default-header

Stress rondom hartproblemen

Home Forums Ik kom graag in contact met… Stress rondom hartproblemen

  • Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Hartgenoten.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #80768 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hi! Ik ben Yvonne van Hamersveld, student Industrial Design aan de TU Eindhoven. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerproject rondom cardiologie in opdracht van het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven. Hierin richt ik me voornamelijk op de stress die vaak gepaard gaat met een hartinfarct, operatie of andere hartaandoening. Ik ben bezig met het ontwerpen van een tool in de vorm van een (bord)spel om hiermee patiënten en hun familie te helpen met het omgaan met stress rondom hun hartproblemen. Ook probeer ik hiermee mensen op spelende wijze meer te laten praten over hun situatie en hoe zij zich hierbij voelen. Dit kan familie helpen om de situatie beter te begrijpen en te kijken waar zij kunnen helpen.

    Op het moment ben ik bezig met het bedenken van concepten voor dit spel, en wat de exacte inhoud hiervan zal gaan worden. Ik ben benieuwd hoe hartpatiënten en hun familieleden hierover denken, en wat voor ideeën zij bijvoorbeeld hebben voor aspecten van het spel, of wat jullie graag zouden zien als je dit zelf zou gebruiken. Een voorbeeld van zo’n spel zou bijvoorbeeld een soort ‘Levensweg met Hartproblemen’ zijn, waarbij je samen ook bespreekt hoe je met bepaalde gebeurtenissen kunt omgaan, en wat het effect hiervan is op jouw stress-level. Een ander voorbeeld is een rollenspel, waarbij patient, partner, familieleden, arts, enz. van rol wisselen om zo de gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te zien.

    Door de Corona situatie kan ik niet makkelijk in contact komen met patiënten, en vandaar dat ik hier een oproepje plaats. Zijn er hartpatiënten of familieleden geïnteresseerd om hun verhaal of ervaringen met stress rondom hartproblemen te delen, of heeft iemand ideeën of tips over het spel dat ik aan het maken ben? Ik sta open voor alle input, en mocht u het leuk vinden, kunnen we ook via skype eens wat meer bespreken of brainstormen. Zodra ik een eerste versie van het spel heb, wil ik deze ook met wat mensen uittesten, mocht er interesse zijn hoor ik dat ook graag!

     

    Dus in het kort nog even mijn vragen:

    1. Hoe ervaar jij stress rondom je hartproblemen? Hoe ga jij hier normaal mee om? Hoe belangrijk zijn partner/familie hierin voor jou?
    2. Wat vind je van het idee van een game rondom dit onderwerp? Wat zou jij graag in zo'n spel zien? Denk bijvoorbeeld aan rollenspellen, vragenkaarten om te bespreken, actiekaarten met activititeiten die je uit moet voeren, etc. etc. Laat vooral je creativiteit de vrije loop 🙂
    3. Zou jij er voor open staan om spelenderwijze ook juist meer te praten over gevoelige onderwerpen rondom je hartproblemen? Waarom wel/niet?

     

    Reageren mag op dit bericht, of via y.m.v.hamersveld@student.tue.nl, mocht je dat om privacy- of andere redenen fijner vinden. Alvast bedankt!

     

    #93849 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hi Yvonne, 

    Heel veel succes met het onderzoek!

    Je kunt ook een bericht plaatsen in onze besloten Facebook-groep. Hierbij de link: https://www.facebook.com/groups/hartgenoten/?source_id=259758100723396

    Met vriendelijke groet, 

    Aysegül

    Hartpatiënten Nederland

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Stress rondom hartproblemen
Je informatie: