default-header

De oorlog tegen zout

Home Forums Voeding De oorlog tegen zout

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79815 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Zout ligt al een tijdje onder vuur…. Is dat terecht?…..Of toch niet??

    Op foodlog.nl staat een informatief artikel over zout, met daarin ook info over de gevolgen van (te) zoutarm eten.
    http://www.foodlog.nl/artikel/the-war-on-salt/

    Citaat: [quote]
    The war on salt

    Zout ligt onder vuur. Er loopt een wereldwijde campagne die burgers oproept de zoutinname tot 6 gram per dag te beperken. De overtuiging dat zout slecht is voor de bloeddruk werd al langer breed gedragen in kringen van deskundigen zoals artsen, diëtisten, het Voedingscentrum en het RIVM. Of die consensus ook terecht is, dat is de vraag. [/quote]
    [knip]

    nog een stukje uit het artikel:
    [quote]Een Canadees onderzoek in JAMA van vorig jaar geeft aan dat zowel te weinig (<3 gram natrium/dag) als te veel (>7 gram natrium/dag) de sterfte door hart- en vaatziekte toeneemt. Dit is ten op zichte van een gemiddelde op 4-6 gram natrium per dag, ofwel 10,6 tot 15,9 gram zout per dag.

    Een ander artikel, ook vorig jaar, ook in JAMA, concludeert eveneens dat zoutreductie tot méér sterfte door hart en vaatproblemen leidt.
    Van een groep van 3681 deelnemers stierven er 50 die gemiddeld 2,4 gram natrium per dag binnenkregen, tegen slechts 10 van de groep die op gemiddeld 6,0 gram natrium per dag zat. Dat is omgerekend 16 gram zout.

    Er zijn verder veel aanwijzingen dat het niet zo zeer een teveel aan natrium als wel een tekort aan andere mineralen is die de bloeddruk verhoogt. Over het effect van calcium, magnesium en vooral kalium (fruit, groenten) valt genoeg te lezen. [/quote]

    en nog een stukje:

    [quote]Diabetes: Een onderzoek van Harvard Medical School (2011) concludeert dat zoutarm eten (1,2 gram/dag) binnen een week insuline-resistentie oplevert, een gevaarlijk verschijnsel waarbij het bloedsuiker stijgt tot buiten de normale marges. Een studie bij het Erasmus ziekenhuis (2011) vond 22% meer diabetes-2 bij ouderen met zouttekort.[/quote]

    #88360 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Wat ik op dit ogenblik denk te weten: voor een zeer beperkte groep mensen met lichamelijke problemen (hart, hoge bloeddruk) is de inname van teveel zout schadelijk.

    De ‘medische wereld’ houdt het zoutloos eten voor alle mensen in ere, omdat nog niet bewezen is dat zoutloos eten niet schadelijk voor de gezondheid zou zijn. Maar zout hebben we meestal gewoon nodig, zoals vroeger (en nu misschien nog) koeien een (zout)liksteen hadden.

    Kook niet met de schaar, dus half-klare en kant-en-klare produkten, maar gewoon verse groenten, vlees en wat er al niet te krijgen is.

    Leer koken! En waardeer de smaak van de ingredienten, dan wordt ’t nooit te zout. (Tenzij U echt een zoutekauwer bent! :S )

    #88361 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hallo Hermann,
    Hermann1001 schrijft:
    [quote]Wat ik op dit ogenblik denk te weten: voor een zeer beperkte groep mensen met lichamelijke problemen (hart, hoge bloeddruk) is de inname van teveel zout schadelijk. [/quote]

    Maar wat is te veel? 🙂 Is dat meer dan de nu geadviseerde maximaal 6 gram zout (=2,4 gram natrium) of is dat meer dan 15 gram zout (= meer dan 6 gram natrium)?

    Zout geeft hoge bloeddruk, beweert de anti-zout-lobby …. dus moet iedereen maar zoutarm gaan eten….. maar waar is het harde bewijs?
    Bij mij is het overigens zo dat mijn bloeddruk juist hoger wordt als ik te weinig zout heb gegeten. Neem ik dan een zoutig iets of een likje zout, dan daalt de druk weer snel naar mijn gewoonlijk laagnormale bloeddruk. En ik ben niet een uitzondering als ik het artikel van Simon Roozendaal ([i]de zoute samenzwering[/i]) lees 😉 …… zie voor dat artikel (uit 2000):

    http://renevanmaarsseveen.nl/wp-content/uploads/overig/zoutsamenzwering.pdf

    Daarin kan je oa lezen:

    [quote]Nog steeds staat in de Nederlandse voedingsrichtlijnen dat mensen ten behoeve
    van hun bloeddruk voorzichtig moeten zijn met zout. Flauwekul. Het antizoutstandpunt wordt niet geschraagd door wetenschappelijke feiten. Er zijn zelfs veel mensen bij wie de bloeddruk stijgt als ze zoutarm eten.[/quote]

    Zout geeft alleen hogere bloeddruk bij een kleine groep zoutgevoelige mensen, meldt Rozendaal in zijn artikel.

    Nou, deze mensen kunnen zelf hun zout beperken zonder dat de hele bevolking zoutarm moet gaan eten plus daarbij tegelijk ook nog te veel bedenkelijke zoutvervangers binnen krijgen (bijv in hun brood, zoals gistextract of glutamaat die dan het geminderde broodzout moeten vervangen).

    [quote]Kook niet met de schaar, dus half-klare en kant-en-klare produkten, maar gewoon verse groenten, vlees en wat er al niet te krijgen is.[/quote]

    Ja, ik vind dat een goed advies Hermann :laugh: …….heerlijk hoor, vers eten.
    Als je een tijdje alleen zelf bereide verse maaltijden eet, lust je daarna geen kant-en-klaar-maaltijden van de industrie meer. Die smaken gewoon raar dan 😛 ……voordeel van zelf koken is ook dat je precies weet wat er in zit en wat je eet.

    En voor een lagere bloeddruk zetten dagelijks verse groenten en fruit eten (Kalium!) waarschijnlijk meer zoden aan de dijk dan een zoutarm dieet (dat dieet schijnt ook maar tijdelijk te werken, en kan zelfs ook nog averechts werken :huh: ).

    Groetjes
    Lisa.

    PS

    Er is nog een artikeltje van Roozendaal …over de zoutmythe (1999)

    http://renevanmaarsseveen.nl/wp-content/uploads/overig/zoutmythe.pdf

    Nog een ander artikel over zout en hoge bloeddruk: (engelstalig)
    http://www.second-opinions.co.uk/salt-and-hypertension.html

    #88362 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hier ook gewoon alles vers hoor..geen kant en klaar maaltijden..vind ik trouwens smerig…als we iets snels willen..kunnen we altijd nog langs de slager die heerlijke dingen maakt…ook vers…..

    hier doen we een eeuwigheid met een pot zout..dus we gebruiken al niet overdreven zout..
    nadat ik beperkt natriumarm moest had ik zoiets..nou..ik blijf gewoon zo eten als eerst…want sommige dingen zijn echt niet te eten …en je moet nog wel smaak aan je eten hebben…

    #88730 Reageer
    Lisa
    Gast

    Ben nog een artikel over zout tegen gekomen : ik zet hem erbij in dit topic over zout:

    [quote]Is zout echt fout?
    maart 2012

    Een goede vraag vond Marcel Hulspas, wetenschapsredacteur van Dagblad De Pers op 2 maart 2012.

    Volgens het RIVM en de Consumentenbond zouden er in Nederland 2500 doden per jaar vallen. Door te veel zout. Zout is een drie keer grotere moordenaar dan het verkeer. Dat is de alarmerende boodschap die Nederland al geruime tijd opgedrongen krijgt. Vrijwel iedereen krijgt teveel zout binnen. Dagelijks een gram of acht. Daardoor overlijden er volgens de Consumentenbond duizenden mensen. Zout leidt namelijk tot een hoge bloeddruk, en daar krijg je weer hart en vaatziekten en beroertes van. Klinkt ernstig, maar gelukkig is dit weer typisch een gevalletje van een organisatie die aan de weg wil timmeren, zegt Hulspas.

    Waar of niet waar

    Dat flink veel zout eten de bloeddruk doet stijgen blijkt inderdaad uit onderzoek. Het jammere is dat er minstens net zoveel onderzoek bestaat dat een dergelijk verband niet aantoont. Het mechanisme dat onze bloeddruk reguleert is dermate goed uitgebalanceerd, dermate gecompliceerd, dat het onmogelijk met een simpele ingreep- “minder zout” – om de tuin kan worden geleid. Er zijn geen aanwijzingen dat wanneer mensen minder zout gaan slikken, de kans op hart en vaatziekten afneemt. [/quote]

    […]

    [quote]Zout en hoge bloeddruk

    Ruim 15 jaar geleden zetten wetenschappelijke artikelen al vraagtekens bij de opvatting dat zout slecht is voor mensen met een hoge bloeddruk. Dr. H. Alderman van het Albert Einstein College of Medicine c.s. hebben in hun artikel in de Journal of Hypertension van 1995 al aangetoond dat mensen met een zoutarm dieet meer kans hebben om aan een hartaanval of beroerte te overlijden dan degenen die zout gebruiken.

    In een artikel uit de American Journal of Clinical Nutrition van 1997 heeft dr. David McCurron van de afdeling Nierziekten van de Oregon Health Science University in Portland, ontdekt dat men met een juiste dagelijkse dosis kalium, calcium en magnesium plus zout (natrium) geen hoge bloeddruk veroorzaakt. Het zou de bloeddruk zelfs kunnen verlagen. Maar omdat de gevestigde opvattingen over zout in relatie tot hoge bloeddruk moeilijk te doorbreken zijn werd tijdens een radio-interview in 2004 aan dr. Batmanghelidj de vraag gesteld of het toch niet verstandig is om bij hoge bloeddruk zoutloos te eten. Hij antwoordde::………….>[/quote]

    Het hele artikel is hier te lezen:

    Uitdroging (te weinig water drinken) en (langdurig een beetje) tekort aan natrium (zout) is riskant: het kan allerlei problemen veroorzaken in het lichaam.

    Groetjes,
    Lisa.

    Aanvulling april 2013:

    Heart Disease Deaths 5 Times Higher with Low Salt: JAMA Study

    5 keer meer doden door hartziekte bij lage zout inname:

    http://tinyurl.com/br4lrv6

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: De oorlog tegen zout
Je informatie: