default-header

Elektronisch patiëntendossier

Home Forums Algemeen Elektronisch patiëntendossier

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 74)
  • Auteur
    Berichten
  • #82696 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    27 november 2008

    Gratis bezwaar tegen patiëntendossier

    Mensen die voor hun kinderen bezwaar willen maken tegen deelname aan het elektronisch patiëntendossier (EPD), kunnen voortaan ook een kopie van het paspoort opsturen. Nu is daarvoor nog een uittreksel uit het geboorteregister nodig.

    Minister Ab Klink (Volksgezondheid) komt in antwoord op vragen van de VVD nu met dit alternatief, omdat een uittreksel uit het geboorteregister geld kost. In navolging van de Tweede Kamer vindt de minister dat mensen kosteloos bezwaar moeten kunnen maken.

    Voor kinderen onder de zestien jaar mogen nu ook kopieën van de pagina’s van paspoorten worden opgestuurd met de gegevens van de paspoorthouder en namen van kinderen die zijn bijgeschreven.

    Klink zint nog op een manier om de kosten te vergoeden van mensen die een geboorteregister opsturen.

    Bron: ANP

    #82736 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    170.000 bezwaren tegen het landelijk elektronisch patiëntdossier

    06 december 2008

    DEN HAAG – Ongeveer 170 duizend mensen hebben tot nu toe toestemming geweigerd voor uitwisseling van hun medische gegevens via het Elektronisch Patiënten Dossier, meldt het ministerie van VWS. De 170 duizend mensen vormen ongeveer 1 procent van de bevolking. De overheid hoopt met het nieuwe systeem de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren.

    Het patiëntdossier wordt geleidelijk ingevoerd. Voor november volgend jaar moeten huisartsen, medisch specialisten en apothekers hun patiëntgegevens centraal hebben aangemeld. Daarna kan het systeem verder worden uitgebreid.

    Bron: ANP

    #82873 Reageer
    hayley
    Deelnemer

    veel informatie over het elektronisch patientendossier (EPD) en actuele nieuwsberichten zijn terug te vinden op [url]epd.infozoeker.tk[/url]

    #82874 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Lisa schrijft:
    [quote]170.000 bezwaren tegen het landelijk elektronisch patiëntdossier (6 dec 2008)[/quote]

    Tot 15 december kon men bezwaar maken (op voorhand) met het formulier van Klink: het aantal bezwaren dat voor 15 december is binnengekomen is: 330.000

    “De deadline om geen elektronisch patiëntendossier te krijgen is nu wel verstreken, maar bezwaar indienen kan nog steeds: iemand kan te allen tijde bezwaar aantekenen, waarna hij uit het systeem wordt gehaald, zo belooft Klink.” (bron: tweakers.net, nieuws 19 dec 2008)

    #82875 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Meer berichten over het EPD zijn oa te vinden op de site EPD? NEE!
    Zie:
    http://epd-nee.org/

    Daar is oa ook te vinden: “Pizza Hut, Goedemorgen” wat een toekomstbeeld schetst van een samenleving met een EPD en elektronische vastlegging van persoonsgegevens etc…. hier komt het ….
    :woohoo:

    Telefoniste: ‘Pizza Hut, goede morgen.’

    Klant: ‘Goede morgen, ik wil een paar pizza’s bestellen.’

    Telefoniste: ‘Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?’

    Klant: ‘Dat is 222 0033653 52.’

    Telefoniste: ‘Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is
    Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon
    op uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32. Vanuit
    welke locatie belt U ons?’

    Klant: ‘Euh… ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over
    mij?’

    Telefoniste: ‘Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer.’

    Klant: (zucht diep) ‘Goed dan! Mag ik twee pizza’s met ham,
    mozzarella en…’

    Telefoniste: ‘Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.’

    Klant: ‘Hoezo?’

    Telefoniste: ‘U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk
    en u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering
    weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval
    van problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren
    ervan.’

    Klant: ‘Oei! Wat raadt u mij dan aan?’

    Telefoniste: ‘Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens.
    U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.’

    Klant: ‘ Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?’

    Telefoniste: ‘Uw vrouw heeft onlangs het boek “Lekkere recepten met
    soja” in de lokale bibliotheek geleend.’

    Klant: ‘Oké… stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw.’

    Telefoniste: ‘Goed. Dat kost samen dertig euro.’

    Klant: ‘Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is….’

    Telefoniste: ‘Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al
    overschreden. U zult cash moeten betalen.’

    Klant: ‘Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger
    arriveert.’

    Telefoniste: ‘Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw
    bankrekening.’

    Klant: (boos) ‘Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza’s en ik zorg wel
    dat ik het geld heb. Hoelang duurt het’?

    Telefoniste: ‘U krijgt de pizza’s over een uur bij u thuis. Hebt u
    haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza’s
    per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer.’

    Klant: (getergd) ‘Hoe weet u dat ik een motor heb??’

    Telefoniste: ‘Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet
    meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen.
    Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt.’

    Klant: ‘@#%/$@&?#!’

    Telefoniste: ‘Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U
    bent al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een
    wetsdienaar. Een tweede aanklacht zou niet best zijn.’

    Klant: (Sprakeloos)

    Telefoniste: ‘Nog iets anders, meneer?’

    Klant: ‘Neen… Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee
    liter Cola te leveren zoals in uw folder staat.’

    Telefoniste: ‘Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze
    vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan
    diabetici te geven… wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer?
    Die moet u natuurlijk wel betalen, maar…’

    Klant: hangt op.

    [Amerikaanse bron uit 2004 [flash filmpje]]

    #82881 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    Big Brother is Watching You…:dry:

    #82950 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Update:

    Nieuws van 21 januari 2009:
    Het landelijk EPD wordt een paar maanden uitgesteld.

    Meer laatste berichten op http://epd-nee.org/
    zijn o.a. deze:

    Helemaal waterdicht zal ook het EPD niet zijn
    [Volkskrant, 20 januari 2008]
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1134656.ece/

    Tweede Kamer bespreekt EPD
    Leidse promovendus: “Wat gaan we precies doen met al die digitale patiëntendata?” “U bedoelt: dit lokt fraude uit?” [NRC, 20 januari 2008]
    http://www.nrc.nl/binnenland/article2125063.ece/Tweede_Kamer_bespreekt_EPD

    Grote EPD-fout:
    Amerikaanse patiënten gebruiken maandenlang verkeerde medicatie :ohmy:
    Health center computer glitches raise safety concerns [Tucson Citizen, 14 januari 2008]

    De Raad van State vover een L-EPD:
    “De Raad adviseert derhalve het wetsvoorstel vooralsnog niet in die vorm in te dienen”
    De Raad van State valt o.a.
    over de niet aangetoonde noodzaak van een landelijk EPD,
    over de privacy van de burger,
    over de doorbreking van het beroepsgeheim,
    over de acceptatie bij de beroepsbeoefenaren
    over de kosten.
    http://devrijehuisarts.org/stukkenpdf/RvSEPDKST118578.pdf

    #82968 Reageer
    Nicc
    Deelnemer

    Ik zag hier vanochtend toevallig nog een stukje over op tv. Het ging er vooral over dat er een ziekenhuis was (volgens mij in Brabant, maar ben de naam vergeten :blush: ) die het EPD al had ingevoegd.
    Volgens hen waren er, als het eenmaal goed ingevoerd was, alleen maar voordelen. Maar voordat het eenmaal goed ingevoerd was, kon je ook makkelijk vijf jaar verder zijn.

    Ik vind zelf het idee voor een nationaal EPD dossier, maar hierbij moeten wel de privacy en veiligheid bewaard blijven. Of dit een mogelijke combinatie is, daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Nu eerst maar eens afwachtend of het er uberhaupt nog gaat komen. 😉

    #82976 Reageer

    volgens mij was het een ziekenhuis in tilburg en ze waren inderdaad tevreden over het elektronisch dossier maar hadden wel heel lang over de invoering gedaan en ze gaven aan dat er landelijk nog zeker 5 jaar over heen zouden gaan voordat alles goed zou lopen:huh:

    #83368 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Meer bezwaren binnengekomen dan verwacht:
    Tot half maart hebben 438.000 mensen bezwaar gemaakt tegen het landelijk EPD:

    Zie:
    http://www.nrc.nl/binnenland/article2192919.ece/
    NRC: 25 maart 2009.

    En voor meer recent nieuws over het EPD:
    http://epd-nee.org/

    #83377 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    In het ziekenhuis in Amsterdam noord “Het Boven IJ ziekenhuis” is een soort van klein EPD al doorgevoerd.
    De huisartsen kunnen zo in het mediche dossier kijken, van hun eigen patient, die in het ziekenhuis ligt.
    Indien een patient het mee eens is, kan het ook omgekeerd worden gedaan.
    Dus de huisarts die het dossier zichtbaar maakt voor de specialisten van dit ziekenhuis.
    Inmiddels zijn er reeds 15 huisartsen(alleen uit Noord) hier bij aangesloten.
    De patient is degene, die zegt, of dit mag ja of nee.

    Persoonlijk ben ik er een grote voorstander van, daar er geen brieven meer over de post verstuurd hoeven te worden.
    Ook kan de huisarts zelf de rotgen foto`s bekijken.
    Als het aan mij ligt zal ik zeker Ja zeggen tegen de EPD.

    #83488 Reageer
    Nicc
    Deelnemer

    Vorige week ben ik weer voor controle naar het ziekenhuis geweest en ik hoorde daar dat er daar ook al gebruik werd gemaakt van de EPD (Diakonessenhuis, Utrecht). Geloof dat het om een interne test ging, waaraan een paar afdelingen meewerken.
    Maar alle uitslagen werden ook gelijk digitaal ingehangen. Ik moet toch zeggen dat het me nog steeds erg handig lijkt. Als je dan later eens bij een andere specialist loopt hoef je niet een hele waslijst aan vragen te beantwoorden, maar kan deze gelijk zelf inzien wat jouw medische geschiedenis is.

    #83490 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Klopt ook Nicc het is erg handig, echt als je belt weten ze ook meteen wie je bent enz.
    Hier in het AMC hebben ze dit ook al doorgevoerd intern dan, en wow dat is echt zalig gewoon als patient hoe snel alle gegevens boven water zijn.
    Nee ik ben een hele grote voorstander van 😉

    #83649 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    ‘Te vroeg voor landelijk EPD’
    Publicatie Nr. 20 – 14 mei 2009
    Jaargang 2009
    Auteur M. Katzenbauer

    http://medischcontact.artsennet.nl/tijdschrift/archief/Tijdschriftartikel/Te-vroeg-voor-landelijk-EPD.htm

    Artsen vullen het ‘bezwaarformulier EPD’ massaal in

    De Wet EPD kent patiënten het recht toe om bezwaar te maken tegen het opnemen van hun medische gegevens in het landelijk EPD. Inmiddels heeft al 3 procent van de burgers het ‘bezwaarformulier EPD’ ingevuld. Onder hen een opvallend hoog aantal artsen.

    Een ruime meerderheid van de artsen heeft het ‘bezwaarformulier EPD’ ingevuld of overweegt dit te doen. In de rol van patiënt willen zij niet worden opgenomen in het landelijke systeem.
    Eén derde van de artsen (31%) heeft het ‘bezwaarformulier EPD’ ingevuld, een kwart (25%) van de dokters overweegt alsnog bezwaar aan te tekenen. En nog eens 7 procent zou dit hebben gedaan als bezwaar maken eenvoudiger was (zie figuren).

    Dat blijkt uit de enquête van Medisch Contact die panelleden van de KNMG per e-mail hebben ontvangen. Het panel vertegenwoordigt een representatieve steekproef van Nederlandse artsen. Ruim 800 artsen vulden de enquête in; een respons van bijna 47 procent. Tot half maart 2009 hebben al bijna een half miljoen burgers het ‘bezwaarformulier EPD’ ingevuld en verzonden. Het percentage artsen dat dit doet, is het tienvoudige van ‘gewone’ burgers.

    Tussen de verschillende beroepsgroepen zit weinig verschil. Huisartsen weigeren met 66 procent het vaakst of overwegen om hun persoonlijke patiëntgegevens niet te laten opnemen in het landelijke EPD. Sociaal geneeskundigen doen dit in 55,7 procent van de gevallen, medisch specialisten volgen met 53,3 procent, 48,2 procent van de aios vullen het bezwaarformulier in of overwegen dit en ‘slechts’ 43,4 procent van de verpleeghuisartsen/avg-artsen heeft het bezwaarformulier ingevuld of overweegt dit.

    Ongeveer 32 procent is tegen het EPD; ongeveer hetzelfde percentage artsen vulde het bezwaarformulier in. Maar die percentages correleren niet één op één met elkaar. Sommige artsen die het bezwaarformulier invullen, zijn voor de invoering van een landelijk EPD, maar niet onder deze voorwaarden. Van het totale aantal deelnemers is minder dan de helft (48%) vóór invoering van een landelijk EPD, 20 procent blijft neutraal.

    Beroepsgeheim
    Vrijwel iedereen die het bezwaarformulier invult, vindt dat de privacy onvoldoende is gewaarborgd en dat het ‘te vroeg’ is voor de invoering van het landelijk EPD. Collectief geven artsen aan dat ze onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het landelijk EPD hebben. Een huisarts die het bezwaarformulier invulde, vat de kritiek van artsen treffend samen in zijn antwoord op de vragen uit de enquête.

    Hij haalt ‘de bekende argumenten’ aan: de bedreiging van de privacy op de cruciale onderwerpen gezondheid en intimiteit. Hij denkt dat deze data met zekerheid zullen worden gehackt. Patiënten die goed op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen omtrent het landelijk EPD, selecteren al wat ze wel en niet vertellen aan hun arts. ‘Die patiënten zijn veelal werkzaam in de gezondheidszorg. Er wordt onvoldoende naar de – bezwaren van de – professionals geluisterd’, meldt deze huisarts.

    ‘Een landelijk EPD is een inbreuk op het beroepsgeheim’, merkt iemand op. Een ander verwijst naar de bestanden die in Engeland en Duitsland op straat terecht kwamen. Dat er onzorgvuldig met privacygevoelige informatie wordt omgesprongen, weten artsen uit de praktijk: ‘Met name op de huisartsenpost gaat alles van iedereen over de tong, of het nu patiënten of medewerkers betreft.’

    Dat het nog ontbreekt aan vertrouwen in het systeem, blijkt ook uit de ervaring van ‘binnenuit’: ‘Omdat ik deelneem aan het opzetten van het EPD in mijn eigen ziekenhuis, ken ik precies de zwakke plekken en daar zijn er veel van’, zegt een geënquêteerde. Naast de bedenkingen die samenhangen met de te snelle invoering, dragen artsen nog andere bezwaren aan: ‘Er moet worden gereageerd op iets waarvan de inhoud nu niet duidelijk is’. Het landelijk EPD zou te weinig gedifferentieerd van opzet zijn en tot nu toe is het onduidelijk hoe koppelingen worden gelegd en hoe inzage en bewaking verlopen, melden dokters.

    De correctheid en volledigheid van gegevens is volgens hen onvoldoende gegarandeerd. ‘Niemand draagt de verantwoordelijkheid voor het EPD van het individu’ en ‘het is geen oplossing voor het gebrek aan continuïteit van zorg’. ‘En wie gaat alles invoeren?’, vraagt een praktisch denkende arts zich af.
    ‘Door onvolledig en onjuist ingevulde EPD’s ontstaan meer fouten dan ermee kunnen worden voorkomen.’

    Een ander verwijst naar de analogie met persoonsverwisselingen in het politiesysteem. ‘Als dat al niet lukt, waarom zou het met het EPD dan beter gaan?’ Want het risico op persoonsverwisselingen blijkt reëel. Een arts meldt: ‘Ik ken de praktijk dat er verschillende schermen van verschillende patiënten over elkaar heen zijn geprojecteerd, zodat je als hulpverlener, voordat je het weet, het verkeerde scherm zit in te vullen.’

    Vijand
    Ook het gebruik van privacygevoelige informatie door derden en de overheid wordt gevreesd. ‘In ‘40-‘45 wisten de nazi’s exact waar de joodse Amsterdammers woonden en hoe kwam dat?’, illustreert een respondent zijn kritiek. ‘Het tegengaan van belangenverstrengeling als een zorgverzekeraar een partij wordt van het ziekenhuis, wordt niet gegarandeerd’, is een ander argument om het bezwaarformulier in te vullen.

    Ook het vertrouwen dat de overheid het beroepsgeheim zal respecteren, wordt in twijfel getrokken. ‘Onder het motto van antiterrorisme wordt het brief- en telefoongeheim ook vaak geschonden. De staat wordt de grootste vijand van de burger’, zegt een huisarts. ‘Ik vind het geen manier van doen dat de minister dit zó door de strot van zowel patiënten als zorgverleners duwt,’ merkt een andere arts op. De weerstand tegen de top-downuitrol wordt regelmatig genoemd. ‘Het landelijk EPD moet geen politiek middel zijn om mee te scoren. De professionals worden in het beleid van deze minister niet gehoord. Het beleid van Klink leidt tot rampen’, zegt een medisch specialist.

    Als de patiënt zijn eigen EPD kan inzien zonder uitleg, bestaat de kans dat artsen dingen bewust niet of onvolledig opschrijven, melden respondenten. Een deel geeft aan dat de politiek ambigu is; ‘bij de donorregistratie werd niet het “tenzij bezwaar”-systeem gehanteerd en bij de invoering van het landelijk EPD wel’.

    ‘De mislukte pilot met het waarneemdossier huisartsen (WDH) in Twente toont aan dat het landelijk EPD niet gaat werken’, vindt een arts. Enkele huisartsen zeggen dat het huisartseninformatiesysteem (HIS) in deze vorm niet geschikt is als EPD omdat er te veel informatie in is opgenomen. Hoe, en in welke vorm dit naar een landelijk EPD moet worden geconverteerd, is onduidelijk. ‘Een elektronisch beschikbaar medicatiedossier zou een goed alternatief zijn’, zegt een deelnemer aan de enquête. De artsen die overwegen het ‘bezwaarformulier EPD’ in te vullen, beroepen zich op soortgelijke argumenten als de groep die het bezwaarformulier inmiddels al heeft ingevuld.

    Rompslomp
    En de artsen die het bezwaarformulier niet invullen? Een aanzienlijk deel van hen (17%), vindt het te veel moeite vanwege de complexe manier waarop bezwaar moet worden aangetekend of heeft het bezwaarformulier niet gezien of ontvangen. Het bezwaarformulier invullen, is niet eenvoudig. Daarvoor zijn uittreksels uit het bevolkingsregister nodig: ‘een schandalige omkering van verantwoordelijkheden’, meldt een deelnemer.

    Een groot deel is het niet eens met de wijze waarop het landelijk EPD nu dreigt te worden geïmplementeerd, maar vindt dat het er uiteindelijk wel moet komen. Zij denken dat de voordelen zullen opwegen tegen de nadelen. Want ‘er gaat veel tijd verloren met het controleren van medicatielijsten en het invoeren van gegevens die de huisarts al heeft gedigitaliseerd. Efficiency is ver te zoeken zolang we bezig blijven met het omzetten van analoog naar digitaal en vice versa’, meldt een medisch specialist die het bezwaarformulier niet invult.

    Een huisarts die het bezwaarformulier niet invult, meldt dat ‘hij bij het spanningsveld tussen een betere kwaliteit van zorg en de privacy c.q. het medisch beroepsgeheim, niet automatisch voor dat laatste kiest’.

    Een ander: ‘Medische gegevens moeten snel beschikbaar zijn voor elke dokter. Alleen met de juiste informatie kan een geconsulteerd arts de juiste adviezen geven’.

    Het EPD is onontkoombaar en het is een illusie dat papieren dossiers meer privacy geven, hoor je van artsen die het bezwaarformulier niet invullen. Een vaak gemaakte opmerking: ‘het EPD kan, mits op de juiste wijze toegepast, een aanwinst zijn in termen van efficiency en kwaliteit van de gezondheidszorg’.

    Landelijk versus regionaal
    ‘Als je ziet hoeveel moeite het kost om bezwaar te maken, vinden we het percentage artsen en burgers dat het bezwaarformulier invult, hoog’, reageren Lode Wigersma, directeur beleid en Sjaak Nouwt, beleidsmedewerker gezondheidsrecht van de KNMG.

    De KNMG staat in principe achter de invoering van het landelijk EPD maar onderschrijft de ‘onrijpheid’ van het systeem. De huidige wijze van invoering en ontwikkeling vindt de KNMG onuitvoerbaar. De KNMG stuurde daarom een brief met beleidsmatige en juridische bezwaren naar de Eerste Kamer. Maar het landelijk EPD moet er hoe dan ook komen, vindt de KNMG. Wigersma: ‘Het is absoluut van belang dat bepaalde vitale gegevens uitwisselbaar zijn, onafhankelijk van de plek waar je bent.’

    Internationaal speelt dit ook; binnen Europa wordt er gewerkt aan het uitwisselbaar maken van patiëntgegevens. ‘Mensen in de grensstreek of mensen die de helft van het jaar in Spanje zitten, gaan vaak in het buitenland naar het ziekenhuis. En als burger ben je niet verplicht om mee te doen aan het landelijk EPD, het is een faciliteit van de overheid.’ Nouwt vult aan: ‘Daarnaast is het zo dat een zorgaanbieder toestemming moet vragen aan de patiënt om gegevens te mogen raadplegen’. Maar vooralsnog is onduidelijk hoe dat in de praktijk moet worden gerealiseerd.

    De vermeende negatieve kostenbatenanalyse van het landelijk EPD roept weerstand op onder artsen. ‘Het upgraden en in orde maken van regionale systemen kost ook veel geld. Maar daarvoor is wel draagvlak. We hebben VWS gevraagd om te berekenen of een landelijk of een regionaal EPD het meest kosteneffectief is. Dat weten we nu gewoon niet. Maar VWS reageert terughoudend op dit voorstel’, aldus Wigersma.

    ‘Het grootste deel van het verkeer vindt in de regio’s plaats. Het landelijk EPD hoeft maar in een klein percentage van de gevallen te worden geraadpleegd.’ De KNMG ziet het regionale EPD de komende jaren als een serieus alternatief. Wigersma: ‘Maar als de lijn van het ministerie wordt doorgezet, gaat er weinig aandacht uit naar het regionale EPD. Dat wordt gedoogd door VWS, maar niet verder ontwikkeld’.
    De KNMG adviseert VWS prioriteit te geven aan regionale invoering van het EPD. ‘Maar VWS blijft vasthouden aan de eigen lijn om het landelijk EPD topdown te implementeren. En dat geeft niet veel vertrouwen in het veld’, stelt Wigersma.

    ‘In de laatste versie van het wetsvoorstel is onder druk van de Tweede kamer een bepaling opgenomen waarin eisen worden gesteld aan het regionale EPD. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Als het voorstel wordt geaccepteerd, zou dat kunnen betekenen dat het landelijk en het regionaal EPD alsnog naar elkaar toe gaan groeien.’ Maar wanneer, en óf dit gebeurt, is aan VWS.

    Maartje Katzenbauer

    #83650 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article2757328.ece/_Artsen_willen_zelf_niet_in_databank_.html

    Een kleinstukje uit het artikel in Trouw:

    Veel artsen geven echter aan vanwege hun kijk achter de schermen geen vertrouwen te hebben in de veiligheid en betrouwbaarheid van het systeem, zoals dat nu vorm krijgt.

    Zo meldt één ondervraagde arts: „Omdat ik deelneem aan het opzetten van het EPD in mijn eigen ziekenhuis ken ik precies de zwakke plekken en daar zijn er veel van.”
    […]
    “Door onvolledig en onjuist ingevulde EPD’s ontstaan meer fouten dan ermee kunnen worden voorkomen.”

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 74)
Reageer op: Elektronisch patiëntendossier
Je informatie: