default-header

Ervaringen met zorg op afstand (telemonitoring)

Home Forums Algemeen Ervaringen met zorg op afstand (telemonitoring)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #80163 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Ik ben Vera Jagers en ben momenteel aan het afstuderen voor HBO-V in Utrecht. Mijn onderwerp is wat tele monitoring, ofwel zorg op afstand doet met de zorgrelatie tussen de cliënt en de verpleegkundige. Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen met tele monitoring. (bijv. Health buddy of Motiva). Een aantal vragen om je in de richting te sturen zijn:

    – Is de techniek geschikt voor jong en oud?
    – Hoe is het contact met de verpleegkundige met het gebruik van telemonitoring in tegenstelling tot zonder?
    – Stimuleert het systeem om je aan de leefregels te houden?
    – Neemt je kennis over de aandoening toe?

    Alvast bedankt

    #90434 Reageer
    MirjamBrug
    Deelnemer

    Dag Vera,

    Sinds juni dit jaar word ik via telemonitoring (home-monitoring) in de gaten gehouden door het UZGent. Ik woon zelf in het midden van NL en ik kan niet voor elk wissewasje heen en weer rijden (of gereden worden).

    Ik merk dat ik het zelf een erg prettige manier vind om niet te intensief contact te moeten onderhouden met de ICD verpleegkundige of cardioloog. Ik wil namelijk niet mijn aandoening zijn (Brugada syndroom), maar mijzelf zijn en zelf de regie houden.
    Het zelf regie houden vergt wel een assertieve houding. Wanneer ik twijfel over mijn hartritme sein ik via de telemonitoring door en neem ik contact op voor een extra check. Andersom geldt dat ook. Als er iets gezien wordt op de uitlezing dat niet kan wachten, dan word ik gebeld en overlegd de icd-verpleegkundige of cardioloog met mij.

    De bediening van het apparaat is supersimpel. Een druk op de knop en even wachten op de piepjes als teken dat het geheel is doorgestuurd.

    Het apparaat stimuleert mij niet om mij beter aan de leefregels te houden, dat is iets wat te maken heeft met mijn eigen verantwoordelijkheid. Het apparaat is niets meer en niets minder dan een doorgeefluik. Het maakt dus ook niet dat het mijn kennis over mijn aandoening vergroot.

    Succes met je studie.

    Groet,
    M

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Ervaringen met zorg op afstand (telemonitoring)
Je informatie: