default-header

reanimatie bij verstopping

Home Forums Hartinfarct reanimatie bij verstopping

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79440 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Heeft reanimatie zin bij een complete verstopping van de RCA ?(Rechter Coronair Arterie)

    #86326 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    hoe kun je de uitslag al weten, nog voor je gereanimeerd hebt?

    #86328 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik vroeg om een antwoord, niet om een vraag. Maar laat ik de vraag dan anders stellen: Wat gebeurt er als men zou reanimeren bij een verstopte RCA (achteraf geconstateerd),

    #86329 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Als de reanimatie op het juiste moment heeft plaatsgevonden en er geen echte schade door de hartstilstand heeft plaatsgevonden, ben je lichamelijk nog in grote lijnen hetzelfde als voor de reanimatie. Psychisch is een ander verhaal – het leren leven met de angst voor een volgende stilstand kan flink tegenvallen.
    Ik ben niet zo thuis in de terminologie – is dit hetzelfde als een verstopping van een kransslagader die te laat is ontdekt? Dat heb ik gehad en daar heb ik hartfalen aan overgehouden. Dit is geen pretje en later heb ik daar angina pectoris bijgekregen (door een ongelukkige samenwerking van een bloedverdunner en een maagbeschermer). Ik ben eigenlijk nooit bang geweest dat ik alsnog een hartstilstand zou krijgen. Als ik daar de aanleg voor zou hebben dan had mijn hart dit allang al een keer gekregen. Ik ben wel tijden bang geweest voor nieuwe verstoppingen na het ontstaan van de angina pectoris omdat mijn cardioloog stelde dat het ontstaan van de verstoppingen door die medicijnencombinatie een loos gerucht was. Als dat waar is dan zat de oorzaak dus in mijn gestel (de eerste verstopping was nl. een gevalletje pech doordat er een stukje aanslag had losgelaten en voor een heel plaatselijke verstopping had gezorgd). De verstoppingen door de medicijnen kreeg ik na drie maanden gebruik van die medicijnencombinatie. Inmiddels ben ik al weer anderhalf jaar verder en ik heb geen nieuwe verstoppingen meer gekregen (ik was ook meteen van medicatie veranderd) dus die angst ben ik ook kwijt.

    Het onderwerp reanimeren roept veel zorgen en angsten op. Als iemand kans ziet mij te reanimeren zodat ik de kwaliteit van leven behoud die ik nu heb, dan ben ik daar niet tegen. Wanneer ik voorbij de cruciale zes minuten ben, hoop ik dat ze me laten gaan.
    Ik wil mijn leven leven, niet het leven lijden. Met de mensen van de ambulancedienst kan je ‘onderhandelen’ bijv. over naar welk ziekenhuis je gaat (er is er een waar ze niet doorhadden dat ik fors hartfalen had en er werd gesteld dat mijn benauwdheid wel door de droge lucht van het ziekenhuis zou komen!! dus die heeft mijn voorkeur niet. Ik heb gedreigd uit te stappen toen ik weer eens opgenomen moest worden) maar wanneer er sprake is van reanimatie valt er niet meer te overleggen.

    Bedoelde je die angst voor verlies van kwaliteit van leven met je vraag?

    #86331 Reageer
    Marja G
    Deelnemer

    reanimatie heeft altijd zin, alleen zullen sommige artsen bij icd dragers waarbij de pompfunctie zo slecht is minder dan10% niet meer ingrijpen omdat de prognose dan zo verschrikkelijk slecht wordt.
    Maar bij volledige afsluiting is reanimatie altijd wenselijk. Het hart wordt n.l door drie hoofdtakken van bloed voorzien . de LAD RCA en de Cx.
    Bij de meeste mensen voorziet de linkerkransslag het hart van 65% en de rechter van 35% bloed.
    Na een geslaagde reanimatie kan het verstopte vat in de meeste gevallen gedotterd worden of er kan een by-pass gelegd worden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: reanimatie bij verstopping
Je informatie: