- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 8 maanden geleden door J. Poldervaart.
- AuteurBerichten
- Bert WulmsDeelnemer
Stoppen met roken.
Veel mensen zijn al gestopt en nog een groot aantal zal dit op den duur toch ook moeten.
Dit forum zal hier aan gewijd worden. Het zal er niet over gaan dat roken slecht is voor de gezondheid. Dat hebben we intussen wel vaak genoeg voorbij zien flitsen. Het is slecht voor je longen, hart, aderen, ogen, huid, spieren, nachtrust, conditie, denkvermogen en ook hierdoor raak je makkelijk verslaafd aan andere dingen.
Wat eens interessanter is dan al dit is eens te bepreken hoe te stoppen,
In het bijzonder de nadelen ervan bespreken. Dat schept de ruimte om uzelf hierop voor te bereiden. Zodoende er makkelijker van af te komen.De grootste meest bekende nadeel is natuurlijk het gewicht. doordat je stopt met roken raakt je spijsvertering een beetje van slag. Maar ook is bijna iedereen geneigd om meer te gaan eten. Dit om de normale sigaret-opsteek-procedure te “dwarsbomen”. Beter gezegd aankomen is praktisch een garantie. Ik was zelf gemiddeld 5 kg aangekomen. Waarom gemiddeld? Nou ik heb een piek van 8kg gehad, maar dat kan nog andere dingen meegespeeld hebben.
Ten tweede was mijn nachtrust compleet ontregeld, na een paar uur slapen werd ik wakker. Niet voor een sigaret, maar gewoon wakker. Na zes uur slapen had ik genoeg gerust… Terwijl ik eerder absoluut niet uit mijn nest te slaan was. Ik werd van geen wekker wakker. Tegenwoordig ben ik nog vaak mijn wekker te snel af…. Ik ga gemiddeld om twaalf naar mijn bed en sta om half zeven zonder moeite op. Eerder was ik een wandelend wrak als ik maar 6,5 uur sliep. Dus dit nadeel had zich na een half jaar omgezet naar een groot voordeel.
Een nadeel wat ik zelf echt erg vond was het veranderen van mijn stoelgang patroon. Eindelijk heb ik daardoor wat meer inzicht gekregen in de gemiddelde vrouw en haar stoel gang… Ik was af en toe een beetje paniekerig omdat ik al een paar dagen niet was geweest. Terwijl ik normaal toch minimaal een keer per dag moest. Ook dit heeft zich gecorrigeerd.
Alle nadelen die ik ervan heb ondervonden, hoe beroerd ik me er af en toe door voelde, heb ik totaal geen last meer van en sommige hebben zich omgezet naar voordelen.
Maar laat ik voorop stellen dat voor mij het stoppen erg makkelijk ging,ik heb er geluk mee gehad. Ik ben gestopt met behulp van een E-sigaret. Ik ben van een pakje shag per dag overgestapt naar het elektrische ding. Nog geen maand later, doordat ik me zo ergerde aan dat ding ben ik daar mee gestopt.Wie kan hier nog meer over vertellen? Wie heeft nog meer (of minder) nadelen ondervonden of…???
KittyLidWat dat gewicht betreft; het schijnt dat je aankomt omdat door roken de functie van het lichaam om vet af te breken wordt overgenomen door de nicotine-inname. Nicotine schijnt vet af te breken. Doordat je lichaam dit zelf niet meer gedaan heeft door het roken, moet je lichaam die functie zelf weer gaan overnemen. Hoe langer je gerookt hebt, hoe langer het duurt voor je lichaam dit zelf weer kan.
Ik ben jaren geleden gestopt met roken, maar (helaas) weer begonnen.
In het begin, toen ik net was gestopt, leek het alsof ik veel meer tijd overhad. Elke keer “eerst even een sigaretje roken”, bleek heel veel tijd in beslag te nemen.
Helaas ben ik door omstandigheden weer begonnen met roken (spanning, stress, problemen e.d.).
Ik ben dan ook heel benieuwd of andere mensen ook deze ervaring hebben gehad. Dat je door de omstandigheden weer eens een sigaretje rookt, en dan weer verslaafd bent?
Even een tip voor de stoelgang: veel vezelrijke voeding eten kan soms wel eens helpen om de stoelgang weer wat sneller in het ritme te krijgen.VonneGastHoi Anne
Wat knap dat je probeert te stoppen met roken.
Ik hoop voor je dat het mag lukken.
Misschien helpt het om Vitamine B3 te gaan slikken :
http://www.mannen-gezondheid.com/vitamine-B3.html
Succes !
Groetjes, Yvonne
MacharielLidDoorzetten, is absoluut de moeite waard voor je geestelijk gestel. Zorg er vooral voor dat je in je hoofd stopt. Heb ik gedaan voordat ik echt stopte, en toen stopte ik met gemak en onmiddelijk cold turkey na overleg met de arts bijna zes jaar geleden.
HartgenotenGastStoppen met roken is voor iedereen een moeizaam proces. Het gaat ook alleen lukken als je er zelf 100% achter staat.
Vaak gaat het ook een aantal weken goed en krijg je dan een terugval. Maar blijf doorzetten.
Probeer op de meest moeilijke momenten ( vaak na het eten, of 's avonds) om afleiding te hebben, zorg voor voldoende beweging.
En stel je zelf een doel en eenbeloning in het vooruitzicht.
Anneliese Wijers-Barten
tweede kansDeelnemerIk heb er altijd moeite mee als men iets opgelegd krijgt!
Mens is oud en wijs genoeg om dat te doen wat hem bevalt en waar ie veel genot uit haalt. Consequenties zijn bekend dus simpel. eigen keuze!
Heb net een open hart operatie met 3 bypasses achter de rug, net thuis.
Stoppen met roken in het ziekenhuis was geen probleem, maar o als je dan thuis komt.
Je hebt totaal geen rust meer,,,en je word chagarijnig dat is niet normaal meer,, schold me vriendin voor alles en nog wat uit en ze kon niks goed doen.
Ik dacht dat is me het niet waard,, rook nu af en toe en man wat een genot zoals altijd. Leef liever 10 jaar korter maar met intens genot dan langer met een groot gemis!
Bijdehandte opmerkingen hoef ik niet te horen, zeg alleen hoe ik erover denk.
HartgenotenGastTweede kans,
Opmerkingen van anderen over wat je moet doen of juist niet moet doen kunnen inderdaad vaak averechts werken, maar ze zijn vaak wel goed bedoeld.
Doe wat je hart je ingeeft, maar probeer in ieder geval te minderen. Maar ruzie met je vriendin brengt ook weer stress teweeg en dat is ook niet goed.
Sterkte!
Anneliese Wijers-Barten
MacharielLidJe hoort vaak dat ex-rokers nog fascister worden over roken of rokers. Ik waak er juist voor en laat mijn opmerkingen achterwege. Je mag zelfs in mijn auto roken! Beste en enige advies ik iedere roker geef – als ze willen stoppen – is dat het in hun hoofdje zit. Heb je je hersens overtuigd dat je een niet-roker bent, dat de cigaret in vreemde is, dat een cigaret niets anders doet dan de vorige te vervangen, dan komt het ineens. Ga jezelf niet krenken met moeilijke "methoden" en trucs. Beetje beetje aan werken en ineens ben je er klaar voor.
WandeltheoDeelnemerhttps://www.mst.nl/p/over-mst/stop-met-roken/ link van:
Medisch Spectrum Twente, Enschede. 19 dec. a.s.
Meld je aan en wij helpen je
Wij helpen je gemotiveerd te blijven. Meld je aan en maak gebruik van de kennis van artsen en ex-rokers. Krijg tips en motiverende boodschappen, rechtstreeks in je e-mail. Zelf je ervaringen delen? Dat kan natuurlijk ook!
Informatiebijeenkomst 19 december: “Alleen maar voordelen”
Je kunt je ook aanmelden voor de informatiebijeenkomst “Alleen maar voordelen” op dinsdagavond 19 december. Daar leer je van zorgverleners die de voordelen van stoppen met roken dagelijks ervaren. Je krijgt een extra steuntje in de rug en je ontmoet anderen die meedoen aan de Stoppen met Roken Challenge!
- AuteurBerichten