default-header

Nieuw hier – altijd moe

Home Forums De jongere hartpatiënt Nieuw hier – altijd moe

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80608 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi allemaal,

    Ik ben 27, bijna 28 lentes jong en nieuw op dit forum. Ik zag allerlei termen langs komen waar ik helemaal nog niet bekend mee ben, dus ik besloot maar een nieuw topic te maken.

    Mijn voornaamste probleem is dat ik de laatste tijd altijd maar moe ben. En niet een beetje, maar echt extreem. De laatste jaren ben ik steeds vermoeider geraakt, en de huisarts die dacht natuurlijk weer eerst aan stress etc. Uiteindelijk toch maar door de hele medische molen gegaan en daar kwamen een paar dingen uit: 1) mijn glucose schommelt erg en is vooral vaak erg laag, zeg tussen de 2 en de 4. Hier kun je erg vermoeid van worden; 2) ik blijk een hartgeleidingsstoornis te hebben, ook hier kun je erg vermoeid van raken hebben ze mij verteld, chronisch moe zeg maar; 3) mijn gewicht is laag en wordt maar niet hoger.

    Nu is het zo dat het een het ander in stand houdt of versterkt. Ik heb mijn leven lang al ondergewicht terwijl ik enorm veel kan eten, en ook daadwerkelijk eet omdat ik altijd maar trek heb en onverzadigbaar lijk. Ze dachten eerst aan mijn schildklier, maar die lijkt normaal. Toch verbruik ik klaarblijkelijk wel heel veel energie, waar m dat dan precies in zit weet ik niet, maar het heeft wel invloed op 1) vermoeidheid, en 2) wisselende en sterk dalende bloedglucosewaarden. En van al die hypo’s word je ook weer erg moe. Neem daar nog de chronische vermoeidheid die komt met mijn hartgeleidingsstoornis bij en de cirkel is eigenlijk wel rond. De vorige keer dat ik bij mijn cardioloog was vertelde hij mij van die geleidingsstoornis, en begon over een pacemaker. Sinds dat woord ‘pacemaker’ viel heb ik het hele gesprek gemist. Ik dacht namelijk eigenlijk dat ik zou horen dat ze niks gevonden hadden en dat er ook niks aan te doen was etc. Ik was lichtelijk in shock, ik ben nog zo jong! Ik weet nog wel dat mijn cardioloog me zei dat mijn hartslag erg laag is, vooral ’s nachts, maar regelmatig ook overdag, en dit geeft ook die enorme vermoeidheid. Een pacemaker zou mijn leven sterk kunnen verbeteren, maar dan zou ik eerst moeten aankomen want het zou nu te riskant zijn te opereren. Tsjah, en dat aankomen lukt dus niet. Zou ik aankomen dan zou ook mijn glucose niet meer zo heen en weer schieten, want dan kunnen je reserves dat opvangen zeg maar. Volgens mijn dokter heb ik die reserves niet en dat is het probleem. Daarom kunnen ze niet opereren, daarmee blijven die terugkerende lage glucosewaarden in stand, en daarmee blijf ik maar moe. En volgens mij is het ook nog zo dat wisselende glucosewaarden weer invloed hebben op je hart(slag).

    Ik ben steeds vermoeider en vermoeider geraakt en de laatste tijd is het zo erg dat ik nauwelijks nog in staat ben mijn werk te doen. Ik werk al vanuit huis, maar zelfs dat lukt vaak niet meer. Ik kan soms zomaar midden op de dag in slaap vallen, ik lijk wel een oma! Ik ben een beetje ten einde raad..

    Is er iemand die zich in dit verhaal herkend? Tips? Ervaringen? En zijn er van jullie die een pacemaker kregen op jonge leeftijd, zo ja, wat was de indicatie en wat heeft het je gebracht? Heeft het echt geholpen?

    #93411 Reageer
    Jeter
    Gast

    Vervelende situatie zeg. Ik ben zelf een bezitter van een pacemaker maar om andere reden dan dat ik bij jou lees. Ik kan dus niks zinnigs zeggen over jou situatie. Mijn pacemaker heb ik gekregen op 35 jarige leeftijd door een complicatie bij een operatie aan mn aorta(boog). ik ben afhankelijk van het apparaatje dus ik kan wel stellen dat het voor mij erg veel goeds brengt. Verder is de vermoeidheid erg herkenbaar maar gezien mijn medische dingen aardig te verklaren.

    Wat me opviel is dat je zei: “Sinds dat woord ‘pacemaker’ viel heb ik het hele gesprek gemist.”. Dat is heel normaal dat je op dat moment blijft hangen op dat woord en dat je de rest mist. Vandaar dat je het beste iemand mee kan nemen die met je terug kan komen op het gesprek. Voor zover dat niet het geval was natuurlijk…. maar uit je verhaal maakte ik op dat je alleen bij de cardioloog was.

    Een diëtist zou mogelijk kunnen helpen met aankomen…

    Succes ermee!

    #93415 Reageer
    Nena
    Gast

    Dank je wel voor je reactie Jeter. Fijn dat je die moeite genomen hebt want te ervaren dat je even je verhaal kwijt kan juist anoniem is erg fijn

    #119038 Reageer
    Esther
    Gast

    Hallo,
    Inmiddels lang geleden dat je dit schreef maar een geleidingsstoornid en een lage hartslag is ook typerend voor het Brugada syndroom zeker ook met een pacemaker. Zelf ben ik ook drager daarvan. Misschien helpt het je nog verder.. hopelijk gaat het je goed en heb je inmiddels veel meer wijsheid vergaard aangaande jouw gezondheid.
    Mvg Esther

    #119037 Reageer
    Esther
    Gast

    Hallo,
    Inmiddels lang geleden dat je dit schreef maar een geleidingsstoornid en een lage hartslag is ook typerend voor het Brugada syndroom zeker ook met een pacemaker. Zelf ben ik ook drager daarvan. Misschien helpt het je nog verder.. hopelijk gaat het je goed en heb je inmiddels veel meer wijsheid vergaard aangaande jouw gezondheid.
    Mvg Esther

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Nieuw hier – altijd moe
Je informatie: