default-header

Flutter

Home Forums Boezemdefibrilatie Flutter

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #80329 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Al jaren heb ik last van atriumfebrilleren maar na een kortgeleden onderzoek met een holter (recorder) blijkt dat ik nu ook last heb van flutter. Een snelle goed voelbare hartslag. Volgens mijn arts is dit erg hardnekkig en zijn er geen medicijnen voor. Daarom stelt hij voor om de kiezen voor ablatie. De flutter komt in de rechter hartkamer voor en hieraan kan met een katheter iets gedaan worden. Heeft iemand al eens voor flutter zo’n behandeling gehad en heeft het geholpen?
    Herman

    #91237 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Herman,
    Ik heb jaren last gehad van flutters en zoals je al zei er is geen medicijn om het tegen te gaan. Ik gebruikt wel Betablockers om de frequentie te drukken.
    Enigste wat bij mij de flutters kon stoppen was een cardioverse.
    Je hebt geluk dat ze weten waar je flutter vandaan komt, hierdoor zal het snel verholpen zijn dmv een ablatie. Bij mij was het erg gecompliceerd waardoor ik er meerdere heb ondergaan. Uit eindelijk is het wel gelukt .
    Bij mij ging een aanval van flutters vaan over op boezemfibrileren.

    groetjes

    Tsjerk

    #91238 Reageer
    hermanslot
    Deelnemer

    Hallo Tjerk
    Bedankt voor jouw informatie. De cardioloog zei wel dat het in de rechter kamer zat, maar of dit betekent dat ze ook precies weten waar ze moeten zijn is maar de vraag. Het lijkt me geen aantrekkelijke ingreep, maar ik wil het wel een keertje proberen.

    Groet, Harry

    #91261 Reageer
    Frans en Joke
    Deelnemer

    Er is verleden jaar bij mij een boezemfutter geconstateerd, en heb daarvoor Pradaxa 150mg 2x p/dag toegeschreven gekregen,
    misschien helpt dat bij jouw,
    het is een bloedverdunner,

    #91262 Reageer

    Dat helpt helemaal niet! (pradaxa) Alleen voor de gevolgen. Als je die flutter weg wil hebben moet je een anti-aritmisch medicijn slikken of een ablatie, zoals Tsjerk zegt,

    Succes

    #91267 Reageer
    Frans en Joke
    Deelnemer

    volgens mijn cardioloog kan een volgende flutter een stolsel achterlaten, en dus krijg Ik pradaxa,maar je hebt zeker gelijk qua antwoord, alleen waarom krijg Ik dan toch pradaxa terwijl ik mij minder voel als voor de pradaxa

    #91268 Reageer

    Om je dus te beschermen. Tegen bloedstolsels. Maar niet om je flutter te verhelpen.

    Je mag trouwens blij zijn met pradaxa, want ik moest het met sintrom doen. En dan moet je dus veel meer controleren. En dan had ik nog een coagucheck ook. Sommige mensen moeten elke week een dikke naald in hun arm om bloed af te laten nemen bij de trombosedienst. Maar ik zou liever de oorzaak aanpakken en niet alleen de gevolgen.

    #91269 Reageer
    Frans en Joke
    Deelnemer

    Tjerk, wat is een ablatie, omdat jij aangeeft dat de flutterkans miniem is na ablatie,
    en ik liever geen flutter meer krijg en dan ook met die Pradaxa kan stoppen,
    alleen met betablokkers heb Ik een slechte ervaring omdat ze de adrenaline aanmaak verminderen waardoor ik weer last kreeg van angsten waaronder rijangst, nu zonder die betablokkers is die angst zo goed als weg,

    #91270 Reageer
    Frans en Joke
    Deelnemer

    Ja dat is ook waar,

    #91272 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Opzich geven flutters weinig kans op stolsels. Stolsels ontstaan daar waar bloed stil staat. Dit gebeurd in je hartoortje, wanneer je er ook boezemfibrileren hebt is de kans aanwezig. Zeker als je ouder bent of vrouw.
    Ik slikte dus ook acenecoumerol en moest bijna elke week te prikken. Wat goed te zien is in mn arm, ik lijk wel een junk hahaha.
    Ablatie is een ingreep vergelijkbaar met catherisatie. Ze brengen meestal via je rechterlies een draadje in een bloedvat wat ze doorvoeren in je rechterboezem van je hart. Dan starten ze een efo. Dan brengen ze medicatie in om je flutters op te wekken.
    Als je flutters er is gaan ze je hart electrisch in kaart brengen. En zo vinden ze waar je storing vandaan komt. Dan start de ablatie procedure.
    Wat ze doen is een litteken aanbrengen op de zenuw die de storing veroorzaakt zodat het electrisch paadje is afgesloten. Het litteken brengen ze aan door er een brandplekje te maken. Dit kan door gebruik van warmte of juist door bevriezing.
    Dit is erg pijnlijk maar je krijgt een hele zware morfine voor.
    Dit herhalen ze een paar keer en als ze de flutter niet meer kunnen opwekken is de ingreep klaar. En mag je 8 uur plat liggen op zaal. Dan mag je een nachtje blijven en vervolgens de volgende dag naar huis.
    Dit is kort gezegd wat een ablatie inhoud.
    Ik neem aan dat je nog vragen hebt, dus kom maar op haha.

    Betablockers stoppen flutters niet, het zorgt alleen dat je frequentie drukt. Ik moest ook steeds meer metoprolol slikken omdat ik ook gewoon boven de 240 ging. Gelukkig kon ik goed tegen metoprolol andere werkte bij mij niet of werd er misselijk van.
    Belangrijk is als je een aanval hebt dat je probeert om de frequentie zo goed als mogelijk te drukken. Want boven de 280 begint het gevaarlijk te worden. Je hart wil er dan bij stoppen. Misschien is het dan mogelijk om een betablocker te slikken.

    Groetjes,

    Tsjerk

    #91890 Reageer
    a.s.
    Gast

    Hallo, bij mij vertelden ze laatst dat de flutter uit d boezem kwam. Ik heb een 8 uur durende ( zonder narcose) ablatie ondergaan. Heeft me een jaar geholpen. Toen kwam t terug…
    Nu pas een vardioversie gehad en ik heb een S icd…. Maar t fibrilleren v d boezem blijft terug komen….helaas. Dus ik wil eigenlijk zeggen; laat j goed informeren ivm ablatie; hft ook te maken met compexiteit v h hartconditie en verleden!

    #91892 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Juist na mijn ablatie zijn de enige ritmestoornissen die ik sporadisch nog heb flutters. Daarvoor was het altijd atriumfibrilleren. Ik vind een atriumflutter minder vervelend dan atriumfibrilleren. Omdat een flutter redelijk regelmatig is. Maar of en hoeveel last je ervan hebt kan per persoon natuurlijk weer verschillen. Mijn cardioloog zegt dat een flutter makkelijker te ableren is dan atriumfibrilleren. Als het te vaak gaat voorkomen gaan ze wel weer een keer ablatie doen.

    Tot nu toe komen de flutters zo weinig voor dat het nog niet de moeite is. De ene keer gingen ze vanzelf over en de andere keer moest ik een cardioversie (mag ik altijd direct voor naar het ziekenhuis, zonder dat ik de huisarts hoef te bellen). Al met al vind ik het daardoor allemaal nog prima vol te houden.

    Ik slik ook flecaïnide (tambocor) en sinds dien heb ik eigenlijk bijna nooit meer ergens last van. Het is toen nog 1x voorgekomen en na de cardioversie is de flecaïnide opgehoogd. En nu gaat het prima. En mocht het toch weer eens misgaan, dan zal het wel weer vanzelf overgegaan en anders maar weer een klap stroom.

    Ik heb al met al erg veel baat bij vooral mijn 2e ablatie. In veel gevallen is een ablatie toch wel een goede behandeling wat ik zo lees hier en daar. Ook al is er soms een 2e of 3e ablatie nodig. En er zijn nog wel wat meer opties om hartritmestoornissen uit de boezems zoals flutters en atriumfibrilleren te behandelen.

    Hoe gaat het na de cardioversie? Hopelijk blijft het rustig. Ook geweldig dat dat gewoon kan met een ICD!

    Succes!

    #91894 Reageer
    a.s.
    Gast

    Dank voor je reactie; bij volgende bezoek bij d cardioloog zal ik eens het medicijn tambovor bespreken; echter lees ik iets over icd en dat medicijn en over als j slechte pompfunctie hebt t niet mag…..
    Ik was erg moe daarna; af en toe ging t ritme weer te snel maar vanaf vandaag gaat t pas weer goed…. Hoop op dat t zo blijft!!
    Groeten

    #91895 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Graag gedaan.

    Wat je zegt klopt. Alhoewel je ook een bescherming hebt, je ICD. Je bent niet de enige die met een slechte pompfunctie die Tambocor slikt. Maar het wordt inderdaad afgeraden. Juist omdat je dan nog gevaarlijkere hartritmestoornissen kan krijgen. Meestal vlak na het starten.

    Bespreken kan geen kwaad toch? En anders een keer tijdens een ziekenhuisopname proberen aan een infuus onder bewaking? Maar goed, je zult de wegen ook wel weten.

    Wat bedoel jij met een slechte pompfunctie? Het is nogal een vaag cijfer, hoor. Ik heb een goede pompfunctie maar ik heb ook wel eens een hele slechte gehad en om allerlei redenen voel ik niet eens echt verschil.

    Groetjes

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
Reageer op: Flutter
Je informatie: