default-header

Afwijking in het ECG?

Home Forums Algemeen Afwijking in het ECG?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #80381 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste forumgenoten,
    onlangs ben ik voor het eerst bij de cardioloog geweest. Die constateerde een kleine lekkage in de mitralisklep, echter deze kon volgens hem geen klachten opleveren.

    Wel zag hij een afwijking in het ECG in rust (een afgeplatte T-golf). Verder werd hier niks over gezegd, heeft iemand hier meer ervaring mee? Het is me niet duidelijk wat dit inhoudt en of je hier klachten van kunt hebben.

    Binnenkort moet ik een CT-scan met contrastvloeistof krijgen om de kransslagaderen in beeld te krijgen. Graag hoor ik van forumgenoten die dit hebben gehad hoe dit is gegaan en of er veel uit dit onderzoek gehaald kan worden (qua diagnostiek).

    Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!

    Groetjes, S.

    #91500 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Sako,

    allereerst welkom op het forum. Ik hoop dat je hier je weg een beetje kunt vinden.

    Je schrijft niet met welke klachten je bij de cardioloog terecht gekomen bent. Met ritmestoornissen? Pijn op de borst? Kortademigheid? Heeft de cardioloog middels een hartecho de kleine lekkage ontdekt?

    Wat betreft de ct-scan van het hart kan ik je het volgende vertellen:

    het besluit van een cardioloog om dit onderzoek aan te vragen kan om de volgende redenen zijn:
    – om de hoeveelheid kalk in de kransslagaderen te berekenen.
    – om de kransslagaderen in beeld te brengen
    – om de hartfunctie te analyseren
    – als ondersteunend onderzoek voor en/of na de behandeling van ritmestoornissen.

    Toevallig krijg ik volgende week donderdag een ct-scan van het hart. Ik heb gisteren de afspraak thuis gestuurd gekregen met daarbij een informatieboekje over de gang van zaken. In 2008 heb ik dit onderzoek voor het laatst gehad. Bij mij wordt er met name gekeken naar eventuele kalkafzetting in de kransslagaderen. Dit is niet hetzelfde als cholesterol. Ik slik geen cholesterolverlager. Wat ik me vooral herinner is dat ik erge hoofdpijn kreeg door de nitro die een paar keer onder mijn tong gespoten werd. Niet alleen de vaten rond het hart worden verwijd maar ook die in je hoofd. Het onderzoek duurt ongeveer 20 minuten. 3-4 Uur van tevoren moet je nuchter zijn. Je krijgt inderdaad een contrastmiddel ingespoten. Het valt verder mee, ik zie alleen weer op tegen het plaatsen van een infuusnaaldje. Is problematisch bij mij. Belangrijk is om na het onderzoek een paar extra glazen water te drinken zodat je het contrastmiddel sneller kwijtraakt.

    Heel veel succes/sterkte met de komende onderzoeken.

    Hartegroet van Annemarie

    #91502 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Zoek maar eens in Google met de term ST morfologie

    #91503 Reageer
    sako1974
    Deelnemer

    Beste Annemarie,

    Dank voor je snelle reactie! Ik ben bij de cardioloog gekomen i.v.m. vrij plotseling toenemende kortademigheid bij zeer geringe inspanning, pijn op de borst, misselijkheid en zweten bij voornoemde klachten en tachycardie. Op de echo was een klein lekje zichtbaar. Verder is het cholesterol flink aan het stijgen en heb ik helaas ook wat overgewicht. Dat in combinatie met een vroeg begonnen overgang (toen ik 38 was begon deze al) geeft toch wel een risico. De CT-scan is met name om te kijken naar vernauwingen en de calciumscore.

    HARTelijke groet, S.

    #91505 Reageer
    sako1974
    Deelnemer

    Dank je wel, dat is inderdaad nuttige informatie! Helaas lichtte de cardioloog verder niks toe, ook omdat hij niet weet of het bij mij hoort of dat het nieuw is. De klachten zijn in ieder geval nieuw voor me..

    Groet, S.

    #91506 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Sako,

    Geen dank, hoor. Daar zijn lotgenoten voor.
    Krijg je op korte termijn de scan? Ik kan me voorstellen dat je met veel vragen zit en hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt.

    Groetjes,
    Annemarie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Afwijking in het ECG?
Je informatie: