default-header

even een vraag

Home Forums Algemeen even een vraag

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79959 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Ik heb zeven maanden geleden ook een bericht gepost.

    Ik ben Denise 28 jaar. Heb sinds drie jaar beta blokkers wegens een te snel hart ritme.

    Nu heb ik tijdens slaap, en vooral tijdens dutjes dat ik wakker word met een heel snel hart ritme. Ik vind dit erg eng. Zeker aangezien ik een beta blokker heb die het ritme moet verlagen. Het ritmer bij het wakker worden zit boven de 100. Net met de dokterswacht gebelt en zij zei dat het geen verontrustende waarde is. Was rond de 106. Bloeddruk is volgens de meter wel goed.

    Ik kamp al jarenlang met stress e.d. maar voel nu sinds een paar weken pas echt dat me hartslag te snel is bij het wakker worden, voel dan als me hand op me borst ligt me hart tekeer gaan.

    Is dit iets psychisch ? Aangezien ik stress heb en diverse angst klachten, en moet ik die huisarts op haar woord geloven dat het geen kwaad kan ?

    Groetjes Denise

    #89000 Reageer
    Janneke88
    Deelnemer

    Hoi Bang-Hartje,

    Ik lees net je berichtje. Ik ben zelf verpleegkundige van beroep en wat de arts zegt op zich is een hartslag van 100-106 geen echt verontrustende waarde. Daarnaast is het belangrijk om te geloven en te vetrouwen op een advies/antwoord van een huisarts.
    Ik snap je verontrusting want er is natuurlijk overal op internet te vinden dat een gemiddelde harstlag in rust zo tussen de 60-80 zit. Maar dat wil niet zeggen dat je perse daar tussen moet zitten. Als jou hartslag altijd rond de 100 zit is dit gewoon jou frequentie. Mijn frequentie zit bijvoorbeeld vaak wat lager (55 p min).
    Je moet je pas zorgen gaan maken op het moment dat je frequentie in rust constant wisselt, met enorme sprongen.
    Daarnaast zeg je het zelf al, je hebt te kampen met stress. Stress is een factor waardoor je hartfrequentie kan versnellen.
    Ga is even kijken wanneer je rustig tv zit te kijken of te lezen, wat dan je hartslag zit. Dan ben je echt in rust.
    Wellicht is die snelle hartslag na het ontwaken wel een teken dat je diep hebt geslapen en je lichtelijk wakker schrikt.

    Ik hoop dat je iets met mijn reactie kan.

    Groetjes

    #89041 Reageer
    ariena
    Deelnemer

    Hallo Bang – Hartje.

    Ik ervaar precies hetzelfde als ik wakker word na een dutje op de bank.
    Slik ook betablokkers en nog meer.
    Vond het eerst ook doodeng. Heb normaal gesproken niet zo’n last van ritmestoornissen.
    Het schijnt gewoon met het proces van het wakker worden te maken te hebben.
    Je bent gevoeliger voor wijzigingen van hormonen in je lichaam die je wakker laten worden, daar reageert je hart een beetje op.
    Bij mij is het na korte tijd weer over ( minuutje ) als ik weer ga bewegen.
    Het hart slaat ook niet zo snel als bij een heftige ritme stoornis, inderdaad zo rond de 100-150 per minuut.
    Als je dit herkent is het niets om je ongerust over te maken, heeft ook niets met stress of angsten te maken. Gewoon een reactie van je lichaam op het wakker worden en weer aan de slag moeten gaan.
    Ik heb het alleen bij dutjes, niet als ik ’s ochtens wakker word.
    Gewoon lekker je dutjes doen en niet te veel van aanrekken.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Jelske

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: even een vraag
Je informatie: