default-header

Ablatie of medicijnen slikken

Home Forums De jongere hartpatiënt Ablatie of medicijnen slikken

  • Dit onderwerp bevat 15 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door andrea1953.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #80321 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Mijn naam is Laura, ik ben 29 en ik heb al een tijdje last van een hartritmestoornis. In het begint heb ik dit probleem niet zo goed gemerkt, maar in de laaste 2 jaren, komt de stoornis vaker en duurt langer. De stoornis komt plotseling en gaat weg op dezelfde manier. Maar inmiddels is mijn hartritme heel hard, ik voel me sneller moe, ik heb drukte op mijn borst enz. Ik voel me echt niet prettig, maar ik kan toch gewoon verder met mijn leven. Ik heb toch besloten om naar een cardioloog te gaan, ik heb een hartfilmpje, een echo en een fietstest gedaan en het rezultaat is dat het hart blijkt gezond, maar toch heb ik een hartritmestoornis. Het advies van de arts van of een ablatie te hebben of mijn hele leven medicijnen slikken. Ik heb bisoprolol gekregen, de arts zei dat ik moet dit elke dag innemen. Op internet heb ik heel veel slechte ervaringen van mensen die dit gebruiken gelezen en ik ben echt bang om met dit medicijn de beginnen. Ik kreeg een keer in het ziekenhuis een betablokker om de hartritme te verminderen en ik voelde me daarna echt niet goed. Moe, duizelig…dus om afhankelijk te zijn van bisoprolol, dat wil ik niet.
    En dan is de ablatie. Mijn vraag is wat zou beter zijn in mijn situatie een ablatie of gewoon medicijnen slikken? Is een ablatie de opplosing alleen voor mensen die zware hartritmestoornissen hebben?

    #91166 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    Hoi Laura,

    Ik heb zelf ook boezemfibrilleren gehad(ik neem aan dat je deze ritmestoornis bedoeld?)
    En die kan inderdaad heel hardnekkig zijn
    Persoonlijk vind ik dat de cardioloog wel snel praat over een ablatie
    Ik heb zelf alle medicatie(zelfs een pacemaker) gehad voor boezemfibrilleren, toen dit niet voldoende hielp de 1e ablatie, om een lang verhaal kort te houden, de 4e ablatie(een pulmonale venenablatie)heeft tot nu toe geholpen,nu 2 jaar geleden.
    Ik slik nog steeds medicatie. voor boezemfibrilleren
    De verhalen zijn heel verschillend, op internet lees je nu meestal vaker over mensen waarbij medicatie en ablatie niet aanslaat
    Dat is dan toch een vertekend beeld
    Er zijn mensen die met 1 medicijn van hun ritmestoornissen af zijn, of mensen met 1 ablatie,en nooit meer klachten.
    In welke categorie jij valt is vooraf niet te voorspellen,denk ik
    Lees je bijsluiters van geneesmiddelen dan schrik je enorm van alle bijwerkingen, maar het kan zijn dat dat bij jou reuze meevalt
    Je hebt dan wel een negatieve ervaring gehad in het ziekenhuis, maar je moet het ook de kans geven om een bloedspiegel op te bouwen.
    Soms heb je idd bijwerkingen, maar dat kan later wel weer afnemen
    Een ablatie is op zich best wel te doen, maar na een ablatie heb je nog steeds kans op ritmestoornissen,logisch ook, je hart is extra geprikkeld, dit kan een aantal maanden duren
    Dus wat is wijsheid?
    Niks doen is ook geen optie,denk ik, je hebt kans dat je er steeds vaker last van krijgt, dat gaat je leven toch beinvloeden, bij mij hielp medicatie niet meer, en dan telkens naar het ziekenhuis voor een cardioversie
    Ik zou zeggen geef die medicatie een kans, heb je heel veel last, zijn er nog andere, een ablatie kan altijd nog..
    Maar goed de keus is natuurlijk aan jezelf
    groetjes

    #91168 Reageer

    Hoi Laura,

    Wat voor ritmestoornis heb je? Bisoprolol verlaagt alleen je hartfrequentie en zal een ritmestoornis niet oplossen. Dan moet je eerder denken aan Sotalol, Tambocor of Amiodaron. Deze laatste is voor jonge mensen niet het middel van eerste voorkeur. Maar is voor mijn ablatie wel heel effectief geweest. Maar dat is geen lieverdje.

    Ik heb 2 ablaties gehad en de 2e had wel flink succes. Het is niet heel ingrijpend. Je bent binnen 2 dagen weer thuis. En is zeker de moeite om te proberen. Ik slik nog steeds medicijnen maar het is nu onder controle. Ik had eerst sotalol en nu tambocor+metoprolol. Sotalol werkte goed en is niet giftig, maar ik had er steeds meer van nodig. Bisoprolol is ook niet giftig maar kan alleen je hartslag verlagen en niet regelmatig maken.

    Gezien je leeftijd zou ik toch voor een ablatie gaan. En daarna kijken of je uberhaupt nog medicijnen nodig hebt en zo ja uitproberen welke je het beste verdraagt.

    Succes! Ditendat

    #91169 Reageer
    andrea1953
    Gast

    hallo Laura,

    Al jaren heb ik ook last van hartritmestoornissen, maar dat werd altijd afgedaan met het antwoord, dat het onschuldig is.

    Nadat ik in januari 2013 een pacemaker heb gekregen , zijn ook mijn ritmestoornissen serieus genomen.
    Eerst heb ik het medicijn Verapamil 240 mg gekregen. Dat helpt echter niet afdoende.
    Daarom zou in januari een ablatie bij mij worden uitgevoerd. Maar omdat ik oncontroleerbaar veel problemen had met mijn onrustige benen, is het afgebroken. Op 18 februari is opnieuw een ablatie uitgevoerd, nu onder algehele narcose. De ablatie is op zich gelukt, maar heeft helaas niet afdoende geholpen. Nu sta ik weer op de wachtlijst voor de volgende ablatie, waarbij een ruggenprik geprobeerd wordt. omdat het voor de cardioloog heel lastig is een ablatie uit te voeren bij narcose.

    Ik kan het jou ook aanraden, het is geen zware ingreep . en als je van die ellendige ritmestoornissen af bent, zul je je zeker beter voelen.

    groetjes andrea

    #91173 Reageer
    laura.s
    Deelnemer

    Hartelijk dank voor alle reacties!
    Tja, over 4 weken moet ik terug naar de cardioolog om mijn beslissing te bespreken: of een ablatie te hebben of met de medicijnen te blijven. Ik denk dat ik zal proberen om deze 2 opties uit te stellen een beetje en in de komende maanden goed in de gaten te houden hoe is het met de stoornis. Hoe vaak krijg ik die, wat zijn de klachten en als dingen echt zo erg zijn dan zal ik beginnen eerst met de medicijnen. Bisoprolol is een langurige behandeling, dus wil ik zeker zijn als ik ga met deze medicijn beginnen. Mijn man denkt dat de stoornis iets met stress te maken heeft en dus misschien is het mogelijk om de stoornis zelf onder controle te hebben. Voor nu denk ik dat dat zal ik proberen om te doen.

    #91174 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Laura,

    Ik mis in je verhaal of je een holter-onderzoek hebt gehad. Hiermee wordt gedurende 24 of 48 uur je hartritme geregistreerd. Je schrijft dat je nu zelf gaat bijhouden wanneer je een ritmestoornis krijgt. Dit kan ook in je slaap gebeuren. Of heb je toch een holter gehad?

    Hartegroet,
    Annemarie

    #91175 Reageer
    laura.s
    Deelnemer

    Nee, ik heb geen holter onderzoek gehad. Ik was een keer naar de EHBO omdat mijn huisarts zei dat ik moet terecht naar het ziekenhuis als ik voell de stoornis, anders mijn hartritme is normaal en zij kunnen de stoornis niet vangen. Ik zat daar ong.3 uur met de monitoren en zij hebben geprobeerd om de hartritme weer normal te krijgen. Dat lukte alleen met een betablokker. Zij hebben ook bloedonderzoeken gedaan en die waren keurig. Uiteindelijk weet de cardioolog niet precies waar de stoornis zit omdat bij de hart echo alles is in orde, de fietstest is perfect, dus hij zei dat waarschinlijk via een elektrofyziologisch onderzoek kan vastgesteld worden wat voor stoornis heb ik en waar zit die.

    #91176 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Laura,

    Ik zou toch vragen om een holter voor je een besluit neemt. En dan een 12-kanaals (is uitgebreider) zodat er meer duidelijkheid komt om wat voor ritmestoornis het gaat.

    Succes.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #91177 Reageer
    laura.s
    Gast

    Dank je Annemarie, ik zal dat vragen aan de cardioloog.
    Groeten,
    Laura

    #91178 Reageer
    andrea1953
    Deelnemer

    hallo Laura,

    ik heb ook zo’n holteronderzoek ooit gehad. Ik moest dat zelf betalen en het kostte mij 100 euro. 🙁 Ik meld het maar even, dan ben je er op voorbereid. Misschien is het nu veranderd , dat weet ik natuurlijk niet.

    groetjes Andrea

    #91179 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Laura,
    Het kan niet zo zijn dat je over paar weken moet beslissen of je wel of geen ablatie will.
    Je kan altijd nog zeggen dat je het graag nog half jaar will aankijken en beslissen of een ablatie nodig is.
    Wat ik wel heel raar vind is dat ze niet kunnen zeggen wat voor rs je hebt. Op een ecg is dat echt wel te zien, Althans onder welke groep het valt. De ene groep is makkelijker op te lossen met ablatie dan een ander.
    Als jij er nog niet zeker van bent moet je zeker even wachten. Opzich is er niks gevaarlijks aan een ablatie hoor. ik dnek dat er per dag 20 ablaties worden uitgevoerd in nederland.Dus de spookverhalen zijn de uitzondering.

    Tsjerk

    #91186 Reageer

    Mee eens. En die holter (voor bijvoorbeeld 48u) kan ook geen kwaad. Als ze het soort ritmestoornis weten, kunnen ze ook bepalen welke medicijnen eventueel zinvol zijn. En als je die goed verdraagt en als ze goed helpen kun je misschien afzien van de ablatie. En als je die medicijnen niet verdraagt en de bijwerkingen te erg vind kun je altijd nog een ablatie overwegen. En zelfs dat is niet de laatste optie. Een kijk operatie kan soms ook een uitkomst bieden. Sommige ritmestoornissen zijn ook zo onschuldig dat het helemaal geen slechte optie is om ze maar gewoon te accepteren. Bijvoorbeeld als je hart alleen af en toe wat overslagjes (PVC’s) heeft. Of als je soms even een flutter hebt die vanzelf overgaat. Maar de meest voorkomende ritmestoornis (atriumfibrilleren) zou ik altijd laten behandelen. Want die geeft risico op bloedstolsels en op de lange termijn zelfs een verzwakte hartspier. Zeker bij jonge mensen. Dit klinkt gek, maar deze ritmestoornis is juist vervelend als je jong bent. Dat komt omdat je hartfrequentie daarbij het hoogst kan oplopen. Er wordt nog wel eens onterecht beweerd dat deze ook onschuldig is, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens. En gelukkig mijn cardioloog ook niet.

    Succes met het onderzoek!

    #91187 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Andrea,

    Ik kijk ervan op dat je een holteronderzoek zelf hebt moeten betalen. Het is toch een cardiologisch onderzoek, een hartecho of scan hoef je toch ook niet zelf te betalen? Ik heb de afgelopen 6 jaar regelmatig een holter gehad maar nooit een rekening gekregen.

    De enige rekening die ik ooit van cardiologie heb gehad is voor de handtekening van een cardioloog (honorarium) op het formulier waarmee ik na mijn ICD implantatie mijn rijbewijs weer aan kon vragen. Die moest ik zelf betalen, werd niet vergoed door mijn verzekering.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #91188 Reageer
    andrea1953
    Deelnemer

    dag Annemarie,

    Dat ik het holteronderzoek zelf moest betalen , komt waarschijnlijk door het feit dat ik het via de huisarts heb gekregen.

    Ik was naderhand behoorlijk boos over dat bedrag, want het was me van te voren niet verteld. Als je een uitkering hebt, word je niet vrolijk van dit soort dingen.

    Dat is ook de reden, waarom ik die waarschuwing gemeld heb.

    groet Andrea

    #91189 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Andrea,

    Ik kan me goed voorstellen dat je hier flink boos over bent geweest. Maar als een verzekering een holteronderzoek via de huisarts niet vergoedt dan zou je haast gaan denken dat een huisarts hiertoe niet bevoegd is.

    Groetjes,
    Annemarie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
Reageer op: Ablatie of medicijnen slikken
Je informatie: