default-header

Fabeltjes over vetten…..

Home Forums Voeding Fabeltjes over vetten…..

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #79850 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    [quote]Volgens Kuipers is de manier waarop we eten de oorzaak van onze welvaartsziekten. Die moeten niet zozeer als ziekten maar eerder als een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke eet- en leefomgeving worden gezien. We eten teveel koolhydraten en gaan verkeerd om met vetten. We worden dik van teveel koolhydraten en niet van vet. Ons menu zou weer grotendeels gebaseerd moeten worden op groenten en fruit, aangevuld met vis en vlees. Ook verzadigd vet blijkt dan geen probleem meer, maar juist een zegen. Nederlandse voedingsdeskundigen willen nog steeds niet aan die boodschap, zegt Kuipers. Dat is kwalijk omdat ze geen bewijs hebben vóór vetreductie, terwijl er bergen bewijs zijn tégen koolhydraten.[/quote]

    Bovenstaand citaat komt uit een artikel op foodlog: (26 maart 2012):

    http://www.foodlog.nl/artikel/remko-kuipers-nederlandse-voedingsdeskundigen-zouden-hun-excuses-moeten-aan/

    Remco Kuipers promoveerde eind maart 2012 aan de universiteit van Groningen.
    In het hartgenoten-nieuws heeft eerder dit jaar een berichtje gestaan over Remco Kuipers en zijn proefschrift over voeding.

    Lisa.

    #88927 Reageer
    Lisa
    Gast

    Geen verzadigd vet eten, krijgen mensen al lange tijd te horen van artsen…..maar verzadigd vet is niet de schurk die er van gemaakt wordt, zoals Remco Kuipers ook al aangeeft hierboven.

    Dr John Briffa zegt dit ook:
    …[quote]. there is a distinct trend which shows that as percentages of saturated fat rise in the diet, risk of death from heart disease fall. [/quote]

    Procentueel meer verzadigd vet eten, blijkt samen te gaan met minder risico op dood door hartziekten dus.

    [quote]France, as we know, has a relatively high percentage of saturated fat in the diet, and relatively low rates of heart disease, but it is by no means an isolated instance. The same is true of a range of other countries including the UK, Germany, Austria, Finland, Belgium, Iceland, the Netherlands and Switzerland.

    At the other end of the spectrum, we have several countries where the proportion of saturated fat in the diet is low, but heart disease rates are high. For example, Georgia has about one-third the saturated fat in the diet compared to France, yet death rates due to heart disease are almost 7 times higher.

    Taken as a whole, the evidence shows that the French paradox is not a paradox at all (it’s exactly what you’d expect).
    Here’s to a healthy heart
    [/quote]

    Bron:
    http://www.thecholesteroltruth.com/saturated-fat-not-the-villain-its-made-out-to-be/

    Lisa.

    #89278 Reageer
    Lisa
    Gast

    Lees meer over vet eten in het artikel op uitdaging.net:

    http://www.uitdaging.net/gezond/eet_vet.html

    Alvast een stukje:
    [quote]We moeten meer vet eten
    Deze kreet staat op bladzijde 210 van het nieuwste boek over de vetten van Barry Groves.
    Daaronder staat het volgende te lezen:

    Eeuwenlang bestond een gezond voedingspatroon uit voeding die hoofdzakelijk was gebaseerd op vetrijke, dierlijke voedselbronnen. De voornaamste gezondheidsproblemen deden zich niet voor bij de mensen die veel vet aten, maar juist bij mensen die niet genoeg vet tot zich namen. Mensen die een zekere mate van welvaart genoten en regelmatig vlees en zuivelproducten aten, hadden een gemiddelde levensduur die vergelijkbaar was met of beter dan de huidige. Het waren de armen die zich dergelijke voedingsmiddelen niet konden veroorloven en die leden aan een hoge mate van kindersterfte, een slechte groei en een korter, ongezonder leven.[/quote]

    #89361 Reageer
    Dittie
    Deelnemer

    Je praat dan wel over “gezond” vet, en geen margarine, halvarine, becel of dat soort bewerkte vetten. Je praat over roomboter, kokosolie, olijfolie etc. Zo min mogelijk bewerkt.
    Na mijn operatie ben ik toch een aantal kilo’s aangekomen en daardoor is mijn cholesterol ook enigszins verhoogd. Ik heb gelukkig een cardioloog die niet direct naar pillen grijpt, maar mij het voordeel van de twijfel geeft dat ik het zelf zal aanpakken. Ben dus op een rustige en gezonde manier aan het afvallen. Gaat niet hard, maar basis is vetten, eiwitten en koolhydraten. Maar geen tarwe-, wit meel enzo. Ik ben benieuwd, Moet in april weer voor controle en ik ga ervan uit dat het cholesterol niveau weer goed zal zijn.
    Ga zo door Lisa. Groetjes Edith

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Fabeltjes over vetten…..
Je informatie: