default-header

Pacemaker: links of rechts?

Home Forums De jongere hartpatiënt Pacemaker: links of rechts?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #80122 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met een pacemaker en vooral ervaring met de kant in het lichaam waar deze geplaatst is. Ben zelf 40 en moet tot mijn grote verdriet een pacemaker, omdat mijn sinusknoop soms dienst weigert. Half augustus gaat het gebeuren.

    De cardioloog had het erover dat hij rechts geplaatst wordt, maar nu las ik dat het gebruik van je gsm een pacemaker kan storen. Gezien ik voor mijn werk vrij veel een gsm gebruik (ben rechts, dus bel ook rechts) vraag ik me af of de pacemaker dan niet beter links geplaatst kan worden (ga ik ook nog aan de cardioloog vragen).

    Maar ik vroeg me af of er mensen op dit forum zijn die ervaring hebben met een pacemaker links of rechts en wat de voor-en nadelen zijn van de kant waar deze geplaatst is.

    Groet,

    Christel

    #90156 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    [quote]Houd de mobiele of draagbare telefoon ten minste 15 cm verwijderd van de geïmplanteerde pacemaker. Mobiele telefoons zenden over het algemeen op een hoger vermogensniveau (2 Watt) dan de draadloze modellen (met basisstation). Mobiele telefoons met een nog groter uitgangsvermogen (meer dan 3 Watt) dienen met de antenne op een afstand van minimaal 30 cm van de geïmplanteerde pacemaker te worden gehouden. Het wordt daarom aanbevolen een mobiele of draagbare telefoon b.v. niet in een borstzakje of aan een riem te houden en bij het bellen de telefoon aan het tegengestelde oor te houden. Ook als de telefoon gewoon in de hand gehouden wordt, moet men hiermee niet in de buurt [/quote]

    Bron: http://www.pacemaker.vuurwerk.nl/info/gsm.htm

    #90157 Reageer
    sofie
    Deelnemer

    Hallo Christel
    Heeft de cardioloog daar een speciale reden voor, om het rechts te plaatsen? Meestal wordt er wel rekening mee gehouden of je rechts of linkshandig bent
    Ik heb zelf een pm onder het linker sleutelbeen en ben rechts handig.(ook voor een weigerende sinusknoop)
    De informatie die ik van de pm technicus kreeg was de afstand pm /mobiel 15 cm ,
    Als het zo uit komt , neem ik de mobiel ook wel eens met linkerhand op, nooit iets gemerkt van storing
    Je kunt op de volgende site meer informatie vinden wat wel of niet kan met een pacemaker;

    http://www.pacemakerdragers.nl/index2.htm

    succes met plaatsing half augustus, valt wel mee hoor, je wordt goed verdoofd.
    Als je nog vragen hebt, ik hoor het graag!

    vriendelijk groet
    Sofie

    #90159 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ik weet niet wat de voor-of nadelen zijn, maar mijn man heeft em links Joukje

    #90160 Reageer
    Anna Ellis_old
    Deelnemer

    Heb hem zo’n 20 jaar links gedragen en nu sinds een jaar of 16 rechts….
    Merk echt geen verschil.

    Succes half augustus!!!

    Groeten,

    Annelies

    #90163 Reageer
    CHG
    Deelnemer

    Dank jullie allen voor de reacties.

    Is er iemand die iets wil delen over het herstel na de ingreep? Doet dat pijn? Duurt het lang voordat je alles weer kan? Voel je hem continu zitten of vergeet je dat hij er zit?

    Groetjes,

    Christel

    #90164 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    een nachtje blijven voor controle.
    Een aantal weken je arm wat ontzien.Tenminste zo was het bij mijn man.
    Hij vergeet nu vaak dat ie er zit, en voelt niets ervan
    Sterkte
    Joukje

    #90166 Reageer
    Anna Ellis_old
    Deelnemer

    Kan niet zeggen dat het pijnloos is…
    De eerste 4 dagen heb ik altijd wel pijn….
    (Maar de meeste pacemakerdragers hebben hier geen last van ….tenminste wat ik hier zoal lees).
    Je arm niet bewegen…lekker op de bank gaan liggen en je laten verwennen.
    Als het kan… zorgen dat er bezoek komt…afleiding ….voel je de pijn stukken minder en je kunt je verhaal kwijt.

    Bij een verkeerde beweging of te zwaar tillen kun je de pacemaker wel eens voelen…is geen pijn maar meer een vervelend gevoel.
    Ik denk niet (meer) elke dag aan mijn pacemaker…
    Doe ik dit wel…is het op een positieve manier…dankzij zo’n klein batterijtje loop ik hier nog steeds rond. ;. Iets om dankbaar voor te zijn.

    Nogmaals sterkte….het komt goed!!!

    Groeten,

    Annelies

    #90168 Reageer
    sofie
    Deelnemer

    Hallo
    Je zult de eerste dagen wel een beetje wondpijn hebben
    De draden moeten de eerste 6 weken ingroeien , daarom geen wilde bewegingen of armen boven de schouder houden.
    Wat wel heel belangrijk is dat je de eerste tijd, je schouder voorzichtig beweegt , rondjes draait, niet krampachtig stil houden . Anders gaan de spieren rondom de schouder vast zitten (frozen shoulder) , dan ben je verder van huis!
    Het heeft nogal wat impact een pacemaker krijgen, je moet aan het idee wennen, maar geloof me na een tijdje raak je eraan gewend en denk je er niet eens meer aan.
    Het geeft wel een veilig gevoel!
    Ik denk dat je ook wel instructies van het ziekenhuis krijgt , als de pm geplaatst is
    Laat je goed voorlichten en vraag om een MRI bestendige pacemaker
    Niet alle merken pacemakers zijn MRI bestendig, en mocht je nog eens later onder een MRI moeten, is dat niet mogelijk
    sterkte met de ingreep
    groet
    Sofie

    #90248 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Dag Christel,

    Mijn pacemaker is aan de linkerkant geplaatst (totale AV-block, derdegraagds) en zelf ben ik rechtshandig. Wat betreft de ingreep; bij mij is het onder volledige narcose gedaan aangezien ik daarvoor al heel veel traumatische ingrepen te verduren heb gekregen. Ze hebben ervoor gekozen om de pacemaker onder mijn spier te plaatsen, omdat ik zo jong ben en deze dan minder zichtbaar is en beter beschermd. Het enige nadeel daarvan is dat je na de ingreep behoorlijk wat meer pijn kan voelen. Zelf ben ik klein van postuur en hebben ze mijn spier aardig moeten optrekken waardoor mijn linkerarm de eerste paar dagen zeer pijnlijk was en ik deze niet kon bewegen. Na een paar dagen trok dit weg, maar ik heb er wel lang mee rondgelopen. Wat betreft de wond, je voelt simpelweg dat er iets is gedaan en ik kan het het beste omschrijven als een ’trekkende’ pijn. Daarnaast voel je in de eerste periode daarna af en toen nog een pijnscheut.Het is heel belangrijk om rustig aan te doen en jezelf niet te forceren.

    Al met al was het voor mij een zeer pijnlijke ervaring, maar dat hoeft niets te betekenen. Mijn buurvrouw toentertijd in het ziekenhuis liep de zelfde dag nog vrolijk rond en deed van alles met haar hand. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    Groetjes,

    Mersiha
    Ambassadrice Hartpatiënten Nederland

    #133612 Reageer
    Marcel
    Gast

    Ik heb sinds november een pacemaker,die is aan de linkerkant geplaatst, nu ben ik zelf ook linkshandig, ga ik hier veel last van ondervinden.?
    Heb er zelf ook niet aan gedacht toen bekend werd dat ik die zou krijgen, en mij is ook niks gevraagd of ik links of rechtshandig ben

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Pacemaker: links of rechts?
Je informatie: