default-header

nebivolol en benauwd /astma

Home Forums Medicijnen nebivolol en benauwd /astma

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #79759 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo ik zal me voorstellen. Ik heb sinds november 2011 last van hartritmestoornis (overslaan, veel te snelle hartslag uit het niets en ook in rust en soort vibreren alsof mijn hart blijft hangen zeg maar) heel beangstigend allemaal. Naar de huisartsenpost en ecg gemaakt. Niks op te zien natuurlijk. Volgende dag naar huisarts en die gaf oxazepam omdat de verschijnselen stress deden vermoeden. Dit hielp wel iets om me rustiger te maken en dan kon ik slapen. (dan voelde ik het niet).

    Na een week aansukkelen toch weer naar de huisarts en holter voor 24 uur. Hier kwam wel uit dat mijn ritme verstoord is en kreeg propranolol voorgeschreven. Deze vielen niet echt goed, omdat ik pijn in mijn longen kreeg en was de hele dag moe en kon niks alleen rusten en slapen. Weer huisarts gebeld en kreeg metoprolol (retard) Nou deze veroorzaakte nog veel meer hartkloppingen en overslagen dacht dat ik dood zou gaan. Direct mee gestopt en weer terug naar propranolol en afspraak cardioloog. Deze had eigenlijk geen tijd en kreeg even snel ecg, hart luisteren en de vraag of ik rook en dat mijn longslagader gestressed was en moest stoppen met roken. Even hart/longfoto maken en een recept voor isoptin en daarna moest ik weg. Geen uitleg geen vragen helemaal niks. Na een paar dagen isoptin ingeruild voor verapamil (zelfde alleen andere dosis) en na een paar dagen terug naar cardioloog ivm onvoldoende werking of juist te veel dus en ging heel oppervlakkig ademen net alsof mijn longen niet meer wisten hoe het moest. Ik werd overal erg angstig van en kon niet normaal functioneren.

    Kreeg weer dezelfde onmenselijke reactie en een recept voor Nebivolol (2,5 mg per dag en eventueel ophogen naar 5 mg). Deze gebruik ik nu 3,5 week en het gaat redelijk goed. Ben begonnen met de helft van de voorgeschreven dosis en dan in de middag daar weer de helft van. Nu is mijn bloeddruk (die altijd standaard 120/80 was) gezakt naar 97/61 en ben af en toe wel duizelig maar is nog wel goed te doen.

    O ja en hart was goed op de foto maar volgens hem copd met beginnend longemfyseem te zien op de longfoto volgens de cardioloog. Bij huisarts nagevraagd maar die heeft me een longfunctietest laten doen en daar kwam astma uit en niet copd.
    Kreeg voor de astma medicijnen maar die gaan dus niet goed samen met de nebivolol. Ik ben inmiddels mee gestopt (in overleg met huisarts)

    Nu is mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft of dat iemand weet of er ook een betablokker is die niet op je longen werkt en je benauwd maakt. En niet al te veel vervelende bijwerkingen heeft.

    Ik hoop dat iemand iets weet, want ik word er een beetje moedeloos van.

    Voor de duidelijkheid werkt de nebivolol wel voor mijn hart maar slecht voor mijn longen pffff

    groetjes corina

    #88132 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Corina,
    als hartpatiënt bekend met ritmestoornissen en astma schreef mijn cardioloog in 1e instantie sotalol voor. Mijn astma verergerde en ik kwam opnieuw bij de longarts terecht. Zijn conclusie was dat ik acuut moest stoppen met de sotalol omdat dit medicijn niet goed is voor patiënten met astma. Onder bewaking is de sotalol vervangen door tambocor 150mg en heb ik als inhallator Alvesco 160 gekregen. Dit is voor mij een hele goede keuze geweest. Ik hoop dat je iets aan deze info hebt en wens je heel veel sterkte.
    Hartegroet van Annemarie.

    #88133 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hoi

    Na veel uitproberen slik ik ook nebivolol.
    Heb zelf ook last van allergie.
    Mijn ervaring is dat de meeste betablokkers veel bijverschijnselen heb, o.a dus allergische reacties.
    Het helpt redelijk deze tablet en ik accepteer maar de bijwerkingen, want uiteindelijk vertonen ze allemaal dit soort problemen.

    Maar prettig is het niet:(

    hartegroetjes
    Cesarina

    #88307 Reageer
    djenje
    Deelnemer

    Hallo Corina,

    Na jouw berichtje gelezen te hebben, herken ik een hoop en zit ik zelf ook met een hoop vragen, waar niemand mij een antwoord op kan geven. Ik zelf zit met een veel te hoge hartslag, in rust 140, waardoor veel overslagen en omdat het te lang duurt voordat mijn hart weer normaal “snel”tikt, duizelig. Bloeddruk normaal. Naar cardioloog geweest, hart is normaal, komt wel vaker voor ‘lekker dan”. Kreeg toch Metoprolol, waardoor ik benauwd werd, duizelig etc. Overgestapt naar Selokeen Zoc 50, waarvan ik er nu 2 per dag moet van innemen, omdat deze toch niet zo lang werkt als het zou moeten. Vanwege de duizeligheid en veel te lage bloeddruk (heb immers geen hoge bloeddruk) kwamen ze achter na een 24-uurs meting (’s nachts een onderdruk van 41, hartslag 70) moet ik overstappen naar Nebivolol. En daar komt mijn vraag, zoals ik las in jouw berichtje en waar ik nergens een antwoord kan krijgen, gebruik je Nebivolol ook 2 keer per dag, want dat is mijn vraag. Ik moet dus Nebivolol 5 mg gaan gebruiken en overal staat dat je dat éénmaal per dag moet innemen, 2 keer 2.5 mg moet toch ook kunnen, blijft de bloedspiegel op peil. Ik moet wel zeggen dat Selokeen zoc minder op mijn longen deed als de merkloze Metoprolol, zelf heb ik nl. ook astma en gebruik daar ook middelen voor. Ben benieuwd naar jouw ervaring met Nebivolol.

    Gr. Ursula

    #88310 Reageer
    corina42
    Deelnemer

    hoi hoi,

    Ik las net jou bericht. Ik heb zelf de nebivolol genomen zoals het voor mij goed voelde. De voorgeschreven dosis was een halve in de ochtend en indien nodig ’s middags nog een halve. Ik ben begonnen met een kwart ’s morgens en ’s middags een stukje ervan en opgebouwd naar 2 x een kwart en nu neem ik gewoon een halve in de ochtend. Dit werkte voor mij vrij goed en alleen ’s avonds als ik laat naar bed ga merk ik dat het uit begint te werken.

    Mijn bloeddruk is inmiddels gestabiliseerd rond 97/61 en duizeligheid is inmiddels ook zo goed als verdwenen net als andere bijwerkingen behalve dat ik nog steeds vatbaar ben op infecties in mijn longen merk ik, maar is mee te leven op dit moment. En op voeding letten ivm obstipatie (krentenbollen en ontbijtkoek eten dat helpt)

    Ik heb zelf een bloeddrukmeter gekocht (bovenarm) om dit in de gaten te houden omdat ik bang was dat die teveel zou zakken (omdat toen ik die stoornis kreeg mijn bloeddruk perfect was). ook inmiddels weer een holter gehad voor 24 uur en alles is nu vrij goed onder controle en sinds kort kan ik ook weer op de fiets naar de winkels en weer in een rustig tempo mijn huishouden doen. Het enige wat ik nu nog heb is dat ik voel dat mijn hartslag onderdrukt word bij inspanning of als ik boos ben of zoiets, maar huisarts zegt dat dit normaal is. Ik sport niet en ben nog in de ziektewet maar ben benieuwd hoe het gaat als ik weer ga werken.

    Dus mijn conclusie is dat deze beter werken en met aanzienlijk minder bijwerkingen dan alle voorgaande medicijnen die ik kreeg (propranolol, metropolol, isoptin en verapamil)

    Het was in het begin vooral heel beangstigend allemaal, maar het gaat nu een stuk beter. Ben nog wel eens bang dat het terugkomt maar vertrouw toch op de medicijnen dat die hun werk doen.

    De bijwerkingen die ik ervaren heb:
    misselijkheid – half uur voor innemen medicijnen eten en vaker op de dag
    obstipatie – voeding letten
    buikpijn onderin bij blaas en rechts bovenin – vanzelf over gegaan
    pijn en branden van handen en voeten voorals ’s nachts onder de dekens – handen en voeten onder dekens vandaan en is nu (na zo’n 8 weken) zo goed als verdwenen
    duizeligheid – nu zo goed als verdwenen
    hoofdpijn – heel af en toe als ik moe ben
    hartkloppingen – zelden nog en niet meer schrikwekkend
    hete vlagen – zelden nog
    versnelde hartslag – zelden (in rust)
    pijn in longen/benauwdheid – nog steeds maar in periodes meer of minder maar is meer de astma die door nebivolol verergerd is.
    gevoelig tandvlees – door de nebivolol maar verergerd niet als je niet te sterke tandpasta gebruikt

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je nog vragen hebt dan kun je die altijd stellen.Ik vond het fijn om van mensen berichtjes te krijgen die weten wat het is en hoe eng het kan zijn.

    groeten corina

    #88312 Reageer
    djenje
    Deelnemer

    Hallo Corina,

    Bedankt voor het reageren. Ik zat zo te twijfelen wat ik zou gaan doen met die Nebivolol. Ik heb de tablet niet nodig voor mijn bloeddruk, maar voor mijn hartslag. Ook ik merk dat ’s avonds de Selokeen uitgewerkt raakt en mijn hartslag steeds hoger wordt, daar heb ik dan erg veel last van, overslaan, bonzen etc. Gebruik je ook de merkloze tablet?. Ik heb nl. zelf ervaren dat ik van de Metoprolol ziek werd en van de Selokeen niet, Iedereen zegt dat deze hetzelfde zijn, maar dat is echt niet zo, andere hulpstoffen. Ook ik heb allerlei onderzoeken gehad van mijn hart tot zelfs een CT coronair toe, alles was goed. Ja dan zit je dan, Alles goed, maar een hart wat steeds veel te snel slaat, erg beangstigend. De cardioloog schreef mij 5 mg Nobivolol voor 1 x per dag, maar ga dit toch 2 x per dag gebruiken een 1/2 tablet na jouw berichtje gelezen te hebben (geeft mij vertrouwen). Ben eigenlijk wel benieuwd welke dosering je had van andere tabletten. Nu slik ik dus 2 x per dag Selokeen 50 mg Zoc. Hoop dat dat overeen komt. Ben eigenlijk bang van die tabletten. Normaal ben ik een actief mens, voor alles in, vrolijk en niets is mij teveel. Nu ben ik moe, heb steeds vocht in de benen of zware benen, alles is teveel en mijn humeur is ook niet iets om mee naar huis te komen en het ergste van alles, ik doe helemaal niets meer. Er komt niets uit mijn handen. Ben eigenlijk een positief ingesteld iemand, en wat geweest is, is geweest en je moet nooit achterom kijken, maar vooruit. Maar nu op dit moment vind ik dat heel erg moeilijk. Had al gelezen dat dat ook door betablokkers kan komen en ik hoop dat al het bovenstaande minder wordt bij het gebruik van Nobivolol. Longklachten neem ik dan maar voor lief. In ieder geval heel erg bedankt voor het reageren op mijn berichtje.

    Groeten Ursula

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: nebivolol en benauwd /astma
Je informatie: