default-header

Wie heeft advies.

Home Forums Algemeen Wie heeft advies.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #78814 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Dag allemaal,

    Ik heb een vraag, wie kan mij advies geven of herkent deze klachten?

    Inmiddels ben ik vanaf oktober thuis van mijn werk, ik was al vanaf begin vorig jaar steeds doodmoe. Eind oktober moest ik geopereerd worden aan mijn voet en in de zomer werd daarvoor een pre-operatief onderzoek gedaan, de bloedruk was erg hoog 160/125 (ik ben bijna 35 jaar). Toen ik in oktboer niet lekker werd op mijn werk ben ik naar huis gegaan, waar ik twee dagen veel heb geslapen en dacht nu kan ik wel weer dus terug naar mijn werk. Helaas lukte het niet ik was binnen de kortste keren weer zo moe, dus weer naar huis en langs de huisarts, bloedruk bleek nog steeds erg hoog, advies was rust ook i.v.m. de aanstaande operatie. Die is uitgevoerd eind oktober, ik kreeg rust voorgeschreven mocht tenslotte niet lopen, half november kreeg ik loopgips. Ik ging ook weer een paar dagen per week naar kantoor, werd opgehaald en thuis gebracht. Maar de vermoeidheid bleef maar aanwezig en daarbij ook een vreemd gevoel op mijn linkerborst. In december kreeg ik opeens pijn aan mijn ben ik dacht spierpijn je gaat meer lopen en hebt dus t gek gedaan. Toch naar een paar dagen werd het zo erg wij naar de H.A. post, die vertrouwede het niet en op de eerste hulp bleek sprake van een trombose been. Vanaf die tijd wordt druk op de borst steeds erger, het is er niet heel de dag maar met name als ik mij inspan, de pijn gaat door tot in mijn linkerarm. Ondertussen sta ik nog steeds onder controle voor de bloeddruk die echter maar niet echt wil zakken en ben ik vanaf half december ook weer thuis (daar werk ik wat op de momenten dat ik er puf voor heb). Terug bij de H.A. besloot hij de cardioloog te vragen mee te kijken naar de klachten ( inmiddels is ook geconstateerd dat het chorosterol te hoog is). Voordat ik bij de cardioloog terecht kon, ging het op een zaterdagmiddag even helemaal niet goed en heeft mijn man de H.A. gebeld we zijn daarheen gegaan en vervolgens lag ik zo op de hartbewaking, waar gelukkig een hartinfarct alsook een ongembolie uitgesloten konden worden. Natuurlijk een goed gevoel dat er niets ernstigs is maar ondertussen zit ik nog steeds met het probleem. Ik ben inmiddels wel bij de cardioloog geweest en heb een aantal onderzoeken gehad maar moet dus een maand wachten op de uitslag. Bij de fietstest ging het niet echt goed waarna een dienstdoende cardioloog meteen medicijnen voorschreef (Metoprololsucc ret t 50mg), volgens de laborant die het recept gaf moet het hart er rustiger van worden waardoor het minder zuurstof nodig heeft. Kent iemand dit?
    Nu ik sinds anderhalve week ook een aantal keren per dag flinke pijn aanvallen krijg ter hoogte van de flank ben ik maar weer naar de huisarts gegaan. Die reageerde laconiek met als je niet fit bent ga je ook alles voelen, maar als je wilt zal ik de urine controleren, dus ik gebracht en nu blijkt dat er bloedsporen in zitten wat dan kan duiden op nierstenen of een nierbeschadiging, dus moet dat ook met een echo uitgezocht worden.

    Ik ga er niet vanuit dat ik iets heel ernstigs heb, maar weet ook niet wat ik hier nu mee moet. Ik heb behoorlijke onzekerheid omdat ik slechte ervaringen heb met mijn rugproblemen destijds en ziekenhuizen. (mankeerde steeds maar niet aan en uiteindelijk bleken twee tussewervelschijven geschreurd te zijn, maar ik was wel zeven ziekenhuizen verder).

    Stel dat ik nu terug kom en de cardioloog geeft aan niets te hebben kunnen constateren (door de slechte ervaringen heb ik die angst) wat moet/kan ik dan?
    Misschien nog goed te vermelden is dat mijn vader voor het eerst net 40 ook met dit soort problemen is begonnen en voor zijn 50 ste zijn eerste hartinfarct heeft gehad.

    Ik hoop dat iemand mijn tips kan geven i.v.m. met mijn bezoek aan de cardioloog.

    alvast bedankt

    #83089 Reageer
    Marly
    Gast

    Beste treffers84,

    ik raad u aan om een hartverhaal te schrijven en dit op de website te zetten. Ik denk dat u er dan meer reacties op krijgt. Dit kan door in de rechterkolom te klikken op ‘Mijn hartverhalen’ , en vervolgens op ‘schrijf nieuw hartverhaal’. Hopelijk krijgt u dan tips van andere Hartgenoten.

    Groetjes Marly

    #83093 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Je moet inderdaad extra alert zijn als in je familie mensen zijn die ook al op jongere leeftijd hartproblemen hebben gekregen. Ik weet niet in welk ziekenhuis u in behandeling bent, maar als het in een streekzieknhuis is (en niets ten nadele van deze ziekenhuizen) zou ik toch voor een second opinion naar een hartchirurgisch centrum gaan (deze heben toch een grotere expertise).
    Misschien heeft het wel niets met het hart te maken, maar dan moet toch worden uitgezocht wat het wel is, ze kunnen u ziet zo verder laten modderen.

    #83094 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Beste hartgenoot,

    Metoprololsuccinaat-retard 100 (ook wel selokeen genoemd) gebruik ik al 1 jaar. Bij mij is deze medicijn voorgeschreven om een hartritmestoornis (een te hoge hartslag) te voorkomen. Is wellicht ook de term “boezemfibrilleren” gevallen?

    Die vermoeidheid herken ik, maar het heeft bij mij ook heel lang geduurd, voor het kwartje viel. Misschien wel omdat in mijn geval de fietstest wèl heel goed ging.

    Maar geen mens is hetzelfde, gewoon rustig blijven en vragen voor de cardioloog verzamelen. Maar laat je niet gek maken door alles wat een ander heeft meegemaakt.
    Het lijkt me stug dat de cardioloog niet met een diagnose komt en anders stel je hem gewoon de vraag “hoe nu verder” !

    #83095 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Marly schrijft:
    [quote]Beste treffers84,

    ik raad u aan om een hartverhaal te schrijven en dit op de website te zetten. Ik denk dat u er dan meer reacties op krijgt.
    Groetjes Marly[/quote]

    Goed idee van Marly 🙂 , maar hier wordt toch ook gereageerd Marly?, en het grote voordeel is dat men dan even een berichtje daarover krijgt en bij de afdeling “hartverhalen” niet……..Ik zie soms pas weken of maanden later dat er iemand een reactie heeft gezet bij mijn hartverhaal …..of elders.

    #83096 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    da’s een goeie tip.
    inderdaad, het zou eigenlijk net andersom moeten zijn,
    ik bedoel: dat je wèl een mail krijgt als er een reaktie op je èigen hartverhaal komt.

    #83097 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    treffers84 schrijft:
    [quote]Dag allemaal, …
    (Metoprololsucc ret t 50mg), volgens de laborant die het recept gaf moet het hart er rustiger van worden waardoor het minder zuurstof nodig heeft. Kent iemand dit?

    Stel dat ik nu terug kom en de cardioloog geeft aan niets te hebben kunnen constateren (door de slechte ervaringen heb ik die angst) wat moet/kan ik dan?
    Misschien nog goed te vermelden is dat mijn vader voor het eerst net 40 ook met dit soort problemen is begonnen en voor zijn 50 ste zijn eerste hartinfarct heeft gehad.

    Ik hoop dat iemand mijn tips kan geven i.v.m. met mijn bezoek aan de cardioloog.

    alvast bedankt[/quote]

    Hallo “treffers84”,

    Metoprolol is een beta blokker: dat wordt gegeven om de bloeddruk te verlagen en/of tegen hartritmestoornissen (snelle pols, overslagen bv).

    Ik begrijp dat je nu met de angst zit, dat er weer niet de juiste diagnose wordt gesteld bij jou, maar hopelijk stelt de cardioloog wel de juiste diagnose… ik weet niet of er ook gekeken is naar je bloedstolling? Bij een trombose been (en vroege infarcten in de familie) zou ik toch vragen om een nader onderzoek naar eventuele genetisch bepaalde afwijkingen in de stollingsfactoren, en om te zien of je misschien een andere vorm van hypercoagulatie (= te dik bloed, dat snel stollen kan) hebt, zoals bijvoorbeeld een te hoog homocysteine etc..

    Succes en hou je taai 🙂
    Lisa.

    #83098 Reageer
    Marly
    Gast

    Lisa schrijft:
    [quote]Marly schrijft:
    [quote]Beste treffers84,

    ik raad u aan om een hartverhaal te schrijven en dit op de website te zetten. Ik denk dat u er dan meer reacties op krijgt.
    Groetjes Marly[/quote]

    Goed idee van Marly 🙂 , maar hier wordt toch ook gereageerd Marly?, en het grote voordeel is dat men dan even een berichtje daarover krijgt en bij de afdeling “hartverhalen” niet……..Ik zie soms pas weken of maanden later dat er iemand een reactie heeft gezet bij mijn hartverhaal …..of elders.[/quote]

    Ja dat klopt idd Lisa, maar ik was bang dat mensen hier minder snel op zouden reageren, of dat het minder snel zou opvallen. Maar gelukkig reageren mensen hier ook op:)

    #83099 Reageer
    Marly
    Gast

    Wandeltheo schrijft:
    [quote]da’s een goeie tip.
    inderdaad, het zou eigenlijk net andersom moeten zijn,
    ik bedoel: dat je wèl een mail krijgt als er een reaktie op je èigen hartverhaal komt.[/quote]

    Daar heb je idd gelijk in Theo. Dat is misschien ook wel een verbeterpunt voor in de toekomst 😉

    #83100 Reageer
    treffers84
    Deelnemer

    Dag Lisa,

    Er is een trombosebeen geconstateerd in december. Vanaf die tijd sta ik onder controle bij de trombosedienst. Ik kreeg eerst een soort tabletten waar ik er wel 12 op een dag van moest nemen (na opbouwing) maar dat deed niets. toen heb ik na 7 weken andere gevraagd dat werd femprocomon. Toen ging het twee weken goed en zat er twee weken tussen de prikbeurten helaas was het afgelopen maandag helemaal mis >9,9. Ik moest acuut naar de apotheek en kreeg daar vitamine K.
    Maar nu ben ik vorige week op controle geweest bij de internist (destijds ging het via de spoedeisende hulp in het weekend) was de eerste keer en meteen de laatste keer. Zij keek nergens verder naar, ik vertelde wel dat ik me helemaal niet goed voel maar ze reageerde daar kijkt de cardioloog naar. Ik sluit het dossier want je was gewoon een pechvogel, helaas zijn die er ook. Op mijn vraag of het nog zin had om uit te sluiten dat het opgelost is in mijn been of dat er verder iets met de stolling mis is (gezien ik ook moeilijk instelbaar ben voor de trombosedienst) zij ze dat doen we niet na één keer als je het nog eens kijgt kunnen we verder kijken.

    Ik vind het fijn dat mensen op mijn schrijven reageren het geeft je soms weer ideën die ik kan gebruiken voor het consult bij de cardioloog.

    Dank Cora

    #83101 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    treffers84 schrijft:
    [quote]Dag Lisa,

    Op mijn vraag of het nog zin had om uit te sluiten dat het opgelost is in mijn been of dat er verder iets met de stolling mis is (gezien ik ook moeilijk instelbaar ben voor de trombosedienst) zij ze dat doen we niet na één keer als je het nog eens kijgt kunnen we verder kijken. Cora[/quote]

    Hoi Cora,

    Ts, vreemd is dat hoor… men moet blijkbaar eerst een longembolie krijgen voordat er op stollingsproblemen wordt gecontroleerd??? Je bent dus nooit echt onderzocht op een stollingsstoornis?
    Bij mij is pas 10 jaren later, op eigen verzoek, eens gekeken naar mijn stolling en wel ivm mijn prematuur hartinfarct, toen werd dus eindelijk eens een onderzoek gedaan naar homocysteine (die was normaal ,maar ik nam al enige jaren zelf B12 en foliumzuur, dus wie weet hoe hoog het eerst was?) en het anti- phosfolipiden syndroom (APS).
    Die APS test was bij mij negatief (maar de uitslag kan overigens bij mij vals negatief (dus wel positief) zijn geweest, zoals ik weer een tijd later ontdekte).

    Ik geef je een beetje info over APS (ook wel Hughes syndroom geheten):
    Bij APS maakt het lichaam antistoffen tegen phosfolipiden (die zitten voornamelijk in celmembranen).

    Symptomen van APS (een hypercoagulatie dus): kunnen zijn:
    miskramen/onvruchtbaarheid, migraine (ook als teenager al) /hoofdpijnen, livedo reticularis (een paars-vlekkerige huid bijv in armen, benen: het is een soort “cornedbeef-huid” of “gemarmerde huid”, bij koud weer vooral duidelijk zichtbaar.),
    vroeg (vaak al < 45 jaar) al infarcten (in hart, hersenen, ogen) en DVT (thrombosebenen), dovige handen/voeten en andere MS-symptomen (zoals verlies van deel van gezichtsveld, verstoord evenwicht), koude huid, geheugenverlies, droge ogen (sjogren), verhoogde bloeddruk, vermoeidheid, pijnen. Reguliere therapie: bloedverdunners, zoals aspirine, coumarine (INR liefst op 3 houden). Groetjes 🙂 , Lisa

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Wie heeft advies.
Je informatie: