default-header

Verhoogde systolische bloeddruk

Home Forums Bloeddruk Verhoogde systolische bloeddruk

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #80697 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Goedendag,

    Bij de laatste 2 metingen bij mijn huisarts van mijn bloeddruk had ik een opvallende bloeddruk waarbij ik niet weet hoe deze te interpreteren.

    Bij de eerste meting had ik een bloeddruk van 176/71, bij een tweede meting 2 weken later had ik als resultaat 166/68. Ik ben gewend vaak een iets te lage bloeddruk te hebben, zo ongeveer 110/70.

    Ik heb regelmatig last van (chronische) hyperventilatie, maar desondanks heb ik een vrij lage rusthartslag. Deze schommelt tussen de 45 en 55.  Ik ben vrij gespierd met weinig lichaamsvet, sport veel(krachttraining) en rook niet meer. Mijn saturatie is vrij hoog, deze varieert altijd van 98 tot 100(waarschijnlijk mede door het hyperventileren).

    Nu zegt de huisarts dat het niet zorgwekkend is maar is dit wel zo? Ik ben er een beetje van gesprokken gezien het altijd normaal was en ik naar mijn idee gezond leef. Ik ben wel een piekeraar en vraag mij af of dit bovenstaande kan verklaren.

    Groet!

     

    #93709 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo Prodigy,

     

    Uw onderdruk is in ieder geval niet te hoog en wijkt ook niet af van uw normale onderdruk.

    De bovendruk is wel wat verhoogd, maar uw huisarts geeft aan dat dit niet echt verontrustend is, door stress of ook door het 'wittejasseneffect' (bloeddruk stijgt als deze wordt opgenomen door een arts of verpleegkundige) kan de bloeddrukwaarde hoger uitvallen dan in het dagelijkse leven.

    U geeft aan dat u ook vaker hyperventileert, dit kan inderdaad de bloeddruk verhogen ( hyperventialtie wijst ook op stress). In periodes van stress kan uw bloeddruk dut stijgen.

    Ik weet niet of u zelf een bloeddrukmeter heeft, u kunt dan zelf gedurende verschilldende tijdstippen op verschillende dagen uw bloeddruk controleren.

    Een saturatie van 98 tot 100 is prima ( bij gezonde personen is deze tussen de 95 en 100).

     

    Anneliese Wijers-Barten

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Verhoogde systolische bloeddruk
Je informatie: