default-header

Ritmestoornissen

Home Forums Ritmestoornissen Ritmestoornissen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #79804 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik lees wel verhalen over ritmestoornissen,maar vaak gaat het dan over te snelle hartslag.Ik heb een heel ander probleem.In rust of bij normale activiteiten heb ik een normale hartslag.Het gedonder begint als ik ga sporten,in mijn geval is dat wielrennen.Ik begin rustig,een kwartier tot twintig minuten opwarmen,en daarna langzaam een hoger tempo.Zo gauw mijn hartslag bij de 120 komt of iets hoger, zakt hij in een keer terug naar 70/72.
    Ik ben dan kort een heel klein beetje duizelig,en heb dan “pap”in de benen,ook moet ik dan echt happen naar adem.Na een minuutje kan ik dan wel door fietsen,maar mijn hartslag blijft laag, de ademhaling is weer normaal.Na verloop van tijd komt mijn hartslag dan weer op een “normaal”aantal hartslagen voor de inspanning en komt de kracht ook weer terug in mijn benen.Even later gaat het dan weer “mis”.Ik heb gemerkt dat als ik probeer om mijn hartslag op ongeveer 115 te houden gaat het wel beter,maar bij de minste extra inspanning,tegenwind of een viaduct opfietsen,gaat het weer mis.Ik begin er zo langzamerhand flink van te balen,en vraag me af wat ik hieraan moet doen.Mijn cardioloog zegt dat mijn hart prima in orde is.Heb verschillende onderzoeken gehad,oa inspanningstest,holte kastje,en cartherisatie.Ik fiets regelmatig afstanden van 80 /100 km dus mijn lichaam is wel iets gewend.Dit jaar ga ik,net als vorig jaar,voor een goed doel een alpenreus beklimmen, dus ik wil me goed voor kunnen bereiden.Ik ben 57 jaar oud en heb mijn leven lang regelmatig gefietst,dus ik zou dit moeten kunnen.Wie waar mijn klachten vandaan kunnen komen en wat ik eraan zou kunen doen. Alvast bedankt voor de reacties

    #88320 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    gebruik je betablokkers???dit zou de rede kunnen zijn..
    gr leny

    #88321 Reageer
    GertPeuling
    Deelnemer

    Goede avond,

    Nee, ik gebruik geen Beta-blokkers.Ik gebruik sowiezo geen medicatie.Wat me nog te binnen schoot ,is dat als ik tijdens het fietsen iets wil drinken uit m,n bidon,ik al helemaal buiten adem kan raken.Toch is dit alleen maar een kwestie van een slokje nemen,doorslikken,en weer verder fietsen.Uiterst vreemd.In ieder geval bedankt voor de reactie.

    Groeten,

    Gert

    #88322 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hallo Gert,

    Als de plotselinge daling niet door een hartprobleem komt (wat bij jou niet aan de hand is volgens de cardioloog toch?), dan wordt als tweede mogelijke oorzaak genoemd: een activering van nervus vagus (die zenuw loopt vanuit de hersenstam door de nek naar o.a. het hart en de darmen).

    Was je daarover zelf al iets tegengekomen?
    Hier is alvast een beetje info (in het Engels):
    http://www.livestrong.com/article/92304-heart-rate-drops-during-workouts/
    [quote]
    Another possibility is activation of the vagus nerve, which is non-fatal but terribly inconvenient since it often results in dizziness and feeling like you are going to pass out.[/quote]

    Een plotselinge stimulatie van de nervus vagus resulteert in een vasovagale reflex (met daling van hartslag en bloeddruk) en sommige mensen zijn daar meer gevoelig voor dan anderen.

    Uitdroging en verstoring van de elektrolytenbalans kan ook nog een oorzaak zijn.

    Groetjes,
    Lisa

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Ritmestoornissen
Je informatie: