default-header

Stress rondom hartproblemen

Home Forums Ik kom graag in contact met… Stress rondom hartproblemen

  • Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Hartgenoten.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #80768 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hi! Ik ben Yvonne van Hamersveld, student Industrial Design aan de TU Eindhoven. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerproject rondom cardiologie in opdracht van het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven. Hierin richt ik me voornamelijk op de stress die vaak gepaard gaat met een hartinfarct, operatie of andere hartaandoening. Ik ben bezig met het ontwerpen van een tool in de vorm van een (bord)spel om hiermee patiënten en hun familie te helpen met het omgaan met stress rondom hun hartproblemen. Ook probeer ik hiermee mensen op spelende wijze meer te laten praten over hun situatie en hoe zij zich hierbij voelen. Dit kan familie helpen om de situatie beter te begrijpen en te kijken waar zij kunnen helpen.

    Op het moment ben ik bezig met het bedenken van concepten voor dit spel, en wat de exacte inhoud hiervan zal gaan worden. Ik ben benieuwd hoe hartpatiënten en hun familieleden hierover denken, en wat voor ideeën zij bijvoorbeeld hebben voor aspecten van het spel, of wat jullie graag zouden zien als je dit zelf zou gebruiken. Een voorbeeld van zo’n spel zou bijvoorbeeld een soort ‘Levensweg met Hartproblemen’ zijn, waarbij je samen ook bespreekt hoe je met bepaalde gebeurtenissen kunt omgaan, en wat het effect hiervan is op jouw stress-level. Een ander voorbeeld is een rollenspel, waarbij patient, partner, familieleden, arts, enz. van rol wisselen om zo de gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te zien.