Hallo, ik zal me even voorstellen.
Ik ben Yvonne, 57 jaar en gebruik sinds 2000 medicatie voor hoge bloeddruk en AP klachten, tevens hartkloppingen.
In 2008 heb ik borstkanker gehad,, amputatie en daarna chemokuren (FEC).
Ik heb wel vaker klachten gehad van pijn op de borst, daarvoor ook een keer op de Eerste Harthulp beland, maar na ECG, foto en fietsen, was alles toch in orde. Dit was 2 jaar geleden.
Ik had toen ook pijn op de borst bij een hele hoge trap oplopen (op stations) en moest boven altijd even stilstaan voordat ik verder kon lopen. Na 2-4 minuten zakte het weer.
Sinds een jaar wordt het wel heel vervelend, bij fietsen tegen wind, van warmte naar kou, hoge trappen durf ik amper te nemen. Sinds een half jaar heb ik het nu ook als ik van huis een paar honderd meter naar het winkelcentrum loop.
Het krampt op de borst. Ik pas mn leven een beetje aan, heb een elektrische fiets gekocht, neem de lift ipv de trap.
Maar een lekker lange wandeling zit er niet meer in.
Huisarts heeft me toch maar weer doorgestuurd.
6 weken geleden ECG gehad. Geen afwijking
daarna CT angiogram, beelden onduidelijk, daarom hartcatheterisatie.
1 kransslagader licht vernauwd, arts denkt niet dat daar mijn klachten van komen. Het hart doet ook aan de linker kant
iets wat niet zo hoort te zijn, dus vervolgens afgelopen week een echo en hartscintigrafie.
Cardioloog vroeg zich af of ik bestraald was, maar ik heb alleen chemokuren gehad. Daar zei hij van, dat het wel van bestraling kon komen , maar niet van chemo.
Nu ben ik zelf doktersassistente en pluis alles natuurlijk uit. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs en zelfs bij de folder die je krijgt als je start met chemokuur, staat dat het hartbeschadiging kan geven op langere termijn.
Nu vraag ik me af, waar deze klachten van kunnen komen. Het zijn overduidelijk klachten van zuurstofgebrek, maar geen verstopte kransslagaders, niet ernstig tenminste.
Herkent iemand dit?
vr groet Yvonne