default-header

Ablatiebehandeling Amphia Breda 17jr.

Home Forums De jongere hartpatiënt Ablatiebehandeling Amphia Breda 17jr.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #80292 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo ik ben Onur ik ben 17 jaar oud en ben dit jaar achter gekomen na onderzoek dat ik een hartritmestoornis heb (heb al ca. dik 3 jaar klachten). Ik wordt dinsdag 11 maart geopereerd d.m.v. Ablatieonderzoek via mn lies. Ik gebruik op dit moment bisoprololfumaraat elke ochtend innemen. Vandaag dus (vrijdag) wordt de laatste keer dat ik medicijnen moet gebruiken en dan dinsdag de operatie in de Amphia Ziekenhuis te Breda(iemand ervaring?). Ben heel erg zenuwachtig, omdat het toch over je hart gaat (motor van de mens) hoop dat alles weer goed komt en weer kan gaan voetballen wat ik weer zo graag wil doen. Wens me heel erg veel succes. Groetjes

    #91047 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Natuurlijk wens ik je heel veel sterkte toe. En dan niet alleen de komende tijd: je bent er helaas erg vroeg bij. Dat is niet niks, wat je voor je kiezen krijgt.

    Nogmaals veel sterkte en succes.

    #91049 Reageer
    Onur58
    Deelnemer

    Bedankt!

    #91050 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hoi Onur,

    Ablatie heb ik niet ondergaan, maar ik ben minstens 8x aangeprikt in de lies. Vraag, als je op de tafel ligt, of ze je de verdoving rustig en voorzichtig willen toedienen (wat ze misschien toch al wel doen, maar als je het aangeeft, dan houden ze daar zeker rekening mee). Zeg gewoon, dat je er tegenop ziet; iedereen ziet er tegenop. De lies is een beetje een rotplek voor een verdoving, maar het inspuiten van de verdoving hoeft niets eens erg pijnlijk te zijn. De tijd dat de verdoving ingespoten wordt is kort, daarna voel je alleen maar wat gewriemel in de lies, maar geen pijn meer. De verpleegkundigen zullen alles doen, om je gerust te stellen en het je zo aangenaam mogelijk te maken. Mijn ervaring is, er gebeurt zoveel rondom je heen (de langste tijd dat ik op de tafel lag om te dotteren was 2 1/2 uur), dat de tijd vliegt.

    Van de ablatie en hoe dat voelt, daar heb ik geen kaas van gegeten. Anderen die wel een ablatie hadden ondergaan en die ik sprak, vertelden me, dat het hun 100% was meegevallen. Als ze dat geweten hadden, dan hadden ze zich niet zo druk over de ingreep gemaakt. En daar weet ik alles van (wat was ik zenuwachtig toen ik de datum wist van mijn open hartoperatie, maar achteraf bleek dat toch goed te doen te zijn geweest).

    Als de ablatie achter de rug is, komt er een angioseal in de lies en word je naar je kamer gebracht. En waarschijnlijk mag je dan na 4 uur alweer voorzichtig lopen. (Ik ken nog de tijd, dat ik 24 uur plat, zonder me ook maar te mogen bewegen, moest liggen, zodat het gaatje in de ader de tijd had om zich weer te sluiten. Er is een hoop vooruitgang geboekt.)

    In de tussentijd, probeer dingen te doen, die je leuk vindt, zoek verstrooiing, klets met mensen waar je om geeft. En het ligt gewoon in de lijn der verwachtingen, dat je weer kunt voetballen, want daarvoor moet je een ablatie ondergaan.

    Het komt gewoon goed, je wordt minstens 80.

    #91051 Reageer
    Onur58
    Deelnemer

    Heel erg bedankt dat jij je ervaring met mij wilt delen en dat je er aandacht aan schenkt. Nogmaals bedankt en afwachten 😆

    #91052 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Ik wil toch nog even reageren. Bij dotteren wordt de slagader aangeprikt en voor zover ik weet bij een ablatie een ader. Over de totale duur van de ablatie is van tevoren niets te zeggen. Het hangt ervan af hoe makkelijk de ritmestoornissen op te wekken zijn. Het aanprikken in de liezen is eventjes vervelend en het branden heb ik toch echt als pijnlijk ervaren. Maar ik ben erg goed begeleid en gerustgesteld. Er zijn toch veel mensen met je bezig. Ik kan je wel aanraden om warme sokken aan te trekken. De ruimte is niet bepaald warm.

    Waar komen je ritmestoornissen vandaan, uit de boezems of de kamers?

    Succes!

    #91053 Reageer
    Onur58
    Deelnemer

    Hey,

    Ik ga zeker warme sokken aandoen bedankt voor de tip. Ik weet zelf niet waar de ritmestoornissen vandaan komen dat gaan ze tijdens de operatie merken.

    Thanks.

    #91054 Reageer

    Hoi Onur,

    Het is een goede zaak dat ze je nu al gaan ableren voor je ritmestoornis. Des te eerder ze het aanpakken, des te minder schade je hartspier zal krijgen door de ritmestoornis.

    Ik ben ook nog niet zo oud (maar wel 2x zo oud als jij) en heb te lang (jaren) met een atriale ritmestoornis rondgelopen. Gevolg -> verzwakte hartspier. Maar die is nu wel weer voor een heel groot deel hersteld. Door 2x een ablatie te ondergaan in Nieuwegein.

    Wat je kan verwachten is dat je inderdaad waarschijnlijk in je lies aangeprikt zal worden. Deze zullen ze eerst goed verdoven. Ik vond dat wel meevallen. Ik heb van het onderzoek naar de bron van de ritmestoornis (EFO) niet veel gemerkt. Ze gaan misschien wat stofjes inspuiten om de ritmestoornis op te wekken (als deze er op dat moment niet is) of je hart electrisch op pacen naar een hoog ritme. Ik vond dat allemaal niet zo erg. Als ze de bron gevonden hebben gaan ze de cellen die de ritmestoornis uitlokken verhitten met een katheter. Dit kan je wel voelen, ik vond het wel flink branderig voelen. Maar als je er teveel last van krijgt geven ze je extra pijnstillers en dan gaat het waarschijnlijk wel.

    Het vervelendste moment is waarschijnlijk dat je na je ablatie een uurtje of 8 moet stilliggen met een drukverband op je lies.

    Het is geen hele leuke ingreep, maar je weet waarvoor je het doet. En als alles lukt (en die kans is bij vooral jonge mensen vrij groot) zul je je veel beter voelen. Tegelijk is het erg indrukwekkend om te zien met wat voor enorm gave apparatuur ze hebben en wat een prachtige beelden ze van de binnenkant van je hart maken. Achteraf gezien is het best iets moois om mee te maken.

    Ik wens je veel succes!

    Groeten,

    Ditendat

    #91055 Reageer
    Onur58
    Deelnemer

    Hartstikke bedankt voor de informatie.
    Ik hoop dat alles goed komt en zo snel mogelijk weer kan voetballen!!

    Groetjes

    #91056 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Ga daar maar van uit, Je conditie is met sinusritme zo veel beter. Ze zullen het alleen maar toejuichen als je je sport weer op pakt.

    Groeten, Ditendat

    #91088 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Vandaag is het dan zover.

    Laat je even weten, hoe het gegaan is?

    #91089 Reageer
    Onur58
    Deelnemer

    İk word over 5 minuten verplaatst naar de operatiekamer.

    Groetjes

    #91092 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    M’n dochter van 15 zit ook altijd op d’r mobiel (zit in 3 gym). Ja, de oudere generatie ziet nadelen, maar voordelen zijn er zeker ook!

    En? Weer terug op de kamer? Vrienden en familie om je heen om de tijd kapot te slaan tot je weer mag lopen?

    #91093 Reageer
    Onur58
    Deelnemer

    Ja de operatie is goed gegaan hij duurde 3 uur. Het deed niet zoveel pijn op de verdoving na. Ben nu met mijn ouders ik mag om 2 uur weer beginnen met lopen.

    Groetjes

    #91094 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dat is goed om te horen. Jammer van de pijn tijdens de verdoving. ’t Is ook een rotplek, hoewel de verdoving soms bijna pijnloos kan zijn.

    Heb je trouwens een drukverband of angio-seal? Daar ben ik even benieuwd naar.

    En nu rustig aan doen en alles de tijd gunnen om te laten genezen. Het voelt straks fijn, als je weer mag lopen. Ha, en over niet al te lange tijd kun je weer voorzichtig met voetballen beginnen.

    Fijn voor je, dat je ouders aanwezig zijn. Die zullen ook wel zenuwachtig geweest zijn.

    Groet,

    Hermann.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
Reageer op: Ablatiebehandeling Amphia Breda 17jr.
Je informatie: