default-header

Angina pectoris of toch niet?

Home Forums Algemeen Angina pectoris of toch niet?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #80397 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste medehartgenoten,

    Sinds 17 juni zit ik in de medische mallemolen i.v.m. klachten die lijken op hartklachten. Sinds de laatste keer dat ik op het forum schreef om me voor te stellen ben ik al twee keer opgehaald met de ambulance voor opname op de Eerste Hart Hulp.

    De klachten zijn steeds hetzelfde: pijn op de borst, uitstraling naar linkerschouder, bovenarm, kaak en rug. Misselijk, transpireren, erg verzwakt gevoel, hogere hartslag en vij de laatste aanval ook en raar doof gevoel in de linkerarm. Voor mijn doen schiet mijn bloeddruk tijdens zo’n “aanval” ook omhoog. Ik gebruik al Atenolol, wat wel goed helpt voor de hartslag. Alleen bij zulke heftige aanvallen hoef ik opgehaald te worden. Tussendoor zijn er lichtere soortgelijke klachten die verergeren bij inspanning en emoties.

    Er zijn allerlei onderzoeken gedaan, waar eigenlijk niks anders uit komt dan een lichte afwijking in het ECG in rust. Ik ben nu gisteravond weer naar huis gestuurd met naast de Atenolol ook Adalat Retard (die goed werkt) en moet me over drie weken melden bij de cardioloog om te kijken of dit werkt. Wat het wel is kunnen ze niet zeggen, dus ze vermoeden dat het een Angina Pectoris is.

    Herkent een van jullie zich in het bovenstaande? Heeft iemand ervaring met Angina Pectoris als aandoening, of als diagnose die ze stellen als ze het niet meer weten?

    Graag hoor ik jullie reacties, want ik weet zelf niet goed waar ik nog moet zoeken!

    Groetjes, medehartgenoot Saskia

    #91928 Reageer
    Gerrie Lange
    Gast

    Ha Saskia
    Veel cardiologen zijn erg gefixeerd op zoeken naar verstoppingen met typerende klachten als pijn bij inspanning met “passende” afwijkende ECG.
    Zelf al ruim 9 jaar ervaring met perioden van kransslagader spasme (VSA) na een stent plaatsing.
    Deze VSA kent ook andere vormen tgv toxische stoffen zeg maar alle stoffen die vaten kunnen vernauwen. Typisch hierbij zijn juist klachten in rust rond de vroege ochtend als je lichaam nog moet ontwaken door vb inspanning.
    Beste kun je zoeken en veel vinden onder termen als;
    Kounis syndroom.
    Vasospastic angina.
    Prinz metal angina.
    En dan maar zien de cardioloog te overtuigen.
    Succes en sterkte,
    Gerrie

    #91931 Reageer
    sako1974
    Gast

    Hoi Gerrie,
    Bedankt voor je reactie!

    Ondertussen heb ik het geluk dat ik een erg goede cardioloog heb gevonden, die in een van de eerste consulten ook al dacht aan de variant angina. Hij neemt de klachten zeer serieus, derhalve heb ik korte tijd al drie opnames op de Eerste Hart Hulp gehad. De medicatie die ik nu heb (2x daags 10 mg Adalat) werkt helaas onvoldoende, bij meer Adalat werden de bijwerkingen weer te heftig. Binnenkort dus kijken met hem welke medicatie beter aanslaat (andere groep binnen de calciumantagonisten). De ECG geeft alleen een licht afgevlakte T-golf en er is een mitralisklepinsufficiëntie graad 1. Verder onderzoek is allemaal normaal.

    Mag ik verder nog weten van je welke klachten bij jou voorop staan? Ik merk dat met name mijn conditie steeds achteruit gaat en ik erg snel moe en kortademig ben. Activiteiten moet ik echt over de dag verdelen. De klachten in rust treden met name in de namiddag / avond op bij mij en als ik na inspanning rust neem.

    Groet, Saskia

    #91934 Reageer
    Gerrie Lange
    Gast

    Ha Saskia

    Wel heel fijn dat je een goede Cardioloog hebt nu.
    De klachten:
    In mei 2005 kreeg ik 1stentje die direct vanaf de 1e seconde (nog op OK) kramperig en trekkerig gevoel gaf in middenrif en achter borstbeen. Deze klachten verergerde en namen weer iets af in de 2 maanden met pieken van insnoerende benauwdheid, adrenaline rushes, hartkloppingen en zwakte.
    Veel angst gehad en een keer of vier in het ziekenhuis gelegen in de 2 maanden.
    Na half jaar na stoppen stollingsremmer, kreeg ik trombose voor de stent dus 2e stent erbij, veel mazzel gehad toen.
    In totaal duurde het ruim een jaar voor de kramperigheid weg was.
    Gedurende de volgende 8 jaar een keer of 30 kramperigheid en nog 2 maal in het ziekenhuis geweest.
    Begin september 2014 had ik ook al een paar weken last van kramperigheid tot ik voor de 1e maal atrium of boezem fibrilleren kreeg. Met Echock gereset met daarna veel meer kramp en trekkerig gevoel.
    Dit verslechterde gedurende de weken en is nu na weer 4 ziekenhuis bezoeken (via 1e hulp) aan het verbeteren.
    Samengevat, de cardioloog noemde de 1e 3 maanden in 2005 het stentgewennings krampen. Daarna was het niet meer het hart maar maag of zo. Dat is zo 9 jaar gebleven tot laatste maand.
    Door de e-chock heeft de stent de kransslagader wederom in spasme gebracht. Het heet eigenlijk stent rand geïnduceerde slagader spasme, wat een kounis syndrome vorm is. In engels stent edge induced coronary artery spasm. Veel bla bla sorry.
    Vraag is wat kun je zelf doen.
    Meerdere malen heb ik het spasme (per ongeluk) opgewekt door;
    Zout eten, cafeïne, vetsin, kater na alcohol, negatieve stress, extreme kou, aspartaam, glucosedip in de middag, warmtestuwing en/of spierverzuring door (halve) marathon’s, hoge bloeddruk, MRI-scan(stent) en cardioversie.
    Medicijnen die (wat) helpen; Nifedipine, langer werkende nitraat tabletten.
    Een deel van de klachten zoals kramp, trekkerigheid, hartkloppingen, rushes en benauwdheid en zwakte worden ook erger door dat je ademhaling (althans bij mij) gehinderd wordt, waardoor je chronisch in lichte mate gaat hyperventileren. Dit verzuurt het bloed en de spieren en ook de vaten, dus meer kramp.
    Buikademhaling helpt dan redelijk.
    Saskia, hopelijk heb je er wat aan.
    Gaarne wil ik weten welke Cardioloog je hebt, misschien helpt het mij ook.
    Groetjes,
    Gerrie

    #91966 Reageer
    sako1974
    Gast

    Hoi Gerrie,

    Wat een verhaal, wat je allemaal achter de rug hebt! Ik heb (gelukkig) nog geen stent. Steeds meer wijst het op een variant angina (van de kleine vaatjes rondom het hart). Ik ben nu overgestapt van Adalat naar Tildiazem en dat lijkt in ieder geval voor de hartslag en de kortademigheid (ws. als gevolg van de hoge hartslag) erg goed te werken. Voor de angineuze klachten is het nog even wachten, dit heeft nog even tijd nodig om effect te bereiken.

    Ik herken de situaties die je beschrijft die de kramp uitlokken: veel stress, overgang van warm huis naar koude buitenlucht, of andersom, zwaar tafelen. Verder is de astma verergerd, waarvoor ik nu andere ontstekingsremmers heb. Binnenkort ga ik naar de fysiotherapie voor ademtherapie, omdat inderdaad ook een chronische disfunctionele ademhaling is vastgesteld bij de longarts. Dit zal zeker ook niet helpen bij het verminderen van de angina klachten.

    Veel succes met alles!

    Groet,
    Saskia

    #92026 Reageer
    Shobu
    Gast

    Hoi Gerry,

    ik heb ongeveer hetzelfde, 1 stent. en al 4 jaar last van spasme en hyperventilatie. Ik zie dat jij er al iets meer vanaf weet. Komt dat van Stress? ik heb zelf nog al uitstraling/pijn of het op of over mijn borst ligt.

    heb je verder er al iets op gevonden om het te verminderen? Minder zout, koffie, enz.?

    ik gebruik nu zelf andere medicijnen van de goede Cardio die ik heb

    #92030 Reageer
    Gerrie Lange
    Gast

    Heb je die spasmen meer in het begin gehad en de verdere 4jaar meer verkrampingen?
    Vaak moet het hart wennen aan de stent. Dat kan 8 weken duren tot dat de binnenwandbekleding van de kransslagader herstelt is.
    Zelf denk ik of mogelijk licht maar chronische nikkelallergie kan meespelen.
    Moet nog getest worden mbv bloed.
    In de negen jaar dat ik klachten heb en had zitten ook veel goede perioden.
    Naast nitraat tabletten, nifedipine tabletten helpt mild maar langdurig duursporten ook.
    Allen weken vaatverwijdend.
    Met duursporten wel ver weg van grenzen blijven.
    Melkzuur kan klachten juist weer verergeren in de loop van de dagen erna.
    Ik heb zelf meerdere hele en halve marathon’s kunnen lopen maar moest ook wel eens afzeggen als ik teveel kramp had.
    Meest lastige is dat veel Cardiologen niets van variant angina lijken te willen weten.
    Sterkte en houd kontakt,
    Gerrie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Angina pectoris of toch niet?
Je informatie: