Hallo allen,
Ik ben een vrouw van 75, altijd goed gezond. De laatste paar maanden heb ik klachten gehad van (soms erge) benauwdheid. Die klachten werden eerst geweten aan mijn longen (mogelijk emfyseem) en daarna werd ik verwezen naar psychosomatische fysiotherapie. Onlangs ben ik echter met spoed opgenomen. Ik had een hartslag van 200 en was erg benauwd. In het ziekenhuis dacht men eerst aan de schildklier, en overwoog men me nog ontslag te verlenen na een paar dagen. Toen kelderde mijn bloeddruk (kortstondig maar hevig) en heeft men mijn hart bekeken via een echo. Daaruit bleek een (ernstige) lekkage van de hartklep, die men echter niet heel goed kon zien (o.a. door vocht). De echo moest na het weekend worden herhaald, men had daarvoor al wel vastgesteld dat ik met ontslag kon aangezien mijn hart nu tussen de 80-100 sloeg (door betablockers en andere medicijnen). Tijdens het ontslag hoorde ik de diagnose:
- Twee lekkende hartkleppen, matig tot ernstig (mitralisklep en tricuspidaalklep).
- Er zit nog wat vocht in het hart, de atria in hart zijn opgezwollen. (Als het vocht zou afnemen zou dit de lekkage heel misschien minder ernstig kunnen maken.)
- Ook heb ik nog last van boezemfibrilleren, door medicatie wordt dit wat onder controle gehouden.
- Hartslag is nu tussen de 80 en 100.
- Nierfunctie is door de medicatie aangedaan en nieren werken op 63 % (dit moet in de gaten worden gehouden via bloedonderzoek).
Ik ben hier toch (erg) van geschrokken, en dat dit zich opeens openbaart (na een paar maanden van wisselende klachten). Ik moet over 3 weken nu voor het eerst naar een cardioloog. Ik vind het wel lang wachten, en ik vind ook het verschil tussen 'matig' en 'ernstig' nogal groot. Want bij laatste ga je toch denken dat er sowieso ingegrepen zal moeten worden (en hoe en bij wie kan ik dan het beste zijn?). Ik voel mij verder wel vermoeider en heb minder conditie (ook na de ziekenhuisopname), maar ik kan wel deels normale dingen doen zoals een stukje huishouden.
De vragen waar ik o.a. mee zit, en waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:
- Ik had het prettig gevonden als ik eerder bij een cardioloog terechtkon (en als de lekkage echt ernstig is)… maar dat zullen de 'wachttijden' wel zijn, is weer drie weken wachten niet veel?
- Kun je met een ernstige lekkage ook met medicatie (lang) leven, of is een operatie dan doorgaans wat er gebeurt? Liefst natuurlijk minimaal invasief (operatie via lies of schouder).
- Ik overweeg een second opinion bij een academisch ziekenhuis (of zou daar sowieso behandeld willen worden), maar wat is de 'beste' zorgverlener.. Nieuwegein?? (Ik woon in Noord-Holland.)
Heel veel dank!!
Eva