• Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Gerard Meeuwis
    Gast

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een vergelijkbare operatie hebben gehad.

In mei 2026 heb ik mijn derde openhartoperatie ondergaan. Daarbij is mijn eerdere mechanische aortaklep vervangen door een nieuwe mechanische kunstklep. Daarnaast zijn mijn aortawortel en het begin van de hemiboog vervangen en samen met de klep in een graft geplaatst (Bentall-procedure).

Mijn nieuwe mechanische klep is behoorlijk luid hoorbaar. Ik hoor de klik duidelijk, maar wat mij vooral opvalt is dat ik de hartslag/het geluid ook hoog in mijn hals voel. Het geeft mij regelmatig een ongemakkelijk en storend gevoel.

Bij mijn vorige mechanische klep had ik dit aanvankelijk ook, maar na ongeveer twee maanden was het geluid voor mij veel minder storend en raakte ik eraan gewend. Nu ben ik inmiddels bijna vier maanden na deze operatie en ervaar ik het geluid en vooral het gevoel in mijn hals nog steeds als behoorlijk nadrukkelijk.

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen:

Hebben jullie na een Bentall-operatie met een mechanische klep ook een sterk hoorbare of voelbare klik ervaren?
    Voelden jullie het geluid ook hoog in de hals?
    Hoe lang duurde het voordat jullie eraan gewend raakten?
    Werd het geluid/gevoel na verloop van tijd daadwerkelijk minder, of vooral minder opvallend omdat je hersenen eraan wennen?
    Hebben jullie hier iets aan kunnen doen?
    Heeft iemand dit met zijn/haar cardioloog of hartchirurg besproken en bleek er een medische verklaring voor het sterke geluid te zijn?
    En als je eerder een mechanische klep had: was de nieuwe klep duidelijk anders hoorbaar?

Ik weet dat een mechanische klep van zichzelf hoorbaar kan zijn en dat dit niet automatisch betekent dat er iets mis is. Mijn vraag gaat vooral over de ervaring en gewenning na een Bentall-operatie.

Ik hoor graag van mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
Reageer op: Bentall + mechanische klep: wie herkent het harde tikken/voelen in de hals?
Je informatie:

Bentall + mechanische klep: wie herkent het harde tikken/voelen in de hals? - Hartpatiënten Nederland
zaterdag 19 september 2026
Onze zorgboeken

Hulp en inzicht voor hartpatiënten en hun naasten

Onze zorgboeken Je hart, je leven staan vol met handige tips en duidelijke informatie voor hartpatiënten en hun naasten. Ze bieden steun en helpen je op weg naar een gezonder en fijner leven. De boeken zijn binnenkort beschikbaar als papieren versie en e-book.

Heb je vragen of wil je alvast je interesse doorgeven? Neem contact met ons op.

Neem contact op

Altijd op de hoogte blijven

Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws, tips en belangrijke informatie voor hartpatiënten en hun naasten? Met onze nieuwsbrief ontvang je regelmatig updates rechtstreeks in je inbox. Zo mis je niets en blijf je goed geïnformeerd! Meld je nu aan.

"*" geeft vereiste velden aan

Marly
Yvonne
Alvast ontzettend bedankt!

Help mee en doneer

Met jouw donatie kunnen we 1,7 miljoen hart- en vaatpatiënten onafhankelijk blijven ondersteunen.