default-header

Zuurstofgebrek hart door hyperventilatie?

Home Forums De jongere hartpatiënt Zuurstofgebrek hart door hyperventilatie?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #80139 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Bij een nuclair hartonderzoek en bij de fietstest bleek dat ik in inspanning te weinig zuurstof naar mn hart krijg. Ik heb last van stress en vraag me af of hyperventilatie ook dit resultaat kan geven bij zoeen onderzoek of dat er dan zeker weten iets ergers aan de hand is? Ik krijg binnenkort een hartkatherisatie om de oorzaak op te sporen. Aangezien ik pas begin 30 ben maak ik me zorgen wat het kan zijn. De holteruitslag was wel volledig in orde.

    #90270 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Hallo Mica.
    Ik weet niks over hyperventilatie ,maar ik denk als je dit op het moment van de fietstest had dat je de test niet af had kunnen maken ,omdat die test toch erg zwaar is .
    Ik heb ook zo’n fiets test gehad met het zelfde resultaat.
    Kreeg metteen een hoop medicijnen en zelfs nitro spray voor noodgevallen.
    Drie weken later een hartkatheterisatie waar ik doodsbang voor was ,maar dat hoeft niet .(25 jullie 2012).Dat onderzoek is alleen maar vervelend ,maar valt verder reuze mee.
    Alleen de uitslag was bij mij niet zo best ,drie vernauwingen op erg belangrijke plaatsen ,want ik moest metteen in het ziekenhuis blijven (in Roosendaal) ,een week later ben ik in Breda geopereerd ,drie omleidingen. Het is allemaal reuze meegevallen ,maar dit had ik niet vantevoren verwacht . Ik was alleen maar vaak moe ,en dacht dat het met een pilletje wel goed te maken was. Die pilletjes blijven trouwens en die nitrospray heb ik altijd bij me ,maar nog nooit hoeven te gebruiken. Ik ben wel heel blij dat alles op tijd ontdekt is ,want had ik niet met die vermoeidheid naar de huisarts gegaan ,dan was het uiteidelijk toch heel anders afgelopen.

    Probeer je rustig te houden en niet te druk te maken .
    Pas na de katheterisatie weet je meer.

    Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.
    Groetjes Ad

    #90271 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Hoi Mica,

    Wat een vervelend nieuws, maar zoals Ad ook zegt; maak je niet te veel zorgen, na het onderzoek weet je meer.

    Wat betreft hyperventilatie en zuurstofgebrek; ik heb daar ook last van gehad en die twee factoren hebben zeker met elkaar te maken. Sterker nog, door stress krijg je hyperventilatie, door het hyperventileren krijg je niet voldoende zuurstof binnen en etc.

    Stress is echt een negatieve factor hierin. Wellicht kan je hulp zoeken voor je stress en het hyperventileren. Cesar therapie en/of adem- en ontspanningstherapie kunnen je hierbij helpen. Bij deze therapie leer je goed te ademen en je lichaam te ontspannen, maar daarnaast ook hoe je het hyperventileren kan voorkomen.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    Succes en groetjes,

    Mersiha
    Ambassadrice Hartpatiënten Nederland

    #90272 Reageer
    Mica
    Deelnemer

    Ik hield de fietstest nog geen 10min vol twerd te zwaar. Dus de scans kunnen zuurstofgebrek door hyperventilatie ook zien? Of is er een verschil te zien tussen gebrek aan zuurstof in je hart door hyperventilatie of door vernauwingeb? En duurt het herstel na zoeen omleiding lang en voel je je nu niet meer zo moe? Want dat heb ik ook.

    #90273 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Hoi Mica,

    Antwoord op die vragen heb ik helaas niet, daarin ben ik niet thuis :-). Wat betreft de het herstel na mogelijke omleidingen, wellicht kan Ad daar beter antwoord op geven, aangezien hij het zelf heeft meegemaakt. Het is in ieder geval wel de bedoeling van zo’n ingreep dat de patiënt zich daarna beter voelt en daarmee de klachten afnemen/verdwijnen.

    Succes!

    Groetjes,

    Mersiha

    #90274 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Hallo Mica
    Hoe het herstel na de omleidingen is bij iedereen verschillend.
    Dat kan wel varieren van een half jaar of zelfs korter tot een jaar.Ik ben 1 augustus 2012 geopereerd en was 15 januarie 2013 weer fultime aan het werk . Was al wel in oktober begonnen met 2 halve dagen per week ,en dit is heel langzaam opgevoerd.
    Waarschijnlijk gaat dat bij jouw sneller omdat je nog jong bent.
    Je krijgt na de operatie ook revalidatie. Dat is om je conditie weer op peil te brengen maar ook theorie les(over gezonde voeding ,medicijn gebruik en omgaan met stress) en onspannings oefeningen hoorde er bij.
    Ik ben niet meer zo moe ,dus het heeft wel geholpen .Had eerst ook meestal een te hoge hartslag en die is nu ook rustig. Dat komt door de operatie maar daar helpen de medicijnen die ik moet blijven slikken ook natuurlijk aan mee.
    Het kunnen accepteren dat je hartpatient bent is voor de meeste mensen best wel moeilijk ,zeker op jonge leeftijd .Ik zit er eigenlijk niet zo mee (ben 62),ik heb me voorgenomen me nergens meer druk over te maken en me nooit meer te haasten . Ik doe voortaan alles rustig aan .Ik voel me vooral nog steeds erg blij dat het ontdekt is voordat het echt mis ging.
    Maar probeer je voorlopig daar allemaal nog niet druk over te maken .
    Wacht eerst het komende onderzoek af .
    Groetjes Ad

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Zuurstofgebrek hart door hyperventilatie?
Je informatie: