default-header

Amiodaron

Home Forums Boezemdefibrilatie Amiodaron

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80508 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Mijn cardioloog stelt voor om over enige tijd het medicijn Amiodaron te gaan gebruiken. Nu heb ik vernomen dat dit medicijn heel wat vervelende bijwerkingen heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met Amiodaron? Ik wil graag zoveel mogelijk informatie verzamelen om mijn oordeel te kunnen bepalen. Al vast bedankt voor jullie medewerking.

    #92695 Reageer
    Roland
    Gast

    Beste Herman,

    voor mij is amiodaron het laatste middel dat mijn cardioloog voor zou kunnen schrijven als de tambocor die ik sinds 4 jaar slik niet meer zou werken. Vanwege de mogelijke bijwerkingen m.b.t. schildklier, longen en lever (ik ben behalve hartpatiënt ook bekend met long- en leverproblemen) is de keuze destijds op tambocor gevallen. Dit gaat gelukkig nog steeds goed.
    Er is op het forum al regelmatig over amiodaron geschreven. Ik hoop natuurlijk voor je dat ‘ervaringsdeskundigen’ gaan reageren maar je kunt ook in het zoekvenster, rechtsboven op deze pagina, ‘amiodaron’ typen en dan verschijnen er al de nodige links m.b.t. amiodaron.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #92696 Reageer
    brandy
    Gast

    Hoi Herman,
    Ik heb korte tijd Amiodaron gebruikt,evengoed hielp dit ook niet
    Zorg er in ieder geval voor dat je schildklier functie vooraf getest wordt,dunne vezel neuropathie en idd longproblemen kunnen voorkomen
    En opletten met de zon,was na enkele minuten al rood…maar dat lijkt me het minste probleem…

    #92970 Reageer
    Kelly Kathleen
    Gast

    Ik heb ongeveer 5,5 jaar amiodaron gebruikt en dacht dat het probleem met zonlicht het ergste was. Dus niet: Ik ben een flink deel van mijn gezichtsvermogen kwijt.

    Deze info vond ik op de Larebsite:
    [i]Optische neuropathie
    Bij optische neuropathie is er sprake van een beschadiging van een oogzenuw. Geneesmiddelgeïnduceerde optische neuropathie treedt meestal tegelijk, of snel na elkaar, in beide ogen op. Na het staken van het verdachte middel verbeteren of verdwijnen de klachten. Voorbeelden van geneesmiddelen die bekend zijn met optische neuropathie zijn amiodaron en fosfodiësterase remmers (middelen bij erectiele dysfunctie, zoals sildenafil en tadalafil). Deze middelen zijn ook bekend met visusklachten zoals veranderingen in de kleurwaarneming, wazig zien en lichtovergevoeligheid. Een eenduidig causaal verband met het geneesmiddel is vaak moeilijk vast te stellen omdat deze patiënten vaak ook andere risicofactoren voor optische neuropathie hebben, zoals hypertensie, diabetes en hoge leeftijd.[/i]

    Er is dus hoop dat mijn gezichtsvermogen zich weer gaat herstellen maar ik merk er nu nog niets van.
    Het heb het grote geluk dat mijn cardioloog vorige maand al had gezegd dat ik er, gezien het hartfilmpje, mee mocht gaan stoppen. Omdat ik volgende week een operatie heb, leek het ons verstandig om nog even door te slikken maar nu ik deze informatie heb, ben ik deze week, na overleg uiteraard, acuut gestopt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Amiodaron
Je informatie: