default-header

Dikke enkels/onrustige benen

Home Forums Algemeen Dikke enkels/onrustige benen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #80518 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo hartgenoten,

    de afgelopen tijd heb ik steeds vaker dikke enkels en een strak gevoel in de kuiten. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de tropische temperaturen. Maar de afgelopen week gaat het slapen slecht doordat mijn benen heel onrustig zijn. Ik vraag me af of dit een reactie zou kunnen zijn op het vocht in de enkels en onderbenen. Ik slik geen statines, bovendien is er niets veranderd aan mijn medicatie.
    Gisteren heb ik contact gehad met mijn cardioloog. In november krijg ik weer een echo, heb zelf het idee dat de pompkracht van mijn hart minder wordt.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #92770 Reageer
    Lotje
    Gast

    Hoi Annemarie,
    Kan het iets te maken hebben met het Restless Legs Syndroom (RLS) ? Dat kan nl. heel goed de nachtrust verstoren.
    Groetjes, Lotje.

    #92771 Reageer
    Roland
    Gast

    Ik heb overdag geen last. Vroeg me af of het vocht dat zich opgehoopt heeft zich weer verspreid en dat ik dat voel.

    Groetjes en dank je wel voor je reactie. Ik zal het in ieder geval bij mijn cardioloog aankaarten.

    #92772 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Komt me niet onbekend voor.
    Maar wat bedoel jij met onrustige benen precies?

    #92774 Reageer
    Roland
    Gast

    Ik zou het het beste kunnen omschrijven als tintelingen van mijn liezen tot de onderbenen. In de periode dat ik nog statines slikte kreeg ik na een paar jaar kramp in de kuiten maar dit is anders. Overleef ik wel, hoor. 😉 Alleen vervelend als je hierdoor tig keer ’s nachts wakker wordt.

    #92775 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Ik heb zelf Rls en dat is toch iets anders als wat jij beschrijft
    Zou best met de vochtophoping te maken kunnen hebben.
    Hoop voor je dat het snel weer overgaat, ik weet wat het is dat je niet kunt slapen vanwege je bennen, had tijden dat ik er 48 uur niet van sliep, heb nu nieuwe medicijnen en die helpen gelukkig, alleen de vraag hoelang.

    #92777 Reageer
    brandy
    Gast

    Ik heb zlf soms ook last van rls,ook al geef je me E1000 ik kan de benen niet stil krijgen,ik MOET ze bewegen,dan is het eventjes rustig en begint het hele verhaal weer overnieuw,heel vervelend

    soms ook last van prikkelingen,voorn. in mijn rechterbeen, dit voelt toch anders aan,is een soort van neuropathie

    annemarie,is het echt vocht rond je enkels,of is het oedeem?
    Toen mijn 2e pm niet goed was ingesteld kreeg ik ook last van dikke enkels,maar ook in mijn gezicht,en kreeg ik mijn schoenen niet goed aan,en ik kwam in korte tijd veel aan,is later weer vanzelf overgegaan

    annemarie is jou schildklier funktie wel eens getest?

    #92778 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Brandy,

    voor zover ik weet is er niets met de schildklier aan de hand. In september moet ik naar mijn internist, ik zal het er met hem over hebben.
    Mijn enkels worden in de loop van de dag dik, ’s morgens zijn ze weer normaal slank. Afgelopen weekend zijn we op koorreis geweest. Ik ben toen een paar kilo zwaarder geworden terwijl ik niet veel gegeten heb, veel water gedronken (alcohol drink ik zelden). Plassen ging moeizaam. Eerste dag flink diarree. We hebben vrij veel in de bus gezeten terwijl ik thuis toch vrij veel in beweging ben. Dit en de warmte zal zeker meespelen. Ik ben toch blij dat ik in november een echo krijg. Ik kan niet zeggen dat het stabiel is met me. De longen hebben opnieuw een flinke tik gekregen en dat werkt ook weer door op mijn algehele conditie.

    Ik hoop dat als het wat minder warm is mijn klachten ook wat af zullen nemen.

    Groetjes.

    #92779 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Hoi Annemarie,

    Slik je al medicatie om te ontwateren? Omdat je aangeeft dat plassen moeizaam gaat en je veel water hebt gedronken. Misschien kan Furosemide (als je dat nog niet neemt) een uitkomst bieden. Ook kan dat vocht in je longen gaan, zitten. Ik heb het tijdelijk gehad toen alle problemen begonnen omdat ik al jaren met atriumfibrilleren liep en mijn hart het tijdelijk zat was. Toen ik aan de furosemide ging, verdwenen de dikke enkels en het vocht in de longen als sneeuw voor de zon en plaste ik als een waterval. Benauwdheid nam ook in rap tempo af,. Maar dat komt bij jou ook ergens anders door, wat ik me herinner. Misschien wil je cardioloog het proberen als je hem belt, want november duurt nog wel even. Pas wel op voor kalium terkort! Maar dat weet de cardioloog ook.

    Succes!!

    Ebvded

    #92780 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Ebvded,

    ik slik al jaren de bloeddrukverlager MicardisPlus 80/12,5mg. Hier zit een diureticum in. Bloeddruk is keurig. Vanwege de benauwdheid ben ik deze week bij mijn huisarts geweest. Mijn longen piepten flink maar er waren geen tekenen van vocht. Was duidelijk de astma, getriggerd door rook en vochtige lucht.
    Ik houd het zeker in de gaten. Als het zo blijft zal ik eerst naar mijn huisarts gaan, die kan dit ook beoordelen. Maar ben wel blij dat de cardioloog een echo heeft ingepland. Gelukkig zijn de lijntjes kort met hem.

    Groetjes,
    Annemarie

    #92781 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Hoi Annemarie,

    Nou, ik zal voor je duimen dat je pompfunctie in takt is.

    In dat middel zit als ik me niet vergis een relatief zwak diureticum (hydrochloorthiazide). Furosemide is veel krachtiger. Maar ook riskanter. Maar ik schrijf hier niet de pillen voor, zou ook niet best zijn :sick:

    Maar zoals het klinkt kan het maar zo zijn dat je pompfunctie (tijdelijk) even tekort schiet en dat geeft typisch dit soort klachten. Maar ik kan er naast zitten. Als het gaat aanhouden zou ik zeker even een arts consulteren. Maar daar hoef ik jou niets over uit te leggen. En natuurlijk speelt de aanhoudende hitte een rol. En er heerst ook een heel vervelend en agressief griepje dat o.a. de maag-darm klachten geeft. Samen met een gebrek aan eetlust. Ik heb het ook gehad en wel meer mensen in mijn omgeving, waaronder ook volledig gezonde mensen.

    Ik wens je heel veel sterkte!

    Groetjes,

    Ebvded

    #92782 Reageer
    Roland
    Gast

    Ik denk dat het proces van ARVC verdergaat. En dat zal ten koste gaan van de pompfunctie. Zal dus geen tijdelijk probleem zijn. Het is helaas een niet te genezen aandoening. De bloeddrukverlager is inderdaad telmisartan aangevuld met hydrochloorthiazide. Bloeddruk is hiermee goed onder controle.
    Mijn darmklachten zijn zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een bepaalde lunch waar mijn maag niet tegen kan. Was na een dag weer over. 🙂

    Af en toe met de beentjes omhoog, komt ten goede aan de enkels.

    Groetjes,
    Annemarie

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Dikke enkels/onrustige benen
Je informatie: