default-header

Bradycardie

Home Forums Ritmestoornissen Bradycardie

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #129395 Reageer
    Izzy
    Deelnemer

    Beste allemaal,

    Ik ben een vrouw van 33 jaar.
    Sinds ca. 2 maanden heb ik last van een tragere hartslag overdag. Normaliter was mijn hartslag in de 70-80 maar nu zakt hij regelmatig naar tussen de 50-60 en een enkele keer daaronder. Ik voel mij daar vermoeid bij. Het gebeurt het vaakst wanneer ik achter de computer aan het werk ben, op de bank tv kijk, etc.; momenten waarbij er niet veel beweging is. Tijdens beweging schiet mijn hartslag wel weer omhoog maar zakt dan gelijk weer wanneer ik ga zitten.
    Omdat ik dit niet gewend ben voel ik mij hier erg angstig door en kan er zelfs een paniekaanval door krijgen. Ik heb via de huisarts een holter gehad, helaas was dit tijdens een ‘goede dag’ waarop ik maar een enkele keer ene tragere hartslag heb gehad. Ik ben doorverwezen naar de cardioloog. Deze zag tijdens het ECG en echo een normaal functionerend hart. Het enige dat zichtbaar was is een ritmestorinkje die een aantal jaren geleden ook al werd gezien, dit schijnt bij mij te horen. Hij weet niet wat de reden van mijn klachten is. Vanwege veel hart- en vaatziekten in de familie zal ik nog wel een uitgebreider onderzoek van de aorta krijgen.

    Twee jaar geleden is mijn oudste kind overleden en ik heb sindsdien erg veel verdriet en stress, voelde echt alsof ik aan het einde van mijn latijn was. Inmiddels ben ik bijna 1 jaar geleden bevallen van ons jongste kind, dat gelukkig volledig gezond en wel is. Is mijn rouw/verdriet iets dat mee kan spelen? Ik las dat je wanneer je opgebrand bent juist een hogere hartslag zou moeten krijgen, zoals bij een burn-out, etc.

    Ik vraag mij af of iemand bekend is met zo’n plotselinge verandering, weet wat het is en hoeveel zorgen ik mij moet maken om een hartslag tussen 50-60 overdag. Zijn er specifieke dingen die ik moet vragen aan mijn cardioloog?

    Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

    Lieve groet

    #130120 Reageer
    JD
    Gast

    Hallo Izzy,

    Bij het lezen van jouw bericht ben ik – bijna – verbijsterd.
    Ik heb een nagenoeg identieke ervaring als jij.

    Ook ik ervoer en ervaar een plotselinge verandering in hartslag; trager dus en verhoogt nauwelijks dan wel slechts kortstondig bij inspanning en zakt ook snel weer terug.

    Bij mij is dit begin augustus 2023 “gestart”.
    Ik had opeens last van kortademigheid en druk op mijn borst.
    Sindsdien ben ik gevoelsmatig in een moeizaam en pijnlijk proces beland.
    Wegens eerdere psychische klachten heb ik het idee dat huisarts mijn symptomen als louter psychosomatisch kwalificeert.

    Een longonderzoek wees geen afwijking uit.

    Ik kreeg en krijg regelmatig last van syncope: korte momenten van wegtrekken, bewustzijnsverlies.
    Word helemaal tureluur van de nagenoeg continue dagelijkse duizeligheid.
    ’s nachts hartkloppingen en overslagen, gepaard met misselijkheid.

    Hierdoor op zeker moment op spoedeisende hulp beland. Hartslag bleek weliswaar laag maar overall zou het ok zijn.

    Mijn klachten namen en nemen echter alleen maar toe.
    Ik heb recent een holteronderzoek gehad dat bradycardie uitwijst.
    Mijn huisarts rept(e) er niet over, totdat ik er zelf over begon (n.a.v. opgemerkte uitslag in mijn online dossier/ mijn gezondheid punt net).
    Volgens huisarts is bradycardie enkel een waarneming (?).
    Behoeft dus (??) geen behandeling, want bij sommigen is hartslag nu eenmaal lager. Opmerkelijk, want ik ben geen sporter en beleef alle symptomen die passen bij Brady (waardoor ik mezelf zeer beroerd voel).

    Nee, ik krijg geen (nieuwe) verwijzing naar een cardioloog van huisarts.
    Ik word doorverwezen naar een kliniek voor lichamelijk onverklaarbare klachten …

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Bradycardie
Je informatie: