default-header

Bittere meloen

Home Forums Groenten Bittere meloen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #79316 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Bittere meloen/pompoen: bevat lectine dat bloedsuikerconcentraties omlaag brengt (zoals insuline dat doet), verder heeft de groente koortswerende eigenschappen is zij ook zuiverend voor de lever, licht laxatief, wormafdrijvend, versterkend bij hyperthyroïdie en migraine.

    Andere namen zijn: bitterkomkommer, sopropo, balsempeer, bitter melon, bitter gourd, goya, kugua

    Wat is het?
    De zeer bittere (onrijpe) vrucht van de tropische bittermeloenplant. Lijkt op een pokdalige komkommer met een geribbelde schil, licht geelgroen tot donkergroen van kleur. Binnenin zijn de zaadlijsten niet sappig, zoals bij een komkommer, maar droog. De zaden kunnen van wit of geel varieren tot prachtig rood bij rijpere vruchten.

    Hoe te gebruiken?
    In de lengte opensnijden en de zaden en het wit eruit schrapen met een lepeltje. Dan de bittermeloen in halve maantjes of stukjes snijden en met zout wegzetten tot na 20 minuten de ergste bitterheid verdwenen is. Afspoelen en drogen, dan roerbakken of in soepen meesudderen. Bittermeloenen worden ook wel gevuld met een garnalen- of gehaktpasta.
    In de Chinese keuken wordt bittermeloen gezien als een ‘verkoelende’ groente.

    prijs: ± € 3,75 kg -ongeveer 0.90 per stuk

    Meer weten?

    zie
    http://tokowijzer.wordpress.com/2008/09/03/bittermeloen/

    Recept: Bittermeloen met gehakt gevuld…………….. zie:

    http://www.edsreceptensite.nl/recept%20uit%20suriname65.htm

    Mensen die het enzym Glucose-6-phosphate dehydrogenase (G6PD or G6PDH) missen (een genetisch defect) kunnen beter geen zaden van bitter melons eten.
    Tijdens zwangerschap wordt afgeraden om bitter lemons te eten.

    #120525 Reageer
    Tonnie Jansen
    Gast

    Goedemiddag
    Ik heb ook een paar bittermeloen gekocht in de hoop dat het helpt voor Sclerose.
    Probeer van alles , ook Misopasta.
    Ik kreeg ze vandaag binnen , jammer was de helft beschimmeld.
    Ik weet ook niet waar ik ze zo kan kopen.
    Maar dat terzijde.
    Eigenlijk wilde ik vragen of ik de zaden van de bittermeloen kan gebruiken om een plant te maken,
    Ben benieuwd naar Uw antwoord
    Tonnie Jansen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Bittere meloen
Je informatie: