default-header

Reageer op: Syndroom van Roemheld

Home Forums Ritmestoornissen Syndroom van Roemheld Reageer op: Syndroom van Roemheld

#129320
Jan
Gast

Vanwege een “vol gevoel” in mijn maag en de daaropvolgende onregelmatige hartslagen ben ik gaan Googelen en vond dus “Roemheld”. Het geeft mij zoveel duidelijkheid wat ik in de afgelopen 10 jaar bij mijn cardioloog niet heb gehad. Vanaf 2013 heb ik last van hartkloppingen c.q. boezemfibrilleren en kwam in de medische molen terecht met o.a. voorgeschreven medicatie w.o.; bloedverdunners (apixaban), bètablokker (sotalol) en bloeddrukverlager (candesartan). Dit heb ik de afgelopen jaren tot maart van dit jaar gebruikt en had gemiddeld 1x per 2 jaar last van boezemfibrilleren. Er is gekeken om ablatie te gaan doen, maar werd niet aangeraden omdat de frequentie van hartritmestoornis te laag is. Inmiddels ben ik nu een paar maanden van de sotalol af. Wel gebruik ik nog een bloedverdunner en bloeddrukverlager, en de waarden zijn gelukkig altijd goed bij controle. Maar ja, wel 10 jaar lang dus een bètablokker gebruikt wat (naar nu blijkt volgens mijn eigen bevindingen) wellicht niet nodig was geweest.

Ik bemerkte dat als ik zwaar getafeld had of te snel gegeten, dat de problemen (hartoverslagen en onregelmatige hartslag) zich vaker voordeden. Voor mij zijn sinds kort de puzzelstukjes nu in elkaar gevallen. Ik let beter op wat ik eet en pas de hoeveelheid aan. Drankjes zonder koolzuur en daarnaast meer wandelen en sporten (Golf). Dat helpt zeker om de maag rustig te krijgen. Nu m’n gewicht nog met 5 kg naar beneden. Ik ben 66 jaar en voel gewoon dat ik nog een mooie tijd voor de boeg heb. Ik denk dat Roemheld wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van al mijn klachten in de afgelopen jaren. Gelukkig iets waar je makkelijk zelf iets aan kunt doen.