default-header

Overslagen bij inspanning en griep/verkoudheid

Home Forums Ritmestoornissen Overslagen bij inspanning en griep/verkoudheid

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79106 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Ma aike en ik ben nieuw op dit forum. Na een lange geschiedenis van ritmestoornissen, onderzoeken waaruit bleek dat er niets ernstigs aan de hand was heb ik besloten eens contact te zoeken met lotgenoten.

    Ik heb sinds een jaar of 7 last van extrasystolen (soms meedere achter elkaar), in rust maar ook tijdens sporten of andere inspanning. Ik heb holteronderzoeken gehad, meerdere echo’s, 3 weken lang een kastje van Hartis etc. Er zijn wel ritmestoornissen gevonden maar die waren allemaal onschuldig volgens de cardioloog.

    Ondertussen probeer je er maar gewoon mee te leven en zoveel mogelijk te genieten van het leven.

    Sinds kort slik ik extra magnesium en dat leek goed te werken. Maar nu ben ik sinds een week echt snipverkouden en grieperig en heb ik gisteren tijdens een wandeling een aanval gekregen waar ik echt duizelig van werd. Mijn hartritme voelde gewoon aan als een “rommeltje”. Ik kan het niet eens meer extra overslagen noemen! Het duurde maar even maar toch…..de angst kwam weer in alle hevigheid terug temeer omdat ik met mijn dochtertje van 3 op stap was!

    Ook ’s avonds begon het weer. Ik heb er dus gewoon weer wakker van gelegen, het drukt zo’n stempel op alles.

    Mijn vraag is of iemand weet of ritmestoornissen e.d. veroorzaakt kunnen worden door griep of verkoudheid en of iemand dit ook heeft meegemaakt. Ik durf me nu dus echt nauwelijks in te spannen omdat ik bang ben dat het weer gebeurt en dat ik dan weg raak ofzo. 🙁

    Wie kan mij wijzer maken?

    #84871 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hallo Maaike,

    Die overslagen zijn vervelend en vermoeiend en soms ook angstaanjagend, weet ik uit eigen ervaring.

    Er is bij jou geen afwijking aan het hart oid gevonden en de oorzaak kon men je dus niet vertellen.
    Maar er is natuurlijk wel een oorzaak…. magnesiumgebrek bijv, maar magnesium neem je al, en verder kan het hart gevoelig zijn voor prikkeling door allerlei stressoren, zoals allergenen in je voeding en toxinen die je binnenkrijgt. Heb je iets gewijzigd in je eetpatroon, of verzorgingsprodukten, en ook voor dingen die men lange tijd elke dag gebruikt/eet kan men soms opeens intolerant worden.

    Bij stress denkt men vaak alleen aan emotionele stress (angst, boosheid, ergernis etc), maar alles waarbij je lichaam zich moet aanpassen betekent stress voor het lichaam.

    Griep (en andere infecties) zijn ook een bron van stress, fysieke stress, het lichaam reageert met aanmaken van allerlei afweer- en ontstekingsstoffen waar het hart van een gevoelig iemand op kan reageren (oa met overslagen, dat komt wel vaker voor).

    Nu ben je er (begrijpelijk) wat angstig door geworden, angst is stress, en door de angst komen weer meer overslagen !!
    Maar het is moeilijk om ze te negeren en de angst weer los te laten,,,, maar probeer het toch maar ;-)). Zoek afleiding.

    Als je na de griep nog steeds zo veel overslagen houdt, kun je het altijd laten onderzoeken of er nu niet toch een zichtbare oorzaak is ontstaan.

    Bij mij zijn die overslagen (soms ook heel rare roffeltjes), vrijwel verdwenen toen ik aan mijn magnesium ging toevoegen: ….carnitine en kalium (de kalium in de vorm van elke dag een groot glas groentensap). Na best een lange tijd zoeken en uitproberen, heb ik dus uiteindelijk die zeer vele, hinderlijke overslagen onder controle gekregen :laugh:

    Carnitine gebrek kan eenvoudig getest worden in je bloed. (ik had te weinig, …en wie weet hoe lang al).
    Kalium kan in je bloed(test) genoeg zijn, maar in je cellen kan te weinig zitten (zoals ook bij magnesium).
    Verder helpen mogelijk ook de ontstekingsremmende stoffen in mijn voeding tegen te veel overslagen.

    Sterkte Maaike en snel beterschap,
    Lisa. 🙂
    .

    #84873 Reageer
    maaike5
    Deelnemer

    Lisa,

    Dank voor je berichtje. Ik ga vandaag even op zoek naar extra supplementen. Misschien is het voor mij ook wel wat.

    Ik ben al een stuk minder angstig maar evengoed is het fijn om te weten dat er mensen zijn met precies dezelfde klachten. En beter nog, dat je een remedie hebt gevonden om het onder controle te krijgen.

    Nogmaals dank voor je reactie.

    Maaike

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Overslagen bij inspanning en griep/verkoudheid
Je informatie: