default-header

Wat zijn de voor en nadelen van PM

Home Forums Pacemaker Wat zijn de voor en nadelen van PM

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79006 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een bradycardie. Een hartslag van 35. Mijn cardioloog (gesprek van 5 minuten,wat ik belachelijk vind) zei dat ik zelf aan de hand van mijn moeheid maar moet bepalen of ik een PM moet nemen, terwijl ik er geen verstand van heb.
    Mijn hartslag is zo gekomen als complicatie van een operatie waarbij de grenstreng (onwillekeurig zenuwstelsel) die oa de spiervezels v d kleine bloedvaatjes in gezicht en hals aanstuurt is doorgenomen en verwijderd. (operatie had niks te maken met het hart eigenlijk).

    Nu vraag ik me af wat de voor en nadelen van een PM zijn.

    bv.
    Is de moeheid dan voorbij?
    Is het echt veiliger?
    Zie je de PM zitten?
    Kan mijn partner m goed voelen?
    Kan je hart op een gegeven moment immuun worden voor de stroomstootjes?
    Kan het zo zijn dat je lichaam op een gegeven moment de PM afstoot en kan mijn hart het daarna nog wel alleen?
    Kan je echt oud worden met PM?
    Kan je gewoon af en toe doorzakken met wat alcohol (1 keer per week)?
    Hoe reageert PM op XTC (2 keer per jaar) of blowen (1 keer per week)?
    Het lijkt er op dat leven met PM nog veiliger is dan met een gewoon hart omdat PM nooit stopt. Klopt dat ?
    Als ik me niet fitter ga voelen,kan de PM dan weer weg of is mijn hartspier dan inmiddels niets meer gewend en zo verslapt dat hij het zelf niet meer kan?
    Zijn er nog meer nadelen?

    Ik weet het, het zijn ontzetend veel vragen waar ik mee zit.
    Maar het is ook zo iets ontzettends belangrijk,je hart.
    Ik ben gewoon ook bang.
    Kan iemand mij AUB alvast een beetje helpen met deze vragen?

    #84221 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Beste AF11,

    Onderstaande antwoorden zijn mijn ervaringen

    Is de moeheid dan voorbij? gedeeltelijk wel maar verschilt ook hoe je eigen conditie en gesteldheid is
    Is het echt veiliger? voor mij wel maar heb dan ook een ritmestoornis. Als je hartslag te laag is is ook niet goed voor het lichaam
    Zie je de PM zitten? ligt er aan waar die geimplanteerd wordt, bij mij net boven de linkerborst, ben nu 20 kg afgevallen en je voelt hem vrij goed zitten. Je kunt ook kiezen voor onder de borstspier maar dit heeft ook weer nadelen met vervangen. Er is ook nog een optie om hem in je oksel te plaatsen maar dit gebied is zeer gevoelig en beweeglijk.
    Kan mijn partner m goed voelen? zie bovenstaand, bij mij kun je hem beetpakken en voelen, vooral in het zwembad krijg ik die vragen wel eens.
    Kan je hart op een gegeven moment immuun worden voor de stroomstootjes? volgens mij niet, je hart is een spier en door de electrische geleiding van het stroomstootje trekt hij samen, is bij mij na negen jaar nog niet aan de orde.
    Kan het zo zijn dat je lichaam op een gegeven moment de PM afstoot en kan mijn hart het daarna nog wel alleen?
    Kan je echt oud worden met PM? Ja, je kunt 80 worden (of ouder natuurlijk) en ook gewoon marathons lopen, ik doe zelf triathlons en sport 3 uur per dag, kein probleem.
    Kan je gewoon af en toe doorzakken met wat alcohol (1 keer per week)? Ik drink geen alcohol maar moet gewoon kunnen volgens mij, beter is natuurlijk van niet. Ik zie de lol van het doorzakken niet.
    Hoe reageert PM op XTC (2 keer per jaar) of blowen (1 keer per week)? Als het om je hart gaat vraag ik me af waarom je deze vraag stelt, het is troep. Zou het niet doen maar ja misschien kunnen anderen daar meer over zeggen.
    Het lijkt er op dat leven met PM nog veiliger is dan met een gewoon hart omdat PM nooit stopt. Klopt dat ? zoalng de accu vol is en jou hartslag daalt onder een bepaalde slag per minuut blijft ie volgens mij pulsen totdat die leeg is.
    Als ik me niet fitter ga voelen,kan de PM dan weer weg of is mijn hartspier dan inmiddels niets meer gewend en zo verslapt dat hij het zelf niet meer kan? Het fitter voelen heeft ook met je eigen conditie te maken. Ik voel me veel beter maar dat komt ook sinds ik ben gaan sporten en trainen voor mn triathlons, dat niet direct met de pacemaker te maken.Zijn er nog meer nadelen?

    Je geeft dat het zo ontzettend belangrjk is je hart, ik snap daarom de vragen niet over drank en drugs. ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande antwoorden.
    Het zijn mijn ervaringen en hetgeen wat ik weet tot nu toe.

    Bel anders een pacemakertechnicus op in het ziekenhuis.
    Groeten en succes met je beslissing.

    Arie

    #84355 Reageer
    Af11
    Deelnemer

    Hoi Arie,

    Erg bedankt voor je reactie.
    Mijn lichamelijke conditie was voor mijn operatie (zie boven) zeer goed. Ook ik ben een sportman. Het sporten is tegenwoordig (sinds mijn lage hartslag) veel moeilijker geworden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Wat zijn de voor en nadelen van PM
Je informatie: