default-header

Met meer vitamine C in bloed > minder hartfalen

Home Forums Hartfalen Met meer vitamine C in bloed > minder hartfalen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #79730 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Orthomoleculair nieuws 22 november 2011: over vitamine C en hartfalen.

    Zie (engelstalig):
    http://orthomolecular.org/resources/omns/v07n14.shtml

    Een recente studie heeft aangetoond dat hoe meer vitamine C (ascorbaat) er in het bloed (plasma) van mensen zit, hoe minder vaak hartfalen voorkomt.
    Mensen met de minste hoeveelheid vitamine C in hun plasma, hebben de meeste kans op het krijgen van hartfalen. En andersom.

    [quote]Specifically, the study found that each 20 micromole/liter (μmol/L) increase in plasma vitamin C was associated with a 9% reduction in death from heart failure. That works out to 54,000 fewer deaths from heart failure for each increase in 20 μmol/L plasma vitamin C.
    If everyone took high enough doses of vitamin C to reach the highest quartile (80 μmol/L), that would work out to approximately 216,000 fewer deaths per year. Just from taking vitamin C. [/quote]

    Met al 500 mg vitamine C (ascorbaat) per dag kan het genoemde niveau van 80 micromol/L al bereikt worden en dat resulteert in ca 216.000 minder sterftegevallen per jaar.

    [quote]It takes less vitamin C than you may have thought. To achieve a plasma level of 80 μmol/L, and thereby reduce deaths by 216,000 per year, requires a daily dosage of about 500 mg of vitamin C. This is only one or two tablets per day, costing less than ten cents.[/quote]

    Vitamine C suppletie kan het beste over de dag verdeeld worden.
    Ik neem zelf 2 tot 3 gram per dag (niet allemaal tegelijk!!, maar in porties dus).

    Groet, van Lisa

    Studie waar de gegevens uit zijn voortgekomen:
    Pfister R, Sharp SJ, Luben R, Wareham NJ, Khaw KT. (2011) Plasma vitamin C predicts incident heart failure in men and women in European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Norfolk prospective study.
    Am Heart J. 162:246-253.

    #87960 Reageer
    disneyfan
    Deelnemer

    Is dit een pil ofzo die je neemt aan vit. C?

    #87962 Reageer
    Lisa
    Gast

    disneyfan schrijft:
    [quote]Is dit een pil ofzo die je neemt aan vit. C?[/quote]

    Wat je zelf wilt…..
    er zijn tabletten, capsules en poeders.
    Ik neem het als los poeder (magnesiumascorbaat zonder additieven), wat ik oplos in water of vruchtensap.
    En ik heb ook capsules met 1 gram vitamine C (gemakkelijker voor onderweg)
    Tabletvorm neem ik nooit (tenzij het niet anders kan).

    #87966 Reageer
    disneyfan
    Deelnemer

    Waar koop je die dan?

    #87967 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    je kan het deze bestellen bij je apotheek,van AOV suplemeten.
    neem niet zomaar vit c.want het is belangrijk dat ie ontzuurt is..

    #87971 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Lisa

    Even over de vitamine C een vraagje..
    Koop je die magnesiumascorbaat zonder additieven bij een drogist of een reformwinkel?
    Zoals vaak ga ik je advies opvolgen.

    Groetjes
    Cesarina

    #87972 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Cesarina,

    Eerst even dit hoor 🙂 ……
    Vertellen wat ik neem …. of wat ik wel en niet doe …. of wat ik denk, is niet gelijk aan advies geven. En informatie geven over vitamines en kruiden enzo of over onderzoeksresultaten is ook niet hetzelfde als advies geven.

    Over je vraag:
    Magnesiumascorbaat zonder additieven is te koop bij bv De Roode Roos (die geeft korting aan donateurs van patientenverenigingen, bv Hartpatienten Nederland).
    Ik koop de C zelf in de VS. Maar bij de betere drogist kun je het in Nederland vaak ook krijgen.

    Maar …. en dit is wel een adviesje te noemen of eigenlijk meer een waarschuwing 😉 , …..als je nieren niet goed werken (dat was toch zo bij jou?) moet je niet op eigen houtje zomaar veel magnesium nemen (dus dan laten controleren door je arts).
    Nou zit er niet zoooo veel magnesium in die magnesiumascorbaat poeder (75 mg per 1000 mg C) , maar hou het toch even in de gaten voor de zekerheid als je meer dan een gram C zou willen gaan nemen.

    Dat doe ik zelf wel (2-3 gram, mijn nieren weken heel goed) maar dat is niet een advies aan anderen, iedereen moet zelf beslissen wat nodig/wenselijk en mogelijk is.

    Groetjes,
    Lisa 😉

    #87973 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    dergelijk suplementen moet je altijd laten checken op evt wisselwerking met de reguliere medicijnen,dus niet zomaar lukraak bestellen via internet,ik krijg ze voorgeschreven van de mesoloog die met een apthoteek samenwerkt, die de reguliere medicjnen kan chekcken in samenwerking met de suplementen,de meest apothekers zijn niet op de hoogte van dergelijke suplementen.echt oppassen dus.
    een goede apotheker die de suplementen ook thuisbezorgd en de kennis van de suplementen heeft is Huizer apotheek te huizen..te vinden op internet.sucses.

    #87974 Reageer
    Lisa
    Gast

    volhoudster schrijft:
    [quote]dergelijk suplementen moet je altijd laten checken op evt wisselwerking met de reguliere medicijnen,dus niet zomaar lukraak bestellen via internet,ik krijg ze voorgeschreven van de mesoloog die met een apthoteek samenwerkt, die de reguliere medicjnen kan chekcken in samenwerking met de suplementen,de meest apothekers zijn niet op de hoogte van dergelijke suplementen.echt oppassen dus.[/quote]

    Ja, altijd goed…. even (laten) checken of dingen samen gaan. Ik neem nooit iets zonder het eerst te onderzoeken op veiligheid en nut.
    Je waarschuwing geldt ook voor medicijnen zelf hoor….. ik ben bv verbaasd dat apothekers een riskante combinatie vaak gewoon leveren…. aspirine, ace-remmer en furosemide bijvoorbeeld: (een artikel heb ik voorhanden over dit gevaarlijke trio als je dat wilt lezen, wel in Engels).
    Aspirine gaat de vochtdrijvende werking van aceremmers en furosemide tegen. Het geeft namelijk juist vochtretentie….

    [quote]
    een goede apotheker die de suplementen ook thuisbezorgd en de kennis van de suplementen heeft is Huizer apotheek te huizen..te vinden op internet.sucses.[/quote]

    Welke merken levert die apotheek?
    Zijn het synthetische supplementen, of natuurlijke? Bevatten ze additieven, zoals kleurstoffen, ijzeroxides, zoetstoffen en meer?

    Als je geen vitamines mag nemen bij je medicijnen, mag je ook niet meer eten.
    😉 …..

    Groet, Lisa.

    #87975 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    dat zijn de suplemeten van orthiflor.bonusan en aov er zitten geen chemische stoffen in.

    #87976 Reageer
    Lisa
    Gast

    volhoudster schrijft:
    [quote]dat zijn de suplemeten van orthiflor.bonusan en aov er zitten geen chemische stoffen in.[/quote]

    Oh, dat is wel mooi, AOV en Ortho vallen onder de betere merken in Nederland.

    AOV heeft ook magnesiumascorbaat….poeder. (de Roode Roos heeft/had het)

    Heb nog een vraagje aan je 🙂 …. Uit nieuwsgierigheid (en een beetje uit luiheid vandaag 😉 )…..
    Wat is/doet een mesoloog?.

    Groet
    Lisa

    #87977 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    hahahah die vraag had ik al verwacht,en dat is zo moeilijk om uit te leggen,dus geef ik je de link naar de website,waar de informatie kan vinden.
    http://www.mesologie.nl
    onze oudste dochter is aan het tweede jaar bezig van de 6 jarige opleiding.een pittige opleiding op hbo niveau.
    gr leny

    #87978 Reageer
    Lisa
    Gast

    Omdat we het net toch over merken van supplementen hadden zet ik nog even de website van AOV en Orthica en Bonusan neer: voor wie meer informatie wil over deze supplementen-makers en hun produkten.

    http://www.aov.nl/

    http://www.orthica.nl/

    http://www.bonusan.nl/

    Groet, Lisa

    #87979 Reageer
    Lisa
    Gast

    volhoudster schrijft:
    [quote]hahahah die vraag had ik al verwacht,en dat is zo moeilijk om uit te leggen,dus geef ik je de link naar de website,waar de informatie kan vinden.
    http://www.mesologie.nl
    onze oudste dochter is aan het tweede jaar bezig van de 6 jarige opleiding.een pittige opleiding op hbo niveau.
    gr leny[/quote]

    :laugh: …… bedankt voor de link Leny, ik mag helaas niet lekker lui zijn dus 😛 … maar ja, ik heb alvast 1 link nu. … ik ga lezen.

    Groetjes, Lisa

    #87980 Reageer
    56hkl
    Deelnemer

    Is het niet voldoende om gewoon genoeg fruit te eten waar veel vitamine c in zit. B.v. sinaasappels of manderijnen? En voldoende groente? Of heb ik meer nodig.

    Groeten Hanneke

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
Reageer op: Met meer vitamine C in bloed > minder hartfalen
Je informatie: