default-header

Olijfolie beschermt tegen vaat dichtslibbing

Home Forums Voeding Olijfolie beschermt tegen vaat dichtslibbing

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #78831 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Olijfolie beschermt tegen dichtslibbing

    2008 – Bij personen met een verhoogde kans op hart- en vaataandoeningen blijkt dat olijfolie mogelijk dichtslibbing van de halsslagader tegengaat.

    Onderzoek laat zien dat een hoge inname van olijfolie samenhangt met een verminderde verdikking van de vaatwand. In totaal namen 199 patiënten met een verhoogd risico van hart- en vaatziekten deel aan de studie. Ze hadden echter geen noemenswaardige klachten. Hun gemiddelde leeftijd was 67 jaar en 53% van de personen was vrouw.

    Middels een vragenlijst met 137 items werd het voedingspatroon geanalyseerd. De dikte van de slagaderwand in de hals werd gemeten met behulp van ultrasound beeldtechniek. Bij analyse van de onderzoeksgegevens bleek na correctie voor storende factoren dat bij een grotere inname van olijfolie de verdikking van de slagaderwand afnam.

    In vergelijking van de 80% deelnemers met de hoogste inname van olijfolie met die van de overige 20% deelnemers met de lagere inname was het risico van een verdikking in de eerstgenoemde groep significant 92% lager.

    Bron:
    Buil-Cosiales P, Irimia P, Berrade N, Garcia-Arellano A, Riverol Buil-Cosiales P, Irimia P, Berrade N, Garcia-Arellano A, Riverol M, Murie-Fernández M, Martínez-Vila E, Martínez-González MA, Serrano-Martínez M. Carotid intima-media thickness is inversely associated with olive oil consumption.
    Atherosclerosis 2008; 196(2):742-8

    Bron: ortho.nl

    #83199 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ik gebruik al een poos olijfolie,omdat ik een vaatziekte heb aderverkalking.dus ik hoop dat het wat werkt.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Olijfolie beschermt tegen vaat dichtslibbing
Je informatie: