default-header

VO2max

Home Forums Algemeen VO2max

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #80201 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste hartgenoten,

    4 jaar geleden, toen 50 jaar, ben ik volledig arbeidsongeschikt geraakt vanwege een extreem lage VO2max van 12!!
    Ik werkte 32 uur per week als administratief medewerkster.
    Ik fietste minstens 4x per week 25 a 30 km.
    En wandelde ook zo’n 15 km per week. Was altijd bezig. Hield niet van stil zitten. Een goede conditie dus.
    Tijdens een onderzoek (vanwege extreme vermoeidheid) op de loopband vertelde de cardioloog dat de VO2max veel te laag is.
    De gevolgen zijn dat ik me amper kan inspannen. Volgens de gegevens heb ik voor 4 uur per dag energie. Wanneer ik loop kan ik niet tegelijk praten. Huis schoon maken is een zware klus. De douche schoonmaken bv. doe ik in 3 keer. :angry:
    Ik moet het van de cardioloog heel rustig aan doen maar vindt dit heel moeilijk. Ga steeds weer over m’n grenzen… 🙁
    De oorzaak is niet bekend. Op deze site heb ik hier nog niets over gelezen en helaas….. ik google me wezenloos maar vindt alleen informatie voor sporters.
    Mijn vraag: Zijn er meer mensen die “zomaar ineens” ook de uitslag kregen van een te lage VO2 max?

    p.s. Ik heb ook een pacemaker (totaal AV block), Lekke hartklep, en ritmestoornissen, pompfunctie is redelijk, 2 x een TIA gehad. Hoop hier iemand te vinden die me wat informatie kan geven. Zou hier nou echt niets aan te doen zijn?
    De cardioloog zegt dat ze niet weten hoe het is gekomen.

    Alvast bedankt,

    Annelies

    #90602 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    ik heb jaren geleden ook een inspanningstest gehad, ik weet niet of de uitslag hetzelfde is: heb geen vo2max uitslag, maar wel maar 31% zuurstofopname in de spieren
    het was dus een inspanningstest met een zuurstofmasker
    de inspanningsarts noemde het chronotrope incompetentie: de hartslag loopt dus niet op bij inspanning en het bleek dat mijn pm niet adequaat reageerde.
    cardioloog heeft het onderzoek nog nèt niet in de prullebak gegooid……het belandde ergens achter in mijn dossier,
    door een verhuizing andere cardioloog en pmtechnicus, doordat ik mijn pm moest vervangen(batt.op) heb ik maar weer eens verteld over de inspanningstest, en hij noemde ook chronotrope incomp.
    ik heb nu een andere pm met speciale sensor, deze registreert de ademhaling ook, en moet dan mijn hartslag omhoogbrengen
    Het instellen van deze pm is niet zo gemakkijk,(ligt aan mij, bij mij gaan dingen nooit gewoon) bij fietsen geen hartslagverhoging, maar ik merk bijv. wel als ik een trap oploop en ik ben moe, dan gaat mijn hartslag ineens omhoog.. rare gewaarwording, heb dit jaren niet gevoelt!
    de reden vd chronotrope incompetentie is mij niet duidelijk, kan zijn het boezemfibr/ablaties/medicatie ?
    alles wat je beschrijft heb ik ook: arbeidsongeschikt, moet mijn energie verdelen over de dag, fysieke inspanning is zwaar,maar mentale(gesprek voeren,aandacht ergens bij houden ook) ! heb een rolstoel voor uitstapjes en een scootmobiel, al 7 jaar
    mijn advies, ga echt je grenzen niet over, neemrustpauzes tussendoor, blijf toch bewegen, heb al die jaren fysio gehad, en bemerkte pas bij hartfalenfysio dat mijn conditie iets verbeterde, en nog belangrijker:dat ik niet weer op 0 kwam als ik ziek werd…
    Ik heb mijn nieuwe pm nog maar 2 maand, is dus nog niet goed ingesteld,laatst weer geen hartslagverhoging bij lopen.. hoe dit nu weer kan..
    mijn pm is een biotronik evia
    ps. staat jouw p,m goed ingesteld???? geeft deze pm aan dat hij de hartslag verhoogt bij inspanning?
    als je nog meer vragen hebt………..
    als je nog meer vragen hebt………

    #90603 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    oo dat was dus mijn 100e berichtje :laugh:

    #90610 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Hallo Brandy,

    Gefeliciteerd met je 100e berichtje! :laugh:
    Al gebak gehad? 😉

    Bedankt voor je berichtje. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van chronotrope incompetentie gehoord maar ga zeker googelen.
    Hopen dat ik voldoende info vind om eens te informeren bij de volgende pacemakercontrole in januari.
    Mijn hartslag gaat wel omhoog bij inspanning maar ik krijg gelijk adem tekort.
    En het duurt zolang voor mijn ademhaling weer normaal is. Best vervelend want mensen schrikken er ook altijd zo van wanneer ze het zien.

    Heb een hond om in beweging te blijven en omdat ik het zo gezellig vind.
    Het is zo makkelijk om te zeggen:Ga je grenzen niet over…maar soms doe je iets wat je heel leuk vindt en dan denk ik…. Geniet er maar van ….het kan nu nog. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar goed, dat is een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

    Ik heb zelf het idee dat mijn conditie ook weer beter is geworden. Heb de cardioloog gevraagd om via een zo’n inspanningsonderzoek te kijken of mijn VO2max verbetert is. Maar hij wil dit niet. Wanneer het verbeterd zou zijn ga jij over grenzen om het nog beter te krijgen en dat moeten we niet hebben. Nou ja, daar zit misschien wat in.

    Ik heb een spartamet maar ben verhuisd van een dorp naar een grote plaats en je herkent het vast wel…ben je moe let je niet goed op…. is het ook nog druk dus ik ben een gevaar op de weg 😉 De spartamet staat nu maar wat in de garage te staan. Gelukkig heb ik wel een auto.

    Of mijn pacemaker goed staat ingesteld? Geen idee…Hoe weet je dat of je pm goed staat ingesteld? Ik vertrouw op de technici van het ziekenhuis.

    Maar nogmaals bedankt voor je info..je hebt me stukje op weg geholpen. Ik wil toch wel graag weten of er een oorzaak is en of er iets aan te doen is.

    Mocht ik nog vragen hebben …hoor je van me.

    groetjes,

    Annelies

    #90613 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    Hoi Annelies,

    Tja dat niet over je grenzen gaan moet je niet al te letterlijk nemen, want ik ga ook wel eens over mijn grenzen
    Eigenlijk ben ik altijd moe,ook als ik dus niks doe, dan laat ik hele leuke dingen niet voor staan hoor, want je kunt beter moe zijn van iets leuks doen, dan van niks doen……
    Ik moet wel goed opletten rustpauzes tussendoor te nemen, dan kom ik makkelijker de dag door. Maar ook gezellig kletsen met een vriendin maakt me moe, maar doe ik toch.
    Kan het zijn dat je dan andere problemen hebt dan het hart? Zou het de longen kunnen zijn?Misschien dan een verwijzing vragen voor een longarts
    Idd over chronotrope incompetentie is weinig te lezen, al staat het wel vermeld bij de pacemakerfabrikant van Boston Guidant, zij waarschuwen dat pm dragers dit kunnen krijgen, en hebben ook een pm met een speciale sensor
    De huidige pmtechn.kon wel zien bij het uitlezen van deze pm dat hij mij meer ondersteund, vandaar mijn vraag
    elke pm heeft volgens mij een sensor om dit te bepalen maar hij moet dan wel juist zijn ingesteld, de vorige was dat dus niet!
    Je kunt altijd zo’n VO2max onderzoek bij een sportarts laten doen….sommige verzekeraars vergoeden dit ook (of gedeeltelijk)
    Ik kan me goed voorstellen dat je wil weten waardoor je klachten onstaan,het is allemaal zo onduidelijk hè?! en dat is frustrerend!
    Ook kun je altijd een 2nd opinion laten doen, ander ziekenhuis/cardiolopen/pm techn….
    sterkte ermee

    #90621 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Hoi Brandy,

    Ja hoor ik ben ook bij de longarts geweest en daar bleek dat er helemaal niets mis is met mijn longen.
    Ben echt goed onderzocht. Ik had een hele fanatieke (inmiddels cardioloog) arts assistent.
    Een VO2max bij een sportarts lijkt me niet verstandig…ik mag me niet teveel inspannen. Hou het geen minuut vol dan loop ik al naar lucht te happen.
    En een second opinion? Ik heb er wel over nagedacht maar kan er de energie niet meer voor opbrengen.
    Weer een hartcatheterisatie, slokdarmonderzoek en een ingreep bij de kaakchirurg misschien. Tijdens de onderzoeken werd mijn lekke hartklep ook ontdekt. Ik zou hier aan geopereerd worden. Maar toen het zover was besloot de chirurg dat hij de operatie niet ging doen omdat het, volgens hem geen verandering in mijn situatie zou brengen.

    Ik ben nu 4 jaar verder..heb geaccepteerd dat ik chronisch ziek ben.
    Maar wil gewoon meer weten over hoe het zit met de VO2max…..
    Heb wel gelezen dat mensen met ME of CVS ook een lage VO2 max hebben. Maar geloof niet dat ik een van deze aandoeningen heb.
    Denk dat ik in januari maar tijdens de pm controle wat info vraag en anders maar een afspraak met de cardioloog maken.

    Wat weet jij veel van pacemakers. Ik heb al zo lang een pacemaker maar ben dan met jou vergeleken maar een leek. 🙁

    Bedankt voor het meedenken!!

    groeten,

    Annelies

    #90622 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    owww ik weet helemaal niet veel over pm”s hoor….ik krijg alleen bij mijn nieuwe pmtechnicus antwoorden op mijn vragen….de vorige wimpelde mijn vragen af met “tja das wel heel moeilijk uit te leggen aan een leek, waarop ik dan antwoorde: dan doe je het maar in jip en janneke taal.. 🙂 kreeg ik wel iets meer uitleg.Nu gelukkig een pmtechnicus die echt zijn best doet… heel fijn
    Mijn inspanningsarts was sportarts maar ook een arts die de juiste ysio voorschreef voor chronisch zieken. Ik kon toen ook heel moeilijk fietsen, bar slecht eigenlijk als ik er aan terug denk
    het is dus niet zo dat een sportarts je op zal jagen als je aangeeft dat je chronisch ziek bent…
    Ik snap als geen ander hoeveel energie het kost om de dag door te komen, en
    ME/cvs…ik ga je daar een pbtje over sturen
    groetjes

    #122707 Reageer
    Hardloopfreak
    Gast

    VO2max is het maximale aantal zuurstof dat je lichaam op kan nemen gedurende inspanning. Als je een zeer lage VO2max hebt, betekent dat dus dat je lichaam weinig zuurstof opneemt. Hierdoor ga je voortdurend over je grenzen (jouw grens ligt lager dan die van andere door je lage VO2max). Het lijkt mij aannemelijk dat de hartproblemen de oorzaak zijn van de lage VO2max. Je hart moet het bloed immers door je lichaam pompen.

    Wellicht kun je jouw VO2max verbeteren door oefeningen te doen? Een Fitbit of ander hartslagmeter kan daar misschien bij helpen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: VO2max
Je informatie: