default-header

Nogmaals hartslag meten met een smartphone (enkele tips)

Home Forums De jongere hartpatiënt Nogmaals hartslag meten met een smartphone (enkele tips)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #80492 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,

    Ik heb inmiddels wat verder gekeken naar het meten van je hartslag met een smartphone. Ik heb best vaak aan de monitor in het ziekenhuis gelegen op de eerste harthulp of de hartbewaking. En ik kon toen het scherm lezen van de monitor en toch klopten de waarden op de telefoon vrijwel correct met de apparatuur van het ziekenhuis. Het gaat hier om de app’s ‘Runtastic Heart Rate’ en ‘Instant Hearth rate’. Allebei gratis alhoewel je voor de applicatie van Runtastic moet betalen als je meer dan 3 metingen per dag wil doen. Er zijn wel wat zaken om rekening mee te houden. De meting van de telefoon is beslist geen ECG en kan onmogelijk registreren en bruikbaar zijn ten opzichte van een ECG. Maar je kan wel je hartfrequentie meten. Daarnaast kan je bij mislukte metingen ook voorzichtig concluderen dat je een hartritmestoornis hebt, mede als je zelf het vermoeden hebt dat je deze ook echt hebt. Ik adviseer dan wel om beide programma’s te gebruiken, aangezien het programma van runtastic dan weigert een uitslag te geven terwijl instant hearth rate wel je wisselende ritme dan wil aangeven tijdens de meting, maar er verder niets definitiefs van aangeeft. Atriumfibrilleren geeft het meest een foutmelding. Een atriumflutter is vaak wel meetbaar aangezien deze ritmestoornis toch een veel regelmatiger ritme heeft. Dus dan raakt de telefoon/software niet in de war. Andere ritmestoornissen heb ik nooit gehad dus daar heb ik geen ervaring mee. Die zijn waarschijnlijk ook te gevaarlijk om met een telefoon proberen vast te stellen. Dat zijn waarschijnlijk 112 situaties.

    Verder is het zo dat niet alle telefoons over een dermate goede camera beschikken om deze applicaties goed te laten werken. Ik heb het met succes getest op een Sony Ericsson Xperia ARC S (vreemd genoeg het beste), Xperia S, Xperia Z1, Z3 en een Samsung Galaxy S4, Nokia Lumia 820 en een Apple iPhone 4S. Fout ging het op sommige andere toestellen. Met name goedkope of verouderde smartphones.

    Misschien kan iemand hier wat mee.

    Groeten,

    Ebvdendat

    #92529 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Het is veel betrouwbaarder dan het meten met een bloeddrukmeter. Deze raken meteen in de war bij een hartritmestoornis. Zelfs goede bloeddrukmeters zoals de Omron M2 of M7. Dat heb ik al gezien. Maar goed, je bloeddruk kan je niet meten met een telefoon.

    Groet,

    Ebvded

    #92657 Reageer
    MARJOLEIN SCHOONHEIM
    Gast

    hoi daar
    ik gaat het uit proberen ik heb en hartslag meter voor de fiets of rennen ik ga het uitproberen

    #92664 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Beste Marjolein,

    Het scheelt per toestel of het lukt. Wat vooral belangrijk is, dat het toestel zowel een flitser als een camera heeft en of je ook zowel de vinger als de flitser tv, camera op vast gaat houden, ook niet te hard drukken. Het moet wel een Apple besturingssysteem, Android of een Windows Phone zijn. Maar ik heb diverse keren in het ZH gelegen en gezien dat de HR van de telefoon exact die op de monitor (dräger, volgens mij de beste) bleek. Maar ik durf niet te zeggen of dat met elk toestel zo zal gaan.

    Succes en bedankt voor uw reactie, Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!

    Ebvded

    #92932 Reageer
    TheJudge
    Gast

    Hoi,

    ik heb een Fitbit charge HR aangeschaft. Deze heeft continue hartslag meting en via de app kun je zien hoe en wat je hartslag verloopt.

    Ik heb hem aangeschaft na mn hartinfarct om te zien wat de hartslag ging doen bij met racen met mn auto, ook handig voor je slaap ritme, calorie verbranding etc.

    grt,

    Erwin

    #92935 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Hoi Erwin,

    Ik heb even naar de specificaties gekeken. Erg handige smartwatch! Naast de hartslagmeting die gegevens in je telefoon kan opslaan, zijn de andere functies zoals de slaapdetectie en de stille wekfunctie natuurlijk erg handig. De slaapdetectie zou ook wel wat voor mij zijn, want ik slaap sinds ik hartmedicatie slik niet zo best.

    Bedankt voor de tip!

    Gaaf dat je je hobby hebt opgepakt. Welke klasse of soort race rij je?

    Groet,

    Ebvded

    #92937 Reageer
    TheJudge
    Gast

    De fitbit charge HR bevalt mij prima, heerlijk om te dragen en helpt mij om genoeg en gecontroleerd te bewegen.

    Ik race met een streetlegal Pontiac LeMans uit 1969 met een 7,6liter V8, nu goed voor dik 500pk.
    Heb dit jaar gelijk al mn persoonlijke records scherper gezet.
    Over de 400m rij ik nu 11,9 sec en zit dan rond de 180 km/uur, ik rij bij de DHRA in de StreetEliminator klasse. Helaas dit jaar maar 3 van de 4 races kunnen rijden en toch 4 geworden in het eindklassement….

    Tijdens de runs zie je hartslag echt wel omhoog gaan, je kan op de grafiek van die dag snel tellen hoeveel runs ik die dag heb gedaan door het aantal pieken in de hartslag grafiek te tellen.
    grt,

    Erwin

    #92938 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Grappig! Mooie hobby en brute wagen! Ik heb zelf ook wel affiniteit met auto’s maar ik ben nooit verder gekomen dan een soort ragbakken race op Zandvoort waar iedereen na een korte instructie aan mee mocht doen…. in een oude afgedankte BMW 325i. Maar dat was gewoon eenmalig voor de lol. Misschien ga ik nog wel een keer op Nürnburgring rijden met een of ander snel ding.

    Fijn dat je na een infarct deze sport nog kan doen.

    Lijkt me een interessant ding Die fibit charge HR. Zal overwegen er ook een aan te schaffen. Kan ik ten eerste mooi zien hoeveel ik slaap en als ik ga sporten kan ik mooi bijhouden wat er gebeurt. Bovendien hoef ik niet meer in discussie met de cardioloog of ik wel of geen ritmestoornissen heb gehad. Zonder holter. Ik heb dus nooit een infarct gehad maar ben na wat ingrepen nog steeds een beetje gevoelig voor atriumfibrilleren en flutters en ik weet ook niet of ik ze in de nacht heb.

    Maar hele mooie tip…. apparaatje maakt me nieuwsgierig. Natuurlijk bestaan er al jaren HR meters die je op de pols kan dragen, maar vond het nooit zo nodig om zo’n ding te kopen. Als het te gek wordt merk ik het toch wel. Voor vele anderen natuurlijk een ander verhaal.

    Groet,

    Ebvded

    #92939 Reageer
    MARJOLEIN SCHOONHEIM
    Gast

    hoi allemaal ik heb de laatste tijd 5 verschillende uitgeprobeerd en me hartslag meter band om gehad en ze weken veel van elkaar ik vind het zelf niet zo ik had meer het idee dat ik op het verkeerde been werd gezet dus van me telefoon afgehaald ik ben in de tussen tijd wel in het ziekenhuis geweest om dat ik veel last had versnelde hartslag en dan rustig en dan snel en weer rustig ging van 97 naar de 228 en dan weer naar de 147 en weer om hoog en nu en bèta blokker er bij van 25 mg maar het gaat nog niet helemaal lekker in dec terug komen dan kan de pil ook zijn werking doen heeft zijn tijd nodig

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Nogmaals hartslag meten met een smartphone (enkele tips)
Je informatie: