gebrokenhartsyndroom

Littekens door gebrokenhartsyndroom

Eén jaar na het ontstaan van een gebrokenhartsyndroom zijn er littekens op het hart van de patiënt te zien. Dit vertelde cardioloog Ivo van der Bilt –expert op dit gebied– op 20 november aan radiozender BNR. Het betreft nieuwe onderzoeksresultaten die zijn verschenen in het Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift Circulation.
 

gebroken hart

 
Het gebrokenhartsyndroom blijft een tot de verbeelding sprekend onderwerp voor mensen. Maar ook voor onderzoekers is het syndroom interessant. "Bij een gebroken hart knijpt de onderkant van het hart niet of nauwelijks samen", vertelt Ivo. "Dat is niet normaal. Het hart krijgt dan de vorm van een Tako-tsubo (inktvispot). De oorzaak kan liefdesverdriet, het plotseling overlijden van een dierbare of plotselinge, heftige pijn zijn, maar ook het winnen van een loterij kan acute heftige emotionele stress geven. Wij denken nu dat het hart bij het gebrokenhartsyndroom in korte tijd een overdosis van het stresshormoon adrenaline krijgt vanuit de hersenen. Daarop reageert het hart met een acute steriele ontstekingsreactie. De patiënt heeft dan dezelfde symptomen als bij een normale hartaanval.
Het herkennen van een gebroken hart is niet altijd makkelijk. Je haalt het uit het verhaal van de patiënt. Nieuw onderzoek in Amerika, met verfijnde apparatuur, wijst uit dat een jaar na het ontstaan van een gebroken hart bij patiënten littekens op het hart zichtbaar zijn. Dat zijn nieuwe bevindingen. Maar er is nog veel meer onderzoek nodig om het syndroom beter te kunnen diagnosticeren en behandelen."
Luister hier het fragment van BNR van 20 november (vanaf 56.02)  
 
Lees meer over het gebrokenhart syndroom
 
 
 
Bron: Hagaziekenhuis  
 

Reacties (2)

  • afbeelding van henk bekker
    henk bekker ( )

    mijn vrouw ging verleden jaar naar het ziekenhuis met ( ) hart klachten ,zij belande in een ziekenhuis waar ze gingen kijken of er ergens een verstopping zat , tijdens deze behandeling spuiten ze vloeistof in het hart om zo te kijken of er inderdaad een verstopping zit , tijdens deze behandeling kreeg zij inplaats van vloeistof zuurstof in haar hart gespoten , hierna is zij 15 minuten gereanimeerd en gelukkig weer wakker geworden ,foutje bedankt .

    2 dagen later werden we door de cardioloog op de hoogte gesteld van dit ongeluk en werd er gemeld dat zij een gebroken hart had opgelopen , maar dat dit niks voorstelde en dat dit binnen enige tijd weer verdwenen was , ook werd de vraag gesteld of wij en beter gezegd zij voor die tijd iets ergs hadden mee gemaakt , dit was niet het geval .dus dit gebeuren is ontstaan tijdens de reanimatie .

    nu meer dan een jaar verder heeft mijn vrouw nog steeds klachten ,vermoeidheid en concentratie problemen ,de cardioloog zegt ,vervelend .

    wij zijn de mening toebedeeld dat dit ernstige gevolgen heeft dan men zich realiseert , alles blijft een groot vraag teken ,en als dit dan leest begint het kwartje wel te vallen .

    nov 28, 2017
  • afbeelding van Lisa
    Lisa

    Het is al langer bekend: Door de overdosis adrenaline ontstaat een verzuring in het hart (dat geeft pijn in de borst)... daardoor stagneert de bloedcirculatie en kan er (als de verzuring lang duurt) een stolsel ontstaan (als gevolg dus)....en een litteken als er hartspierweefsel afgestorven is.

    Remedy:verzuring (acidose) zo snel mogelijk opheffen... en dat kan met zsm oraal strophantine druppels nemen (eerst onder de tong houden).

     

    dec 05, 2017

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.