default-header

Reageer op: Sluiten PFO – ervaringen

Home Forums Even voorstellen Sluiten PFO – ervaringen Reageer op: Sluiten PFO – ervaringen

#126220
Madeleine
Gast

Hallo,

Wat fijn om jullie verhalen te lezen. Ik heb na lang twijfelen toch besloten om mijn PFO te laten sluiten.
Over tien dagen eerst Slokdarmechocardiografie en dan ws 4 weken later de ingreep.
Is echter een hele zoektocht geweest voordat ik wist dat ik een PFO heb.
Sinds 2019 heb ik de diagnose CMD( coronaire microvasculaire dysfunctie) gekregen. Ik heb verkramping van de microvaatjes van het hart.
In 2021 heb ik twee herseninfarcten gehad waar ik goed van ben hersteld. Toen bleek echter ook dat ik al veel eerder kleine infarctjes had gehad. Is door neuroloog geweten aan migraine die ik al sinds pubertijd heb. Ik was hier behoorlijk van ontdaan dat dit toentertijd niet herkend is en mij dus ook niet verteld is.
Voor mijn herseninfarcten is ook geen oorzaak gevonden. Alle onderzoeken waren goed.
Zelf toen op “onderzoek” gegaan en zo terecht gekomen in het AMC waar een echo van het hart is gemaakt met contrast ( bubbels). De arts daar doet onderzoek of er verband bestaat tussen een PFO en CMD.Door hem is het PFO vastgesteld.
Mijn eigen cardioloog heeft mij toen doorgestuurd naar het St Antoniusziekenhuis in Nieuwegein.
Zie best tegen het onderzoek en de ingreep op, maar door jullie verhalen ben ik wel meer gerustgesteld.
Ik ga ervoor.

Groeten, Madeleine