default-header

ECG over de jaren slechter, ben ik nu gek of zijn ‘zij’ het……..

Home Forums Angina pectoris ECG over de jaren slechter, ben ik nu gek of zijn ‘zij’ het……..

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #78960 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    In de jaren negentig van de vorige eeuw (ja ik ben een oudje, 50 inmiddels 🙂 kreeg ik last van pijn op de borst en dat straalde door naar mijn kaak. Uiteindelijk ben ik naar een cardioloog gestuurd waar ik nitrobaat kreeg voorgeschreven (wat hielp) een ECG een Mibi Hartscan en een inspanningstest plus hyperventilatietest kreeg. Ik had geen hyperventilatie, de inspanningstest kon ik niet afmaken, het ECG en de Mibi Hartscan waren goed. Alleen mijn cholesterolgehalte was verhoogd en daar kreeg ik toen pillen voor.

    In 2004 is mijn broer op 53 jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand terwijl hij lag te slapen. Mijn moeder kreeg haar eerste hartinfarct (incl. stilstand maar toen lag ze al in de ambulance dus kregen ze haar weer ‘aan de praat’ op haar 69e) en mijn vader overleed aan een hartstilstand op zijn 83e. Een paar maanden geleden heeft een andere broer een herseninfarct gekregen. Verder zijn bijn alle broers en zusters van mijn moeder overleden aan een herseninfarct of harstilstend en de drie die het overleefd hebben zijn nu dus hartpatiënt. Kortom ik ben wel familiair belast.

    In 2004 overleed mijn broer dus plots en ik heb toen een ECG mogen laten maken, dat was een normale variant op het ECG. Ik was weer gerustgesteld. De klachten die ik in de jaren negentig had gehad had ik niet meer gehad.

    In 2006 kreeg ik dezelfde klachten terug en moest ik een arthroscopie ondergaan. De anesthesioloog wilde zijn goedkeuring niet geven en stuurde mij naar de cardioloog. Daar bleek, na een echo, dat mijn hart naar links toe vergroot was en dat er een ruis over het hart gehoord werd. Cardioloog gaf toestemming tot operatie en weer verdwenen de klachten.

    Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en heb ik diabetes gekregen. In april kreeg ik mijn eerste jaaronderzoek waartoe ook een ECG hoort. Afgelopen donderdag hoorde ik dat het ECG een lichte afwijking in de elektrische hartas naar links vertoonde. Ik moest maar naar de huisarts als ik daar iets mee wilde doen. Vorige maand had ik weer een periode dat ik dezelfde klachten had, nl. pijn op de borst uitstralend naar de kaak en soms doet mijn linkerarm pijn. Verder ben ik kortademig en hou ik vocht vast.

    Nu begin ik me zo onderhand toch te knijpen want over de jaren heen ben ik uiteindelijk van normaal ECG naar een soort van variatie op normaal naar licht afwijkend gegaan.

    Mijn huisarts zegt nu ‘niets aan de hand’ en ‘hoeft niet behandeld te worden’ maar ik begin me nu toch wel wat zorgen te maken.

    Kan iemand mij raad geven wat ik nou het beste kan doen? Erop staan dat ik naar een cardioloog gestuurd wordt. De klachten die ik heb (de pijn uitstralend naar mijn kaak) komen en gaan maar wel heel onregelmatig. Zo heb ik er een maand achtereen last van en zo jarenlang niet. Verder maak ik me wel zorgen over de vocht die ik vasthoud en de kortademigheid maar ik heb het gevoel dat ik een beetje als hypochonder wordt weggezet omdat ik nu al 2x naar een cardioloog gestuurd wordt en er eigenlijk nooit iets ‘serieus’ uit is gekomen. Behalve dan de hartruis en dat het hart naar links vergroot was en nu dan die elektrische hartas.

    Hellep!!!!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
Reageer op: ECG over de jaren slechter, ben ik nu gek of zijn ‘zij’ het……..
Je informatie: