default-header

Waarschuwing wisselwerking Plavix (clopidogrel) en Nexium

Home Forums Angina pectoris Waarschuwing wisselwerking Plavix (clopidogrel) en Nexium

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79601 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Door de combinatie Plavix (clopidogrel) en Nexium (protonpompremmer esomeprazol) en andere kunnen er stolseltjes ontstaan en daar zit je als hartpatiënt niet op te wachten. Drie maanden na mijn infarct werd er een stent in één klein en heel plaatselijk verstoppinkje geplaatst en kreeg ik Plavix voorgeschreven. Binnen zes weken had ik opeens overal verstoppingen. Oorzaak onbekend? Nee, ik kreeg meteen i.p.v. Nexium een andere maagbeschermer en mijn INR ging van tussen de 3 en 4 naar 10!

    Maar niet iedere arts wil dit geloven en er zullen ook nu nog mensen deze medicijnencombinatie voorgeschreven krijgen. Gelukkig gaat het niet bij iedereen fout, volgens een studie zou dit gevaar niet meer bestaan bij mensen die al langer deze medicijnencombinatie gebruiken maar nieuwe gebruikers onnodig dit risico laten nemen vind ik niet ethisch.

    http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/document_library/EPAR_-_Product_Information/human/000174/WC500042189.pdf

    Ook in het proefschrift van AnkieHarmsze wordt deze mogelijkheid genoemd. Als PDF via Google te vinden.

    In de hoop dat anderen niet onnodig angina pectoris of erger hoeve te krijgen.

    Groetjes,

    Suzan

    #87333 Reageer
    Lisa
    Gast

    Kelly Kathleen schrijft:
    [quote]

    Maar niet iedere arts wil dit geloven en er zullen ook nu nog mensen deze medicijnencombinatie voorgeschreven krijgen. […]
    Groetjes,
    Suzan[/quote]

    Ongetwijfeld…..

    Wat is er zo moeilijk om te geloven voor die artsen? Ze kunnen toch onderzoeken lezen en nadenken?
    Het is logisch denkend – adhv de feiten – al te verklaren dat de twee medicijnen niet goed samen gaan: plavix moet o.a. door CYP2C19 worden omgezet naar de actieve stof om te kunnen werken (namelijk het bloed verdunnen)….. en Nexium (ed) remt dat stofwisselingsenzym…. dus…. er wordt dan minder actieve clopidogrel gemaakt, waardoor er toch nog stolseltjes kunnen ontstaan (wat men nou juist probeert te vookomen met Plavix).

    Groet,
    Lisa

    #87335 Reageer
    Kelly Kathleen
    Gast

    Hallo Lisa,

    Ik wist ook niet wat ik ervan moest denken toen deze wisselwerking ontkend werd. Eerst in een topic op een engelstalige site (deze mensen hadden al een problematische gezondheid dus het ligt voor de hand dat dat de oorzaak was) en later door mijn eigen cardioloog. Ik denk dat de farmacie probeert te voorkomen dat er veel sterfgevallen en blijvende invaliditeit geclaimd zullen worden.

    Groetjes,

    Suzan

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Waarschuwing wisselwerking Plavix (clopidogrel) en Nexium
Je informatie: