default-header

Pacemaker en medicijnen?

Home Forums Ritmestoornissen Pacemaker en medicijnen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #79609 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo iedereen,
    Bij mij wordt 21 juli a.s. een pacemaker geplaatst. Ik heb deze nodig omdat ik een paar keer erg duizelig ben geworden en tegen de grond ben gegaan. Mijn vraag is nu of diegenen die ook een pace maker hebben nog medicijnen moeten slikken zoals betablokkers en bloedverdunners. Ik zou denken van niet omdat de pacemaker de functie van de medicijnen overneemt, maar weet het niet zeker. Daarom zou ik graag de ervaringen van anderen horen.

    groetjes,

    Jan

    #87360 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    denk sowieso de bloedverdunners niet…want die hebben een heel andere functie..en tja de beta-blokkers…ligt eraan..maar dat kan je toch vragen aan de pacemaker-verpleegkundige??…

    ik krijg in oktober een ICD en krijg dus van tevoren een afspraak met een ICD verpleegkundige die mij alles kan vertellen…

    #87362 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Hallo Jan,
    Krijg je een pacemaker, of een ICD ?
    De eerste is continue aktief en de 2e grijpt alleen in, als je dreigt weg te vallen.
    En ook v/d pacemaker zijn er weer meerdere soorten.

    De pacemaker zorgt er (algemeen gezien) voor dat het hart op gang blijft, maar neemt niet altijd het probleem weg. Daarvoor zijn de medicijnen bedoeld, of een ablatie.
    Lees je maar eens in op deze site, wellicht herken je jouw probleem in een van deze verhalen.

    Succes,
    Theo

    #87364 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Theo, ik krijg een ICD waar ook pacemaker in zit..dat schijnt zo gecombineerd te zijn…zo te lezen krijg Jan alleen een pacemaker…

    #87367 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Een pacemaker of ICD ondersteunt het hart en grijpt zonodig in. Ik heb een ICD en slik daarbij ascal, tambocor en crestor. Rtmestoornissen kunnen bloedstolseltjes veroorzaken dus ik denk dat een bloedverdunner sowieso voorgeschreven wordt.

    #87370 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    ik heb een “gewone” pacemaker, voor 90+ aktief en slik hiernaast ook dagelijks bloedverdunners en andere medicijnen.

    #87371 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb een ICD om in te grijpen als mijn hart er weer mee ophoud, daarnaast is de ICD zo ingesteld dat hij ook als pacemaker functioneert. Mijn hart heeft die ondersteuning continue nodig.

    Verder slik ik ook nog allerhande medicijnen.

    Groet Marjan

    #87372 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Heb 34 jaar een pacemaker en nog nooit medicijnen geslikt i.v.m. mijn pacemaker.

    #124167 Reageer
    BJ Rooseboom
    Gast

    Ik heb lange tijd last gehad van boezemfibrileren. Bij mij is na 15 jaar gedoe met betablokkers en bloedverdunnners op 5-8-2021 een pacemaker geplaatst met ablatie van de Bundel van His. Sedert die datum heb ik geen last meer van het fibrileren. Hij is ingesteld op 80 slagen in rust. Omdat er een zogenoemde accelerator in zit gaat hij mee omhoog in het aantal slagen van het hart als ik ga fietsen of hardlopen tot een max van 140 slagen per minuut.

    Omdat de bloeddruk na het plaatsen van de pacemaker te hoog bleek, heeft de cardioloog de 10 milligram Bisoprolol die ik al slikte voor de plaatsing vd pacemaker, opgehoogd naar 15 mg. Daarnaast slik ik nog steeds 2x per dag 5 mg apixaban (bloedverdunner). Het is mij tot op heden niet duidelijk waarom ik de betablokker Bisoprolol en de bloedverdunner Apixaban moet blijven slikken. Ik heb eea gegoogled met als zoekterm “Verhoging bloeddruk na plaatsing pacemaker”. Ik heb gelezen dat bij meer mensen de bloeddruk steeg na plaatsing van een pacemaker evenals pijn in de schouder na plaatsing hiervan. Van dit laatste heb ik namelijk nu ook last.
    Echt uitsluitsel over een en ander heb ik echter niet kunnen vinden. Ik heb mij nu voorgenomen om hierover met de cardioloog en de pacemakertechnicus in gesprek te gaan. Dit met als insteek dat ik de werking vd pacemaker icm betablokker en bloedverdunning tot op heden niet begrijp.

    Weet iemand hier meer over???

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Pacemaker en medicijnen?
Je informatie: