook,een heel belangrijk orgaan is, stuurt eigenlijk het hele lichaam aan…

    #90834 Reageer
    tomar80
    Deelnemer

    klopt Brandy, die van mij werkt veel te snel,en die word nu stil gelegd, althans, dat proberen ze, dus ik dacht ,terwijl ik met weight watchers bezig was, zo dat gaat makkelijk, zelfs toen ik dacht, dan kan ik wel wat makkelijker worden, viel ik nog af. Bleek dus door mijn schildklier te komen, en ondertussen heb ik het weer dubbel en dwars ingehaald, moet ik er wel bij zeggen dat ik heel veel vocht vast houd. En inderdaad, ik merk ook steeds vaker dat de artsen het eigenlijk niet weten. Ik heb het vaak erg benauwd, maar ik weet ondertussen het verschil tussen benauwdheid door mijn longen, of door mijn hart.Ik heb alleen 1 gelukje, mijn vrouw is medisch analiste, en de schildklier word bij haar op de afdeling gecontroleerd, Ze heeft ook collega’s die afgestudeerd zijn op amiodaron en schildklierproblemen, dus daar ben ik in goede handen.
    Ze kent mijn endo-crinoloog ook van haar afdeling, en ze spreekt mijn cardioloog en hartfalen verpleegkundige ook in de wandelgang, dus er word goed op mij gelet , maar inderdaad, hoe meer artsen, hoe ingewikkelder.

    #90836 Reageer

    Wat een pech! Harfalen, AF en problemen met je longen en je schildklier. Respect dat je toch nog kan lachen. Wel moeilijk te snappen (maar ik snap wel meer niet, wat ik hier af en toe lees) dat ze je toch amiodaron geven terwijl je schildklier niet goed werkt. En ook erg dat je toch prednison moet terwijl je toch al vol loopt met vocht.

    Heb je trouwens hartfalen door AF (omdat ze het ook zo agressief behandelen??). Of heb je AF door hartfalen?

    Wat betreft dat AF heb ik het ook wel zo ongeveer mee gemaakt. Met al die cardioversies die ik heb gehad kun je een hennepkwekerij een dag van stroom voorzien. Ik vond het niet eens meer erg, vroeg er meestal zelf om. Amiodaron heb ik ook een half jaartje geslikt. Wel wat rare dingen mee gehad, maar in de regel beviel het best goed (was ook maar 100mg per dag). Alleen viel ik juist 10kg af! Maar dat had er mee te maken dat ik vanaf dat moment geen AF meer had ineens en er dus veel vocht verdween.

    Ik hoop dat ze je met een ablatie toch kunnen helpen en dat je hartfunctie uiteindelijk toch weer naar een acceptabel niveau gaat. Veel sterkte!

    Verder zou het toch geweldig zijn als er ooit een variant op amiodaron komt die even goed werkt en minder bijwerkingen heeft.

    #90837 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb geen problemen door Amiodaron anders dan het uitkijken met zonlicht. Kan iemand me uitleggen wat AF is?

    Met vriendelijke groet,

    Suzan

    #90838 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Suzan,

    Atriumfibrilleren (boezemfibrilleren)
    Onderstaand vindt u algemene informatie over atriumfibrilleren (boezemfibrilleren).

    Wat is een atrium?
    Het atrium is een deel van het hart. In het hart zitten vier holtes. Bovenaan zitten het linker en het rechter atrium, ook wel linker en rechter hartboezem genoemd. Onderaan zitten de linker en de rechter ventrikel, ook wel linker en rechter hartkamer genoemd. Het bloed stroomt het hart binnen via de boezems en wordt vervolgens door de kamers naar buiten gepompt. Atriumfibrilleren betekent letterlijk “trillen van de hartboezem”.

    Wat is Atriumfibrilleren?
    Het hart klopt volgens een bepaald ritme. Wanneer u zich inspant, klopt uw hart sneller dan wanneer u rustig in een stoel zit. Klopt uw hart te snel (ook als u rustig in een stoel zit) of onregelmatig (harde en zachte slagen door elkaar), dan kan er sprake zijn van een hartritmestoornis. Atriumfibrilleren is zo’n hartritmestoornis waarbij het hart onregelmatig en meestal ook sneller klopt (vaak meer dan 100 slagen per minuut, terwijl u zich niet eens inspant). Of er echt sprake is van Atriumfibrilleren, kan alleen worden gezien op een hartfilm (ECG).

    Wat zijn de verschijnselen?
    Veel mensen met Atriumfibrilleren hebben weinig of geen klachten. Sommige mensen voelen hun hart onregelmatig of snel kloppen. Dit kan beangstigend zijn. U voelt zich misschien snel moe, bijvoorbeeld bij lichamelijke inspanning. U kunt duizelig worden of u krijgt een licht gevoel in het hoofd. Atriumfibrilleren kan binnen twee dagen vanzelf overgaan, waarna het niet meer terugkomt.

    Bij sommige mensen duurt het langer of komt het steeds terug. Het bloed in het hart kan daardoor wat trager gaan stromen. Er is dan een kleine kans dat er stolsels ontstaan. We noemen dit trombose. Soms kan een stolsel het hart verlaten en in een bloedvat in de hersenen terechtkomen. Dit noemen we een beroerte. Daarom krijgt u, als bij u atriumfibrilleren is vastgesteld over het algemeen ook antistollingsmedicatie voorgeschreven en wordt u doorverwezen naar de trombosedienst.

    Hoe ontstaat het?
    Bepaalde zenuwvezels zorgen ervoor dat uw hart steeds een signaal krijgt om te kloppen. Bij Atriumfibrilleren lopen allerlei signalen door elkaar, waardoor uw hart onregelmatig klopt. Deze ontregeling kan kortdurend optreden, bijvoorbeeld bij een stoornis van de schildklier, bij een longontsteking of direct na een hartinfarct of een hartoperatie. Atriumfibrilleren kan ook worden uitgelokt door extreme inspanning of stress, door een stevige maaltijd, door het drinken van veel alcohol of koffie, door drugs of door bepaalde medicijnen.

    De kans op Atriumfibrilleren is groter bij mannen, bij ouderen (75 plussers), bij mensen met een hartklepafwijking, een hartziekte, hoge bloeddruk of suikerziekte (diabetes). De precieze oorzaak blijft vaak onbekend.

    Behandeling van atrium/boezemfibrilleren.
    De behandeling van atrium/boezemfibrilleren is gericht op het onder controle houden van de symptomen en het voorkomen van complicaties. Overmatig alcoholgebruik en schildklieraandoeningen kunnen de aandoening verergeren en daartegen moeten dan ook voorzorgsmaatregelen worden genomen. Daarnaast kunnen medicijnen worden voorgeschreven om Atriumfibrilleren onder controle te houden.

    Het normale hartritme is soms ook te herstellen door middel van cardioversie (electrische schok). Voordat dit gebeurt, is het van groot belang dat de patiënt medicijnen krijgt die de vorming van bloedstolsels in de boezems tegengaan of eventuele reeds bestaande bloedstolsels oplossen.

    (bron: Nederlandse hartstichting)

    Hartegroet,
    Annemarie

    #90839 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dank je Annemarie,

    Ik was niet op het idee gekomen om het woord atriumfibrileren/boezemfibrileren af te korten. En dit woord vráágt erom! Echt een woord om over te struikelen. Ik heb dus ook AF en daarvoor de Amiodaron/Cordarone.
    Ik gebruik mijn medicijnen, doos vol, nu zo’n vijf jaar maar vrijdag tijdens het consult gaf mijn cardioloog aan dat van twee medicijnen de dosering verlaagd kon worden. Jippie! Een teken dat mijn hart (en ik dus) goed functioneer. Helaas betreft het niet dit middel maar alle beetjes helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Suzan

    #90840 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Graag gedaan, Susan.

    Altijd weer fijn als je medicijnen mag minderen.

    Hartegroet,
    Annemarie

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
Reageer op: Afvallen met medicatie voor boezemfibrileren en ritme stoorn
Je informatie: